האם החלטת המנהל לענייני חשמל, אשר דחה בקשתו של אדם לקבל רישיון חשמלאי בודק, נבעה משיקולים ענייניים ובהתאם לקריטריונים לקבלת הרישיון, או שמא לא הייתה מבוססת וניתנה ללא הצדקה של ממש?


ועדת ערר בבית המשפט המחוזי בירושלים, הכוללת שופט ושני מהנדסים, בחנה סוגיה זו במסגרת ערר שהגיש אותו אדם אשר בקשתו נדחתה על ידי המנהל לענייני חשמל. בחינת הדברים הביאה את חברי הוועדה למסקנה כי החלטת המנהל כללית ואינה מנומקת, וכי העורר דווקא עמד בתנאי הידע הנדרשים לקבלת הרישיון שביקש, ואף יש לו ניסיון רב בתחום.


לאור זאת קיבלה הוועדה את הערר וחייבה את המנהל לענייני חשמל להעניק לעורר את רישיון החשמלאי שביקש לאלתר. כמו כן קבעה ועדת הערר כי המנהל לענייני חשמל ישלם לעורר את הוצאות ההליך ושכר טרחת עורכי הדין בסכום של 5,000 שקלים.


מהם התנאים לקבלת רישיון חשמלאי, ומה ניתן לעשות במקרה של דחיית הבקשה לרישיון חשמל?


חוק החשמל כולל את כל הקריטריונים לביצוע עבודות חשמל בישראל, ומחייב קבלת רישיון מתאים לצורך ביצוע עבודות חשמל שונות, כגון בדיקה, התקנה, תיקון וכדומה. ישנם מספר סוגים של רישיונות חשמלאי, בהתאם לסוג העבודה, וכל רישיון מפרט בדיוק מהן סמכויותיו של בעל הרישיון.


כדי לקבל רישיון חשמל, תחילה יש להגיש בקשה למנהל לענייני חשמל, אשר יחליט האם לאשר או לדחות את הבקשה בהתאם להתאמתו של מגיש הבקשה. לצורך קבלת רישיון חשמלאי בודק, על המבקש אף להתייצב בפני ועדה מקצועית אשר תבחן את ניסיונו וכישוריו.


במקרה שבו נדחית הבקשה, המנהל לענייני חשמל נדרש לפרט מהן הסיבות לסירוב הבקשה. מי שבקשתו נדחתה, יכול להגיש בקשה לעיון מחדש בבקשתו או לעיון מחדש על ידי ועדה בהרכב אחר. לבסוף, על החלטת המנהל לענייני חשמל ניתן להגיש ערר בפני ועדת העררים בבית המשפט המחוזי בירושלים.


מדוע נדחתה בקשתו של העורר לקבלת רישיון חשמלאי בודק?


במקרה זה, העורר התייצב לריאיון בפני ועדה מקצועית, היות שמדובר בקריטריון לקבלת סוג הרישיון שביקש. ריאיון זה תועד בסרטון. יום לאחר מכן קיבל את תשובת הוועדה שהחליטה לדחות את בקשתו. על פי ההחלטה שנמסרה לו, ניסיונו ונתוניו המקצועיים אינם מספקים, והוא הפגין חוסר ידע בנושאים רלוונטיים במסגרת הריאיון שביצע בפני הוועדה המקצועית. אחרי שישלים את הניסיון הנדרש, נכתב בהחלטה, יוכל להגיש בקשה מחודשת לקבלת הרישיון.


על תגובה זו החליט להגיש ערר, בטענה שמדובר בהחלטה כללית וסתמית, שאינה מציינת את הנימוקים הרלוונטיים.


במסגרת ההליך, ועדת הערר צפתה בסרטון של הריאיון המקצועי שנערך לעורר. כבר בתחילת הכרעתם ציינו חברי הוועדה כי יש לקבל את הערר, וכי יש לתת לעורר את הרישיון המבוקש. זאת בין היתר מכיוון שההחלטה שניתנה בעניינו כללית ביותר ואינה מפרטת באילו תחומים אין לו מספיק ידע. במצב זה, ציינה ועדת הערר, חובת ההנמקה הנדרשת מהמנהל לענייני חשמל לא התקיימה.


מלבד זאת, חברי ועדת הערר התרשמו כי העורר דווקא הפגין ידע מספק במסגרת הריאיון שנערך לו, וכי לכל היותר חטא באי דיוקים קלים ולא מהותיים, שאינם מצדיקים את ההחלטה לדחות את בקשתו. עוד ציינה ועדת הערר כי ייתכן שחוסר הדיוק המועט בתשובותיו נבע בכלל מניסוח לא מדויק של השאלות אשר הופנו אליו.


לנוכח מסקנות אלה, לא נותר לוועדת הערר אלא לקבל את תביעתו של העורר, ולהורות למנהל לענייני חשמל להעניק לו את רישיון החשמלאי שביקש. נוסף על כך נקבע כי המנהל לענייני חשמל יישא בהוצאות המשפט של העורר בסכום של 5,000 שקלים.


על פי דבריו של עו"ד מיכאל גנון, אשר משרדו ייצג את העורר בהליך זה: "דחיית בקשתו של לקוח משרדנו, לקבל רישיון חשמלאי בודק סוג 2, על ידי המנהל הענייני חשמל, נעשתה בניגוד לצדק הטבעי, חופש העיסוק וכללי המנהל הציבורי.


בעתירה מנהלית שהגיש הלקוח באמצעות משרד עורכי הדין מיכאל גנון ושות', קיבלה ועדת הערר שבבית המשפט המחוזי בירושלים, את טענותיו של הלקוח, וקבעה כי הרישיון חשמלאי בודק סוג 2 יוענק לו לאלתר, וכן כי על מנהל החשמל לפצות כספית את הלקוח.


שוב הוכח כי מי שבאפשרותו לשכור עורכי דין מקצועיים, יכול לגבור גם על גופים מנהליים הנותנים החלטות שרירותיות".


* עו"ד דור אליעז אשר ייצג את העורר בהליכים נגד המנהל לענייני חשמל הוא ממשרדו של עו"ד מיכאל גנון.

 

ו"ע 54678-09-17