הליך פשיטת רגל מתחיל בהגשת בקשה לפשיטת רגל אל בית המשפט. הבקשה יכולה להיות מוגשת על ידי החייב עצמו או על ידי נושי החייב. לאחר הגשת הבקשה, בית המשפט מורה על כינוס מלוא נכסי החייב באמצעות צו כינוס נכסים, וכונס הנכסים הרשמי בוחן, מנהל ומפקח על הנכסים לצורך מימושם לכיסוי החובות ופירעונם.


בד בבד עם כינוס הנכסים, החייב צריך לעמוד בצו התשלומים שנקבע לו, להגיש דוחות תקופתיים, לעמוד בחקירות המנהל המיוחד או הכונס הרשמי ומוטלות עליו הגבלות כגון איסור יציאה מהארץ. כל הליכי הגבייה שנפתחו כנגדו בהוצאה לפועל מוקפאים. בסופו של הליך פשיטת הרגל יקבל החייב הפטר על יתרת חובותיו, ויוכל להמשיך בחייו ללא עול חובות שאינו יכול לעמוד בהם.


ואולם, ישנם מקרים שבהם צו הכינוס מבוטל על ידי בית המשפט, אם בשל הסדר נושים או ניצול לרעה של הליכי פשיטת הרגל על ידי החייב. משמעות ביטולו של צו הכינוס היא ביטול הליך פשיטת הרגל ומחיקת הבקשה להכריז על החייב כפושט רגל. הליכי הגבייה והסנקציות המופעלים לצורך גביית החובות בהוצאה לפועל יכולים להתחדש, והמגבלות שחלו על החייב בהליך פשיטת הרגל מבוטלות אף הן. באילו מקרים ניתן לערער על ביטול צו הכינוס ולהמשיך בהליך פשיטת הרגל?


מהם התנאים למתן צו כינוס על ידי בית המשפט?


במרבית המקרים, צו כינוס הנכסים ניתן על ידי בית המשפט זמן קצר לאחר שהוגשה הבקשה לפשיטת הרגל. במקביל להוצאת צו הכינוס, מנהל מיוחד ממונה על ידי בית המשפט לצורך ניהול ופיקוח על הליך פשיטת הרגל ועל התנהלותו של החייב. כדי שבית המשפט יוציא את צו הכינוס, יש לקבל אישור מכונס הנכסים הרשמי, לאחר שבחן את מצבו של החייב וקבע כי הוא עומד בקריטריונים הנדרשים.


ללא אישורו של כונס הנכסים הרשמי למתן צו הכינוס, בית המשפט יוכל להוציא את צו הכינוס רק בנסיבות מיוחדות וחריגות, לאחר שהשתכנע כי החייב הגיש פנייה אל כונס הנכסים הרשמי, ושמע את עמדתו של הכונס.


אילו הגבלות חלות על החייב לאחר הוצאת צו הכינוס, ומה נדרש ממנו?


מהמועד שבו החליט בית המשפט להוציא צו כינוס, יחול על החייב צו עיכוב יציאה מהארץ. זאת ההגבלה העיקרית אשר חלה על חייב במסגרת הליכי פשיטת הרגל, אם כי בית המשפט יכול ומוסמך להטיל עליו הגבלות נוספות בהתאם לשיקוליו בכל מקרה ומקרה.


כמו כן, החייב מחויב לעבור חקירה כלכלית אצל המנהל המיוחד, ולשלוח בתוך 30 יום ממועד הוצאת צו הכינוס הודעה על כך לנושים באמצעות דואר רשום. עותק מצו כינוס הנכסים יועבר על ידי החייב גם אל ההוצאה לפועל אם נפתחו נגדו תיקי הוצאה לפועל.


מלבד זאת, על החייב לעמוד בתוכנית פירעון חודשית שנקבעה על ידי בית המשפט, ולהעביר לקופת הכינוס מדי חודש את הסכומים שנקבעו לצורך העברתם לנושים. החייב אף יגיש דוחות תקופתיים הנוגעים למצבו הפיננסי לידי המנהל המיוחד.


הליך פשיטת הרגל נוצל לרעה? צו הכינוס יבוטל


כאמור, כאשר בית המשפט מחליט לבטל את צו הכינוס, משמעות הדבר היא שהליך פשיטת הרגל הסתיים, אם בשל ניצול לרעה של ההליך על ידי החייב ואם בשל הגעה להסדר חוב עם הנושים.


אם החובות נפרעו במלואם, או שבית המשפט מגיע למסקנה כי החייב לא עמד בצו התשלומים או ניצל לרעה את ההליך משום שצבר חובות חדשים או לא הצהיר על מלוא הכנסותיו - צו הכינוס יבוטל.


מה קורה אם החייב פרע את חובותיו או הגיע להסדר חוב עם הנושים?


עוד לפני שהליך פשיטת הרגל התחיל בפועל, עדיין ישנה הזדמנות להגיע להסדר בין החייב והנושים. במקרה כזה, החייב יוכל לקבל הפטר בתוך זמן קצר ולא יצטרך לעמוד בהגבלות השונות אשר בדרך כלל מוטלות במסגרת הליך פשיטת הרגל.


כדי שבית המשפט יאשר את ההסדר עם הנושים, יש להראות כי שיעור משמעותי מהחובות שולם. אם הנושים או בית המשפט עצמו מסרבים לקבל את ההצעה להסדר, יוכל החייב לפתוח בהליך פשיטת רגל. לאחר הוצאת צו הכינוס, החייב יוכל להגיע להסדר חוב עם הנושים. אם בית המשפט יאשר את ההסדר, צו הכינוס יבוטל והחייב יוכל לקבל הפטר על יתרת החובות.


באילו מקרים ניתן לחדש הליכי כינוס לאחר שבוטלו על ידי בית המשפט?


אחרי הוצאת צו הכינוס, החייב ישלם לקופת הכינוס תשלומים חודשיים לפי דרישת בית המשפט, ויעבור חקירה מקיפה על ידי הכונס הרשמי על מצבו הכלכלי. הוא מחויב לשתף פעולה באופן מלא עם החקירה והשלבים השונים בהליכי פשיטת הרגל, לעמוד בתשלומים החודשיים שהוטלו עליו ולהגיש את הדוחות התקופתיים במועד.


אם החייב לא ישתף פעולה או במקרים שבהם בית המשפט מחליט שהחייב ניצל את ההליך לרעה, הוא עלול לבטל את צו הכינוס ולמחוק את הבקשה להכריז על החייב כפושט רגל. עם זאת, ישנם מקרים שבהם ניתן להגיש בקשה לחידוש הליך הכינוס.


בהתאם לפקודת פשיטת הרגל, אם החייב קיבל הפטר, הוא יוכל להגיש בקשה להליך פשיטת רגל שני רק אם עברו חמש שנים מאז צו ההפטר. אולם אם בוטל צו הכינוס והחייב טרם קיבל הפטר - ניתן להגיש בקשה מחודשת בתוך פרק זמן קצר יותר.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


חשוב לקבל ייעוץ משפטי מקיף לגבי האפשרויות העומדות בפני החייב במקרה של ביטול צו הכינוס ומחיקת הבקשה לפשיטת רגל. זאת לצורך קבלת הידע הנדרש והגעה להחלטה מושכלת לגבי הצעד הבא.