האם הריון אמור לשנות את יחסו של המעסיק כלפי העובדת? לא מעט נשים חוות על בשרן שינויים בעבודה דווקא במהלך הריונן, אף על פי שמבחינתן לא חל כל שינוי המצדיק זאת. הן דיני העבודה והן הפסיקה מעניקים הגנות נרחבות לעובדות במהלך ההיריון ולאחר הלידה, ובין היתר החוק אוסר על מעסיקים באופן מפורש לפטר עובדת בהריון.


עם זאת, ישנם מעסיקים אשר מחליטים לשנות את תנאי העבודה של העובדת לאחר שגילו על הריונה, במטרה לגרום לה להחליט בעצמה לעזוב את מקום העבודה. איך אפשר לזהות הרעת תנאים מוחשית בעבודה בזמן ההיריון, מתי ניתן לתבוע פיצויים מהמעסיק בבית הדין לעבודה, והאם ניתן להתפטר ולקבל פיצויים?


כיצד החוק מגן על עובדות בהריון מפני פיטורין?


ישנם שני חוקים אשר מעניקים הגנה לנשים הרות בעבודה: חוק שוויון הזדמנויות בעבודה האוסר על אפליית עובדת בין היתר מטעמי הריונה, וחוק עבודת נשים אשר אוסר במפורש על מעסיק לפטר עובדת בהריון, כל עוד צברה ותק בעבודה של שישה חודשים לפחות, מבלי לקבל היתר. גם אם העובדת לא הספיקה לתבור את הוותק הנדרש, לא ניתן לפטר אותה רק מחמת הריונה.


ההגנות ממשיכות גם לאחר הלידה, ועל המעסיק חל איסור לפטר עובדת במהלך חופשת הלידה ועד 90 ימים אחרי שחופשת הלידה הסתיימה.


חשוב לציין כי אם התקבל היתר מיוחד ממשרד התמ"ת, המעסיק רשאי לפטר עובדת בהריון גם אם תקופת העסקתה עולה על שישה חודשים. זאת אם הוכיח כי עילת הפיטורין אינה קשורה להריון אלא נובעת משיקולים אחרים.


פוטרת בזמן ההריון? איך אפשר לדעת אם עילת הפיטורין היא ההיריון או שהיא נובעת משיקולים אחרים?


קיים הבדל מבחינת החוק אם העובדת שפוטרה צברה ותק בעבודה של חצי שנה או לא. במקרה של עובדת חדשה שטרם צברה את התקופה המינימלית, כל עוד המעסיק מחליט על פיטוריה בשל חוסר שביעות רצונו מעבודתה, הוא רשאי לעשות זאת, כמו בכל מקרה אחר של פיטורי עובד חדש עקב חוסר התאמה לאחר תקופת ניסיון מוסכמת.


עם זאת, גם כאשר מדובר בעובדת חדשה, אם הפיטורין לא נבעו מסיבה עניינית אלא בשל הריונה - מדובר באפליה אסורה ובפיטורין בניגוד לחוק. לפעמים קשה להוכיח מהי סיבת הפיטורין האמיתית, אולם ככל שהודעת הפיטורין הגיעה מיד לאחר ההודעה על ההיריון, כך ניתן להוכיח שיש קשר בין שני הדברים.


כאשר מדובר בעובדת עם ותק של יותר מחצי שנה, אם המעסיק מעוניין לפטר אותה הוא חייב קודם לקבל היתר של משרד התמ"ת, גם אם עילת הפיטורין היא סגירת העסק או כל עילה אחרת שאינה קשורה להריון.


מה קורה אם ההחלטה על הפיטורין התקבלה לפני שהעובדת הודיעה למעסיק על הריונה?


בכל מקרה של פיטורין, המעסיק מחויב לקיים שיחת שימוע לעובדיו לפני ההחלטה הסופית. במקרה שהחליט על פיטורי עובדת בהריון לפני שידע על הריונה, העובדת זכאית להודיע לו על ההיריון במהלך השימוע. לפני שהליך הפיטורין יסתיים, המעסיק יהיה מחויב לקבל היתר כדין ממשרד התמ"ת.


מכל מקום, החוק מחייב את העובדת לדווח על הריונה החל מהחודש החמישי. זאת מכיוון שהחל מחודש זה לא ניתן להעסיק את העובדת ביום המנוחה השבועי או בשעות נוספות, אלא אם כן העובדת הסכימה לכך וניתן לה אישור רפואי מתאים.


כמו כן חשוב לדעת כי אישה המגיעה לראיון עבודה אינה מחויבת לדווח על הריונה, אלא אם כן מצבה רלוונטי לתפקיד. אי קבלה לעבודה בשל הריון מהווה אפליה אסורה המצדיקה הגשת תביעה לפיצויים.


האם המעסיק רשאי לשנות את היקף המשרה או לפגוע בשכרה של עובדת בהריון?


לא רק שלמעסיק אסור לפטר עובדת בהריון מבלי לקבל היתר מתאים, הוא אינו רשאי לצמצם את היקף משרתה, לשנות את תפקידה או לפגוע במשכורתה ללא קבלת היתר לשינוי ממשרד התמ"ת. זאת אלא אם כן העובדת עצמה מבקשת להפחית בשעות העבודה בשל ההיריון.


חשוב לדעת כי כל החלטה על שינוי בתנאי ההעסקה שמגיעה מצדו של המעסיק, אשר משנה לרעה את תנאי ההעסקה והתקבלה ללא הסכמת העובדת, מהווה הרעת תנאים. במקרה כזה, ניתן להתפטר ולקבל את מלוא פיצויי הפיטורין. כמו כן, במקרים רבים של הרעת תנאים בהריון ניתן לקבל פיצויים גם עבור אפליה אסורה, עוגמת נפש ועוד.


במה מתבטאת הרעת תנאים במהלך ההיריון?


לאור הגדרת הרעת תנאים בעבודה, הכוללת כל שינוי בתנאי העבודה אשר הוחלט על ידי המעסיק באופן חד צדדי, ללא הסכמתו של העובד, הרעת תנאים במהלך ההיריון ואף לאחריו יכולה להתבטא במגוון דרכים.


בין היתר, העברת העובדת למקום ללא מערכת אוורור באופן המקשה על מצבה יכולה להוות הרעת תנאים. כך גם כל התנכלות מצדו של המעסיק, הכוללת התנהלות מזה או משפילה. גם שינוי בהיקף משרתה של העובדת לרעה מהווה הרעת תנאים, או קיצוץ במשכורתה - בין שבמהלך ההיריון, חופשת הלידה או לאחר חזרת העובדת מחופשת הלידה - מהווה הרעת תנאים.


אם המעסיק אינו מתיר לעובדת לצאת לבדיקות הריון או אינו משלם את שכרה עבור היעדרות בשל בדיקות הריון, הוא פועל בניגוד לחוק ופוגע בתנאי עבודתה. כך גם אם המעסיק מסרב להשיב את העובדת לאותו תפקיד אחרי שחזרה מחופשת הלידה.


מה אפשר לעשות כנגד הרעת תנאים בעבודה במהלך ההיריון?


בפני עובדת שנתקלה במצב של הרעת תנאים במהלך הריונה או לאחר חזרתה מחופשת הלידה ישנן כמה אפשרויות פעולה. תחילה, העובדת רשאית להתפטר ולקבל את פיצויי הפיטורין כהתפטרות בדין מפוטר. מלבד זאת, העובדת יכולה להגיש תביעה כנגד המעסיק בבית הדין לעבודה, ולדרוש פיצויים בשל אפליה, הרעת תנאים בעבודה ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום הרעת תנאים והתעמרות בעבודה


מלבד זאת, ניתן להגיש תלונה רשמית כנגד המעסיק לממונה על עבודה נשים. חשוב להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחומים אלו כדי להחליט על דרך הפעולה הנכונה.