זה קורה ללא מעט עובדים בישראל: ביום בהיר אחד המקום שבו עבדו, לפעמים במשך שנים רבות, נקלע לקשיים כלכליים עד חדלות פירעון. זה יכול להיות מעסיק עצמאי שמתחיל בהליך פשיטת רגל או חברה שמתחילה בהליכי פירוק, אולם לפתע השכר לא מגיע - לעתים במשך מספר חודשים, והעובדים נקלעים אף הם ובעל כורחם למשבר כלכלי.


במצב כזה, המוסד לביטוח לאומי נכנס לנעליו של המעסיק בכל הנוגע להעברת התשלומים לעובדים. תפקידו של הביטוח הלאומי הוא להגן על זכויותיהם של העובדים, שנפגעו בעקבות הקשיים הכלכליים של מקום עבודתם, כאשר ניתן צו פירוק לחברה שבה הם עובדים או צו לפשיטת רגל למעסיק עצמו.


אילו תשלומים מגיעים לעובדים שמעסיקם פושט את הרגל מהביטוח הלאומי?


עובדים שלא קיבלו את התשלומים המגיעים להם מהמעסיק, יכולים לקבל מהביטוח הלאומי פיצויים עבור המשכורת, תשלומים לקרן הפנסיה ולקופות הגמל, וכן פיצויי פיטורין. זאת עד גובה מקסימלי שנקבע מעת לעת. כדי לקבל את התשלומים מהביטוח הלאומי, המעסיק צריך להיות תחת צו פשיטת רגל או צו פירוק שהוציא בית המשפט המחוזי.


חשוב להבין כי תחילה העובדים צריכים להגיש תביעת חוב כנגד המעסיק, ובמקרים שבהם נותרו למעסיק נכסים או כספים הניתנים למימוש - העובדים יקבלו עדיפות על פני יתר הנושים ויזכו לקבל ראשונים את התשלומים המגיעים להם כך שלא יהיה צורך בפנייה לביטוח הלאומי.


רק במקרים שבהם המעסיק אינו יכול לעמוד בתשלומים, ניתן יהיה לפנות לביטוח הלאומי להשלמת הסכומים. במקרה זה חשוב לזכור כי מדובר בהליך שיכול להימשך תקופה ארוכה עד קבלת התשלומים.


מהם הקריטריונים לקבלת תשלומים מהביטוח הלאומי בעקבות פשיטת רגל של המעסיק?


אחד הקריטריונים ההכרחיים לקבלת הסכומים הוא הוצאת צו פירוק או צו פשיטת רגל בבית המשפט. העובדים עצמם יכולים להגיש בקשה לבית המשפט המחוזי ולדרוש שיוציא צו פירוק או צו פשיטת רגל כנגד מעסיקם לצורך מימוש זכויותיהם. כדאי להיעזר בליווי משפטי בהגשת הבקשה אל בית המשפט.


לאחר הוצאת הצו, ימונה נאמן או מפרק למעסיק, והעובדים יגישו תחילה את תביעת החוב לבעל התפקיד הרלוונטי. לאחר מכן יוכלו לפנות לביטוח הלאומי.


איך מקבלים משכורת מהביטוח הלאומי?


עובדים שלא קיבלו את שכרם מהמעסיק, זכאים לקבל את התשלום מהביטוח הלאומי, עד 12 חודשים לכל היותר. השכר יחושב על פי היקף המשרה, ולא יהיה נמוך יותר מגובה שכר המינימום. לצורך חישוב שכר העבודה, יובאו בחשבון גובה שכר הבסיס, שעות נוספות, הוצאות נסיעה, מענקים, ימי חופשה, דמי הבראה ועמלות. עם זאת, ימי מחלה, אש"ל והוצאות רכב לא יובאו בחשבון בחישוב שכר העבודה.


איך ניתן לקבל פיצויי פיטורין מהמוסד לביטוח לאומי?


הביטוח הלאומי ישלים את מלוא סכום פיצויי הפיטורין המגיעים לעובדים, וזאת במקרים שבהם במהלך תקופה העבודה הופרשו עבור העובדים כספי פיצויים לקופות הפנסיה או קופות הגמל, וגם במקרים שבהם לא נפתחה קופת פיצויים לעובדים על ידי המעסיק.


לצורך חישוב פיצויי הפיטורין יובאו בחשבון משכורתו של העובד והיקף משרתו, ובכל מקרה חישוב הפיצויים לא יהיה נמוך יותר מגובה שכר המינימום.


האם ניתן לקבל גם כספים מקופות הגמל וקרנות הפנסיה?


בכל הנוגע לקבלת הכספים מקרנות הפנסיה וקופות הגמל, העובדים עצמם לא צריכים לתבוע את חובם באופן עצמאי. זאת מכיוון שהחברה שבה מנוהלים הכספים בקופות השונות מגישה בשמם של כלל העובדים תביעת חוב למפרק או לנאמן, לאחר שמתקבל צו הפירוק או צו הכינוס ופשיטת הרגל.


העובדים יכולים לברר אם החברה האחראית על ניהול הכספים אכן הגישה את תביעת החוב. מכל מקום, יש להגיש את תביעת החוב בגובה הסכום שהופרש לקופת הגמל או ביטוח המנהלים לאישורו של המפרק או הנאמן. עם קבלת אישור על התביעה, היא מועברת למוסד לביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי יחשב גם את הריבית והפרשי ההצמדה ויעביר את התשלומים לעובדים בהתאם.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


לאחר שהביטוח הלאומי יעביר את התשלומים הרלוונטיים, הוא ישלח על כך הודעה הן אל הקופה והן אל העובדים. אם הכספים לא הופרשו על ידי המעסיק אל קופות הגמל, הביטוח הלאומי אחראי להעביר את הכספים אל הקופות, וזאת בתוספת הפרשי ההצמדה, עד התקרה הקבועה בחוק.