אחת השאלות הנפוצות ביותר ששואלים מסביב לשולחן החג היא "מה קיבלת לחג מהעבודה השנה"? קבלת שי לחג בראש השנה, וגם בפסח, הפכה לנוהג מקובל ומושרש במרבית מקומות העבודה בישראל. מדובר בתעשייה כלכלית של ממש הכוללת הצעות מיוחדות לוועדי עובדים, ירידים למעסיקים לבחירת מתנות לחג, שוברים מיוחדים ועוד ועוד.


מדי שנה מפרסמים כלי התקשורת את רשימת מקומות העבודה שבהם מוענקות מתנות לחג בשווי גבוה במיוחד, כאשר השי יכול להגיע לאלפי שקלים עבור כל עובד. במקומות עבודה אחרים מסתפקים במתנות צנועות יותר, המסתכמות בכמה מאות שקלים.


ראש השנה הוא החג היחידי בלוח החגים אשר כולל ערב חג ושני ימי חג, ומרבית המעסיקים במשק, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי, נוהגים לתת לעובדיהם שי לחג בראש השנה. השי יכול להיות כספי או בשווה כסף - מוצר, שוברי קנייה או חבילת מוצרים. האם מדובר בחובה המוסדרת בחוקי העבודה? האם מעסיק יכול לשלול מתנה לחג מעובדים לפי בחירתו? האם ניתן להגיש תביעה לבית הדין לעבודה עקב אי תשלום מתנה לחג?


האם חוקי העבודה מחייבים את המעסיק לתת לעובדים מתנה לחג?


למעשה, הענקת מתנה לחג נתונה להחלטתו האישית של המעסיק, ולא חלה עליו כל חובה לתת שי לעובדיו על פי חוקי העבודה השונים. מתנות לחג מוענקות מתוקף נוהג, הסכמי עבודה אישיים והסכמים קיבוציים, וכן צווי הרחבה הנוגעים לעובדים מתחום מסוים.


עם זאת, המעסיק אינו רשאי להבחין בין עובדים שונים מבחינת שווי המתנה לחג, או לתת שי לחג לעובדים מסוימים ולא לאחרים, אך חשוב לזכור כי המעסיק כלל לא מחויב לתת שי לחג. זאת מלבד מקרים שבהם הוא מחויב בכך מכוח הסכם העבודה.


באילו מקרים המעסיק חייב לתת שי לחג?


אף על פי שמתנה לחג נתונה להחלטת המעסיק, ישנם מקרים שבהם הוא נדרש להעניק את המתנה. למשל, אם במקום עבודה נהוג לחלק בראש השנה ובפסח שי לעובדים, ומדובר במנהג ארוך שנים, במקרה שבו המעסיק מחליט להפסיק עם נוהג זה - ייתכן שמדובר בהרעת תנאים. אמנם עדיין לא מדובר בחובה חוקית, אך במקרים מסוימים ניתן להתפטר בדין מפוטר ולקבל פיצויי פיטורין בשל הרעת תנאי העבודה.


דוגמה נוספת למקרה שבו המעסיק חייב לתת מתנה לחג היא כאשר הסכם העבודה בין הצדדים קובע כי העובד זכאי לקבל שי בחג. המעסיק אף מחויב לפעול על פי הסכם קיבוצי או צו הרחבה, וכאשר במסגרתם נקבע כי העובדים יקבלו שי לחג - המעסיק צריך לפעול בהתאם לכך, אחרת ניתן יהיה לתבוע אותו בבית הדין לעבודה.


האם עובדי חברות כוח אדם ועובדי קבלן זכאים לקבל מתנות בחגים?


ישנם ענפי עבודה שונים, כגון ענף האבטחה או ענף הניקיון, אשר חלים בהם הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה אשר מחייבים את המעסיקים להעניק מתנות לחג. באופן עקרוני, מעסיקים מחויבים לתת לעובדי חברות כוח אדם או עובדי קבלן מתנות הן בראש השנה והן בפסח, גם אם קיבלו מתנה לחג בפועל מהמעסיק, וזאת כאשר מדובר במגזר הפרטי.


בכל הנוגע למגזר הציבורי, מעסיקים מחויבים לתת שי לחג לעובדי קבלן רק אם עובדי החברה שאינם מועסקים באמצעות חברת כוח אדם מקבלים מתנה לחג.


עובדי קבלן בתחום האבטחה והשמירה זכאים לקבל מתנה לחג בראש השנה ובפסח, והמעסיק מחויב לשלם להם שי כספי בלבד ואינו יכול להעניק להם מתנה בשווה כסף, גם אם שוויה גבוה יותר. גם עובדי ניקיון ותחזוקה זכאים לקבל מתנה לחג בראש השנה ובפסח, וגם במקרה זה מדובר בשי כספי בסכום קבוע שגובהו משתנה על פי המדד, ולא באמצעות שי מוחשי או שוברי קנייה.


האם צריך לשלם מס על שי לחג?


חובת תשלום מס הכנסה חלה על כל הכנסה מעבודה, כאשר הגדרת הכנסה מעבודה כוללת גם טובות הנאה שמעניק המעסיק לעובדים. דהיינו, עובדים שמקבלים שי לחג יחויבו לשלם מס הכנסה עבור השי, אם כי בפועל, תשלום המס יחול במקרים רבים על המעסיק עצמו.


האם בכל מקרה של אי שוויון מבחינת המתנות לחג מדובר באפליה אסורה?


על פי מקרים רבים שנדונו בפסיקה, ברגע שמעסיק מחליט כי הוא מעניק לעובדים שי לחג, אסור לו להפלות בין העובדים מבחינת הענקת השי או שוויו. מלבד זאת, אם המעסיק מחליט להפסיק את נוהג הענקת המתנות לחג, במקרים מסוימים עובד שלא קיבל מתנה לחג יוכל להתפטר ולקבל את מלוא פיצויי הפיטורין המגיעים לו כמפוטר, וזאת בשל הרעה מוחשית בתנאי העבודה.


חשוב לדעת שלא כל מקרה שבו קיים שוני בין שווי המתנה לחג ייחשב אפליה אסורה המקימה עילה לתביעה בבית הדין לעבודה. למשל, מעסיק רשאי להחליט לתת לעובדים ותיקים מתנה בשווי גבוה יותר.


עם זאת, כבר נקבע בעבר בפסיקה כי מעסיק אינו יכול להעניק שי לחג גבוה יותר כדרך להעניק תמריצים עבור ביצועים טובים או עמידה ביעדי מכירות.


האם עובדים בחופשה ללא תשלום או בחופשת לידה זכאים לקבל שי לחג?


גם במקרה זה, המעסיק מחויב לפעול בהתאם להסכם הקיבוצי, החוזה האישי או צו ההרחבה אשר חל עליו. אם באחד מהם נקבע כי הוא מחויב לתת מתנה לחג גם לעובדים שיצאו לחופשה ללא תשלום - עליו לפעול בהתאם לכך. ללא הוראה חוקית חד משמעית, הדבר נתון להחלטתו ולשיקוליו של המעסיק.

 

יש לך שאלה?

פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה


בכל הנוגע לחופשת לידה, עובדת בחופשת לידה זכאית לכל הזכויות המגיעות לה מאחר שחופשת הלידה נחשבת לחלק מתקופת העבודה. על כן, המעסיק נדרש לתת לה גם שי לחג.