כל הורה ישראלי משלם מדי שנה לגן או לבית הספר תשלומים המיועדים לבטח את הילדים מפני נזקי גוף. עם זאת, לא כל ההורים יודעים שפוליסת הביטוח מכסה גם תאונות שקורות בדרך למסגרת החינוכית, בטיולים, בחוגים ואף בבית, והיא תקפה במשך 24 שעות ביממה, כולל שבתות וחגים.


לא פעם ילדים נפצעים במסגרת בית הספר, מסיבות שונות ומגוונות. החל בתאונות עקב נפילה או החלקה וחוסר תשומת לב, מקרי אלימות, היתקלות במכשירים או חפצים לא בטיחותיים, מפגעים בכיתה או בחצר בית הספר, וכלה במעשי שובבות או התנהגות לא זהירה. בכל מקרה, לא משנה מהי הסיבה לפציעה ואף אם הילד אחראי באופן מוחלט לפציעה - ביטוח תאונות תלמידים מכסה את הפציעה ויכול לזכות בפיצויים.


פוליסת הביטוח מאפשרת קבלת פיצויים במקרים של פציעות שגרמו לנכות צמיתה או זמנית ואף במקרים של מוות, לרבות פציעה של הורים מלווים בטיולים בית-ספריים. מדובר בביטוח חובה לכלל התלמידים בישראל אשר זכאים לחינוך חינם. באילו מקרים ניתן לתבוע את פוליסת הביטוח, אילו מקרים לא מכוסים על ידי הפוליסה, ומתי ניתן לתבוע גורמים נוספים מלבד פוליסת הביטוח?


כיצד נקבעים הפיצויים בעקבות פציעת ילד?


חשוב לדעת כי במקרים שבהם הפציעה נגרמה בעקבות רשלנות, ניתן לתבוע הן את פוליסת ביטוח התלמידים והן את הגורם שאחראי לפציעה בשל התרשלותו. למשל, בית ספר שלא דאג לסביבה בטוחה מסיכונים, חוג שלא נקט אמצעי זהירות סבירים וכדומה.


ביטוח תאונות אישיות לתלמידים מכסה כל תאונה שגרמה לנזקי גוף לילדים מגיל שלוש ועד גיל 18, מגן חובה ועד סיום הלימודים בתיכון, הוא חל במשך כל שעות היממה ובכל ימות השנה, ומכסה פציעות שהתרחשו בבית הספר או בגן וכן פציעות שנגרמו מחוץ למסגרות החינוכיות.


במרבית המקרים, סכום הפיצויים נקבע בהתאם לאחוזי הנכות שנגרמו לילד בעקבות הפציעה, וישולם באופן חד פעמי. במקרה של נכות זמנית, הפיצוי יינתן בעיקר עבור ימי ההיעדרות מהמסגרת, הן של הילד והן של ההורים המטפלים בו. על כן, אם הפציעה נגרמה בשל אי זהירות או התרשלות של הגורם האחראי, ניתן לתבוע גם את אותו גורם ולזכות בפיצויים נוספים.


כיצד תובעים את פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים?


במקרה שהילד נפצע, אם במסגרת בית הספר או מחוץ לכותליו, יש להגיש טופס הודעה על הפציעה באמצעות מזכירות בית הספר. עוד לפני שמגישים את התביעה, כדאי לפנות לעורך דין העוסק בתחום נזקי הגוף ולקבל ייעוץ לגבי דרכי הפעולה האפשריות וסוגי התביעות האפשריות.


בכל מקרה חשוב לתעד באמצעות תמונות את המקום שבו אירעה הפציעה, ולשמור את מלא הרשומות הרפואיות הקשורות בתאונה, וכן את הקבלות עבור ההוצאות הרפואיות השונות.


פיצויים והחזר הוצאות רפואיות: מה כולל הכיסוי הביטוחי?


כדי להיות זכאים לפיצויים מכוח פוליסת הביטוח, הילד נדרש להיות רשום במסגרת חינוכית כלשהיא אשר מופעלת על ידי העירייה, ולפקוד מסגרת זו בפועל. כאמור, הפיצויים יינתנו בכל מקרה, אף אם הפציעה אירעה באשמת הילד, ולכן אין צורך להוכיח אחריות או אשמה מגורם כלשהוא כדי לקבל את הפיצויים.


קביעת הפיצויים מתבצעת על ידי רופא עם התמחות בסוג הפגיעה, ובהתאם לאחוזי הנכות שייקבעו. הפיצויים יינתנו בכל מקרה שבו נקבעת נכות צמיתה של יותר מ-5%, וכן במקרים של נכות זמנית כאשר הילד אינו יכול להגיע למסגרת החינוכית - החל מהיום השישי ועד שלושה חודשים.


הפיצויים יכסו גם את ההוצאות הרפואיות, מלבד תשלומים עבור ייעוץ רפואי לקביעת שיעור הנכות, טיפולי שיניים או כל הוצאה ששולמה על ידי גורם אחר.


אילו סוגי נזקים לא מכוסים על ידי פוליסת הביטוח?


ישנן כמה נסיבות חריגות שאינן מכוסות על ידי פוליסת ביטוח תאונות תלמידים. במקרים אלו יש להגיש תביעה לפיצויים כנגד הגורמים הרלוונטיים. בין היתר מדובר בפציעה בעקבות תאונת דרכים בישראל או בחו"ל, פציעה בעקבות פעולת איבה, תאונת עבודה אשר בגינה ניתן לתבוע פיצויים מהביטוח הלאומי, פעילות צבאית או מחלה.


כמו כן, חלה התיישנות על האפשרות לתבוע את פוליסת הביטוח. ההתיישנות חלה שלוש שנים אחרי גיל 18, כלומר, גיל 21 הוא המועד האחרון להגשת תביעה לפיצויים במסגרת פוליסת הביטוח.


באילו מקרים ניתן לתבוע גורמים נוספים מלבד ביטוח תאונות תלמידים?


כאשר הפציעה יכולה הייתה להימנע אם הגורם האחראי היה דואג לאמצעי בטיחות נאותים, ניתן להגיש תביעת נזיקין כנגד אותו גורם - בין שמדובר בבית הספר, ברשות המקומית, במשרד החינוך, במורה מסוים שהתרשל וכדומה. במקרים כאלה ואם התביעה תתקבל, סכום הפיצויים ישקלל מלבד אחוזי הנכות גם את הכאב והסבל, אובדן האפשרות להשתכר בעתיד, את מספר הימים שבהם ההורים נאלצו להיעדר מהעבודה ועוד.


כך, ניתן לתבוע את הרשות המקומית במקרה של נפילה על מפגע או בור במדרכה, פציעה בעקבות קטטה בשל אי התערבות מורה משגיח, ליקויים במבנה או בחצר בית הספר ועוד. את תביעת הנזיקין ניתן להגיש במקביל לתביעת פוליסת הביטוח.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים


בכל מקרה של פציעת ילד ועוד לפני שממלאים את טופס הגשת התביעה כנגד פוליסת הביטוח, חשוב לקבל ייעוץ משפטי ראשוני, מאחר שלכל פעולה יכולות להיות השלכות על עילת התביעה וגובה הפיצויים שייפסקו.