שני העקרונות הבסיסיים שעליהם מושתת אופן חלוקת הנכסים לנושים בהליך פשיטת רגל הם עקרון העדיפות ועקרון השוויון. במסגרת הליך פשיטת הרגל, ובהתאם לפקודת פשיטת הרגל, אדם שאינו מצליח ואין לו יכולת לפרוע את החובות שצבר לאנשים או לגופים שונים, יכול להגיש בקשה להכרזה עליו כעל פושט רגל, וכך לזכות בהגנה מהליכי גבייה וסנקציות שעלולים להטיל עליו הנושים, תוך תשלום מדורג לנושים המותאם ליכולותיו הכלכליות, עד לקבלת הפטר מיתר החובות.


בית המשפט יתבסס על עקרון השוויון ועקרון העדיפות בין הנושים בחלוקת החוב לנושים השונים, כאשר הנושים יהיו זכאים לקבל את החוב ללא העדפה ובצורה שווה, בהתאם לקביעה האם מדובר בנושה מובטח, בנושה בדין קדימה או בנושה רגיל. מבין רשימת הנושים הנמצאים באותה קטגוריה, חלוקת הנכסים תתבצע באופן שווה ומבלי שנושה אחד יקבל עדיפות על נושה אחר.


נכסיו של החייב אינם מספיקים לפירעון מלוא חובותיו, אז כיצד תתבצע חלוקתם לנושים באופן הוגן ושווה?


אחרי שבית המשפט מאשר להתחיל בהליך פשיטת רגל, כונס נכסים אשר ימונה על ידי בית המשפט יבצע חקירה לגבי יכולותיו הכלכליות של החייב וירכז את כלל נכסיו הניתנים למימוש לצורך פירעון החובות. לאחר מכן יחולקו הנכסים לידי הנושים שהגישו תביעות חוב לכונס הרשמי ואשר תביעותיהם אושרו על ידו.


מאחר שמימוש מלוא נכסיו של החייב לא יביא לפירעון מלא של החובות, קובעת פקודת פשיטת הרגל שיש לשלם לנושים לפחות חלק מהחוב מבלי לבצע כל העדפה ביניהם. עם זאת, תחילה יקבלו את התשלומים הנושים המובטחים - נושים שמחזיקים בנכס משועבד של החייב, לאחר מכן יקבלו את התשלומים נושים בדין קדימה - כגון עובדים שהחייב צריך לשלם להם משכורת, ולבסוף הנושים הרגילים.


מה קובע עקרון השוויון וכיצד הוא משפיע על אופן חלוקת התשלומים לנושיו של חייב בהליך פשיטת רגל?


עקרון השוויון קובע כי הנושים אשר שייכים לאותה קטגוריה מבחינת סדר העדיפויות יקבלו את התשלומים מקופת פשיטת הרגל באופן שווה ובהתאם לגובה החוב כלפיהם. סוגיות כגון מועד היווצרות החוב, הנסיבות שבהן הוא נוצר וכדומה אינן משפיעות על החלוקה השוויונית בין הנושים באותה דרגת עדיפות.


כיצד משתלב עקרון העדיפות עם עקרון השוויון?


עקרון העדיפות למעשה קובע כי יש למיין את הנושים לשלוש דרגות, כאשר הדרגה הראשונה תהיה זכאית לקבל ראשונה את נכסי החייב, ולאחר מכן הדרגה השנייה והשלישית. על פי עקרון העדיפות, תחילה יקבלו את החוב נושים המחזיקים בבעלות על נכס משועבד של החייב, למשל רשויות המס, בנקים וכדומה.


לאחר מכן תינתן עדיפות לנושים בדין קדימה, ולבסוף לנושים הרגילים. עד שלא ייפרעו חובותיו של החייב לנושים בדרגה הגבוהה ביותר, הנושים מהדרגה הבאה לא יזכו לקבל את חובם.


האם עקרון השוויון חל גם על נושה מאוחר?


אם כבר חולקו תשלומים לנושים, ואז מתקבלת תביעת חוב של נושה נוסף, הוא יהיה זכאי לקבל תשלום מקופת פשיטת הרגל בגובה התשלומים שכבר חולקו. עם זאת, כספים שכבר שולמו לא יבוטלו לאור קיומו של נושה מאוחר, אלא רק תשלומים עתידיים יקוזזו בהתאם עד אשר יחול שוויון בין הכספים שקיבל ובין הכספים שקיבלו יתר הנושים.


גם אם לא נותרו כספים לחלוקה בקופת פשיטת הרגל במועד שבו מוכרת תביעת החוב של הנושה המאוחר, יתר הנושים לא יידרשו להשיב את הכספים שקיבלו לצורך חלוקה מחודשת. זאת גם כדי לפגוע בנושים שהגישו את תביעות המועד בזמן, וגם מאחר שייתכן שהכספים שקיבלו כבר הוצאו.


האם בן זוג שהפך לנושה זכאי לקבל את הכספים באופן שווה לשאר הנושים בהתאם לעקרון השוויון?


פקודת פשיטת הרגל קובעת כי כאשר בן הזוג של פושט רגל הופך לנושה, למשל במקרה שבן הזוג העביר כספים לעסקו של פושט הרגל, הוא יוכל לקבל את הכסף בחזרה אם יגיש תביעת חוב רק לאחר שיתר הנושים יקבלו את חובם מפושט הרגל.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות


מדובר בחריגה מעקרון השוויון, אולם חשוב להבין שדחיית התשלומים לבן הזוג תחול רק בנסיבות מסוימות, ובמקרים רבים אחרים יקבל בן הזוג את חלקו באופן שווה ליתר הנושים. בפועל, במקרים רבים שבהם בן הזוג הופך לנושה בנסיבות שאינן מצוינות באופן מפורש בפקודת פשיטת הרגל, עקרון השוויון יחול ובן הזוג יקבל את חלקו בחוב בצורה שווה לנושים האחרים.