בפסק דין שניתן לאחרונה בבית הדין הרבני האזורי בתל אביב יפו, נדונה פרשה שהוגדרה על ידי שלושת דייני בית הדין כאחת מפרשות העיגון החמורות ביותר שמערכת בתי הדין הרבניים נאלצה להתמודד איתן.


אחרי 13 שנים שבהן סרבן גט הותיר את אשתו עגונה, ושלל הליכים משפטיים שאף הגיעו להכרעות בבית המשפט העליון, ובמסגרתם נשלח אביו של סרבן הגט למאסר בן 30 יום לאחר שנקבע כי הוא זה שעומד מאחורי סרבנותו של בנו להעניק לאשתו את הגט המיוחל, נקבע כי האב ממשיך לעמוד מאחורי סרבנות הגט של בנו, ונראה כי הוא פועל מתוך שכרון כוח, קשיות לב ונקמנות עזה.


על כן הוחלט להטיל עליו קנס בסכום של 5,000 שקלים שיצטרך לשלם מדי יום עד אשר כלתו תקבל את הגט, וזאת בשל ביזיון בית הדין הרבני והכרעותיו. כמו כן הוטל עליו לשלם לאוצר המדינה הוצאות משפט בסכום משמעותי של 50 אלף שקלים. בשל התנהלותם של שני באי כוחו של האב במסגרת ההליכים המשפטיים, הוטל על כל אחד מהם לשלם בעצמו סכום של עשרת אלפים שקלים לקופת המדינה.


האישה נותרה בישראל, הבעל עזב לחו"ל והותיר אותה עגונה


בשנת 2016 הורה בית הדין הרבני לשלוח את האב למאסר של 30 יום, לאחר שהדיינים קבעו כי הוא זה שמסרב כי בנו ייתן גט לאשתו. החלטה זו ניתנה לאחר שאביו ואמו של סרבן הגט, שאינם תושבי ישראל, הגיעו לביקור בארץ והוטל עליהם צו עיכוב יציאה מהארץ.


הסיפור מתחיל כעשר שנים לפני כן, כאשר סרבן הגט ואשתו, אז זוג צעיר שמתגורר בארצות הברית, הגיעו לבקר בישראל את הוריה של האישה יחד עם ילדיהם. למרבה הצער, במהלך השהות בישראל אירוע מוחי הותיר את האישה נכה. הבעל חזר לארצות הברית, ואילו האישה נותרה עגונה בישראל. כאשר הורי הבעל הגיעו לארץ, החליט בית הדין הרבני בצעד יוצא דופן להטיל על האב מאסר בהתאם לפקודת ביזיון בית המשפט.


האב ערער על פסק הדין וההליך הגיע עד בית המשפט העליון, אך זה קבע כי בית הדין צדק בפסק דינו. האב טען כי הוא פועל לשכנועו של הבן לתת את הגט, והתיק חזר לעיונו של בית הדיו הרבני. לפני מספר חודשים טענו באי כוחו של האב כי חלה הרעה משמעותית במצבו הבריאותי של האב, וביקשו להפסיק את ההליך המתנהל נגדו בגין ביזיון בית הדין. בסופו של דבר הוחזר התיק לבית הדין לצורך בחינת טענותיו של האב כי הוא מבצע פעולות משמעותיות לצורך שכנוע בנו להעניק את הגט הנכסף.


האם אביו של סרבן הגט הוא הגורם האמיתי לעגינותה של האישה?


בית הדין הרבני קיים מספר דיונים ממושכים לבחינת פעולותיו של האב. הדיינים שבו ודרשו מהאב שיראה כיצד הוא מנסה לשכנע את בנו לתת את הגט ושמעו עדויות רלוונטיות רבות. בית הדין התרשם כי האב מדבר בחוצפה ובכעס, ולמעשה לא עשה דבר כדי לקדם את הגירושין וזאת בניגוד לטענותיו.


למעשה, התרשמות בית הדין הייתה כי האב דווקא פועל ככל יכולתו כדי להותיר את עגינותה של כלתו בעינה. הסיפור שהוצג על ידי האב ובאי כוחו - כי הבן בכלל מתנכר לו - לא התקבל על ידי הדיינים, אשר קבעו כי מדובר בנרטיב שקרי ומופרך, וכי סרבן הגט ואביו מתואמים להפליא. עוד קבעו הדיינים כי לאור הראיות, ניתן לקבוע שהאב ובאי כוחו היו יכולים לסיים את פרשת העגינות המצערת, אולם נמנעו מכך באופן מכוון ואקטיבי.


האם אפשר לנקוט סנקציות בגין ביזיון בית משפט גם כנגד אדם שאינו בעל הדין?


כך, אף על פי שהבן הוא זה שאינו פועל על פי קביעת בית הדין הרבני ואינו נותן גט לאשתו שנים רבות, פסק דין זה ניתן כנגד האב בגין ביזיון בית הדין, וזאת מאחר ששידל ועודד את בנו להותיר את האישה בעגינותה. לא מדובר רק בהימנעות מביצוע פעולות שיכולות לתרום למתן הגט, אלא ממש בפעולות אקטיביות שביצע האב כדי להותיר את עיגונה של האישה.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין רבני


מסיבות אלה הוחלט כי הסנקציה ההולמת תהיה חיובו של האב בקנס יומי בסכום של 5,000 שקלים עד אשר האישה תקבל את הגט. על פי תקנות הדיון בבתי הדין הרבניים בישראל ולאור התנהלותו במהלך ההליכים, הוחלט להטיל עליו הוצאות משפט בסכום חריג של 50 אלף שקלים. לאור התנהלותם של שני באי כוחו, אשר הוגדרה על ידי הדיינים כפרועה ונלוזה, הוטל על כל אחד מהם לשלם הוצאות משפט אישיות בסכום של עשרת אלפים שקלים.


תיק ‏927170/6