בחודש אוגוסט 2018 נכנס לתוקפו חוק העיצובים, כ-12 חודשים לאחר שאושר על ידי מליאת הכנסת. מדובר בחוק המהווה בשורה של ממש עבור מעצבים במגוון תחומי העיצוב. כעת ניתן לקבל הגנה על עיצוב גם ללא רישומו, להגן על עיצובים רשומים לתקופה של 25 שנים, להאריך את תוקף ההגנה לעיצובים שנרשמו כמדגמים מכוח פקודת הפטנטים ל-18 שנים, ולקבל פיצויים בגין הפרת הזכויות מבלי להוכיח כל נזק שנגרם.


חוק העיצובים מעדכן את הוראות פקודת הפטנטים והמדגמים, אשר חוקקה לפני יותר מ-90 שנה, ומתאים את ההוראות להתפתחויות הטכנולוגיות מרחיקות הלכת שאירעו מאז בעולם. כך, החוק נועד לתת מענה למעצבים בשלל תחומי העיצוב, לרבות עיצוב גרפי, עיצוב אופנה, עיצוב תכשיטים, עיצוב תעשייתי וכדומה.


מה היו הוראות החקיקה עד כה, מהם השינויים הגדולים אשר כלולים בחוק העיצובים החדש, מהן ההגנות הכלולות בחוק לעיצובים מקוריים, ומהן זכויות המעצבים לפיצויים במקרה של העתקה או זיופים?


אילו הגנות סיפקה פקודת הפטנטים עד כניסתו לתוקף של חוק העיצובים?


בשנת 1924 חוקקה פקודת הפטנטים והמדגמים, אשר סיפקה הגנות עבור עיצובים תעשייתיים עד כה, וזאת באמצעות רישום מדגם. מדובר בהגנה על מוצר שהוא חפץ מוחשי בלבד, אשר עונה על הגדרות החוק: קווי דמות או קישוט שנועדו לייחד חפצים, אשר יוצרו באמצעות תהליכים תעשייתיים, באופן הבולט לעין. זאת לרבות עבודות יד, חפצים שיוצרו במכונות וכן מוצרים שיוצרו באמצעות פעולות כימיות.


עם השנים הפכה פקודת הפטנטים מעט מיושנת ובעיקר לא מתאימה לשינויים הטכנולוגיים שחלו בייצור ובהגדרת עיצובים, כך שמעצבים רבים מצאו עצמם ללא הגנה מספקת על הקניין הרוחני שלהם. כמו כן, מוצר שלא נרשם כמדגם לא זכה להגנה, גם אם הועתק או זויף.


אילו הגנות וסעדים מעניק חוק העיצובים החדש למעצבים שיצירותיהם הועתקו?


על פי החוק החדש, גם אם העיצוב לא נרשם - תינתן לו הגנה אוטומטית למשך שלוש שנים מהיום שבו פורסם. במקרה של הפרת העיצוב, בעל הזכויות יוכל להגיש תביעה משפטית כנגד המפר ולזכות בפיצויים ללא הוכחת נזק עד תקרה של 100 אלף שקלים - וזאת עבור כל הפרה.


מלבד זאת, למעצבים שרשמו את העיצוב, תינתן האפשרות להגיש בקשה לעיכוב במכס של מוצרים אשר מפרים את העיצוב. נוסף על כך, חיקוי או עיצוב זהה לעיצוב מקורי מהווים עבירה פלילית, ובמקרה של הפרה, המפר חשוף לקנסות וסנקציות פליליות נוספות.


מה ההבדל בין הגדרת "מוצר" להגדרת "חפץ"?


מלבד הבשורה בחוק החדש שבמסגרתה ניתנת הגנה למשך שלוש שנים גם לעיצוב שלא נרשם, כאשר עד כה ניתן היה לתבוע עבור הפרה בגין עילה של גניבת עין או עשיית עושר שלא כדין בלבד, ישנן בשורות נוספות שהוראות החוק החדשות כוללות. למשל, כעת ניתן להגן על עיצוב אופנה או עיצוב תכשיטים, אשר עד כה לא ניתן להם מענה מאחר שהליך רישום המדגם הממושך הפך את הרישום ללא רלוונטי בתחומים אלו.


כמו כן, החוק מאפשר לבצע רישום של המוצר בתוך תקופה של 12 חודשים מהמועד שבו נחשף לראשונה. עוד שינוי חיובי הוא הרחבת המוצרים שניתן להגן עליהם. בעוד בעבר ניתן היה להגן רק על חפץ מוחשי, כעת ניתן להגן גם על מוצר לא מוחשי, לרבות גופנים, אייקונים, עיצוב גרפי, אריזות ועוד.


מהן הבשורות הבולטות בחוק העיצובים החדש?


כאמור, אחד החידושים המשמעותיים הוא הגדרת מוצר שבאה להחליף את ההגדרה הקודמת, וכוללת גם תצוגות מסך ואלמנטים גרפיים. כדי להגן על המוצר, קיימת דרישה בחוק לכך שהוא יישא אופי ייחודי, וזאת במקום דרישה למקוריות או חידוש.


עיצוב שנרשם יהיה מוגן כמדגם במשך תקופה של 25 שנים, ותהיה תקופת חסד של 12 חודשים לרישום עיצוב. גם עיצוב לא רשום יהיה זכאי להגנה משך תקופה של שלוש שנים. עוד קובע החוק כי בעל הזכויות בעיצוב הוא המעצב, אלא אם כן מדובר בעיצוב שהתבצע במסגרת עבודה כשכיר - במקרה כזה, הזכויות שייכות למעסיק. אם מדובר בעיצוב אשר התבצע בהתאם להזמנה, המזמין יהיה הבעלים של הזכויות.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות


כאמור, מדובר בבשורה של ממש עבור המעצבים הישראלים. ההגנה הניתנת למעצבים מפני העתקה או זיוף על פי חוק העיצובים החדש נרחבת, ונותנת מענה לתחומי עיצוב שעד כה לא היו מוגנים מפני הפרות. ניתן לקבל הגנה למשך שלוש שנים גם ללא רישום המוצר ברשות הפטנטים, ולהאריך את תקופת ההגנה מ-15 שנים ל-25 שנים.


כמו כן, ניתן להגיש תביעה משפטית ולזכות בפיצויים ללא הוכחת נזק עבור הפרת העיצוב. כדי לקבל את ההגנה על העיצוב בהתאם לחוק החדש, יש להוכיח כי הוא בעל אופי ייחודי וחדש.