כאשר אדם מבקש מבית המשפט כי יכריז עליו כפושט רגל, נצברו לחובתו חובות מכבידים, בדרך כלל למספר נושים שונים, והוא אינו מצליח לפרוע אותם. אם בית המשפט יאשר את הליך פשיטת הרגל, ירוכזו כל נכסיו של החייב, הן המוחשיים והן הכספיים, ונאמן אשר ממונה על ידי כונס הנכסים הרשמי ימכור אותם לצורך חלוקתם לנושים באמצעות דיווידנד. כל ההליך מתבצע תחת פיקוחו של בית המשפט.


בתחילת הליך פשיטת הרגל, מוציא בית המשפט צו כינוס לנכסיו של החייב, והנכסים יועברו לניהולו של כונס הנכסים הרשמי. בזמן זה חל עיכוב על כל הליכי הגבייה שנפתחו כנגד החייב בהוצאה לפועל, ולאחר הסדר עם הנושים או הכרזה על החייב כפושט רגל, החייב יחל בהליך לפירעון חובותיו אשר במסגרתו יעביר תשלום חודשי לקופת הכינוס ויגיש דוחות תקופתיים למנהל המיוחד.


לאחר שנכסי החייב ימומשו במלואם והוא יעמוד בתוכנית הפירעון, יזכה החייב לקבל הפטר מיתרת החובות. אילו נכסים ניתנים למימוש לצורך פירעון החובות, ואילו נכסים נחשבים מוגנים? באילו מקרים ימומשו כספי הפנסיה שנצברו לטובתו של החייב בקופות הגמל, ומתי לא ניתן יהיה לממשם?


האם ניתן לממש כספים שנצברו בקופת הפנסיה של פושט הרגל?


באופן עקרוני, כל הנכסים אשר בבעלותו של החייב ימומשו ויחולקו לנושים, אך עם זאת ישנם מספר נכסים שלא ניתנים למימוש וחלוקה. בכל הנוגע לחסכונות בקרנות פנסיה שונות וקופות גמל, המצב מורכב ואינו חד משמעי. בתנאים מסוימים ניתן לממש את כספי הפנסיה, אולם כאשר מדובר בקרן פנסיה המיועדת לתשלום קצבה חודשית בעתיד, אשר מועד פירעונה עוד לא הגיע, אין אפשרות לממש את הכספים שנצברו בה.


עם זאת, כאשר תאריך פירעון כספי הפנסיה כבר חלף, או כאשר מדובר בכספים שאינם מיועדים לקצבה חודשית אלא לפדיון חד פעמי, הנאמן רשאי להגיש בקשה למימוש הכספים. אם בית המשפט יאשר את בקשתו, ניתן יהיה לחלק את הכספים לנושי החייב.


מלבד זאת, גם אם עוד לא הגיע מועד פירעון תוכנית חיסכון - בביטוח מנהלים למשל, עדיין ניתן לממש את הכספים בתנאים מסוימים - כל עוד אפשרו לחייב לטעון את טענותיו בנוגע למימוש כספים אלו, ותחת אישורו של כונס הנכסים הרשמי. רק כאשר מדובר בכספים המיועדים לתשלומים החודשיים של החייב לאחר שיפרוש לגמלאות, במרבית המקרים לא ניתן יהיה לממשם.


אילו נכסים אשר בבעלותו של חייב בהליך פשיטת רגל ניתנים למימוש וחלוקה לצורך פירעון החוב?


כאמור, מרבית נכסי החייב ניתנים למכירה ופירוק לצורך תשלום חלק מהחובות לנושים השונים. מדובר בכל הנכסים מלבד אלו שעבורם יש הוראה מפורשת אחרת. כספים שנצברו בקופות הגמל השונות ניתנים למימוש במקרים מסוימים ורק לאחר שהחייב שטח את טענותיו ובאישורו של בית המשפט.


כספים שנצברו בתוכנית חיסכון ניתנים למימוש גם לפני מועד הפדיון, כל עוד ניתנה לחייב הזדמנות לשטוח את טענותיו ובאישורו של הכונס הרשמי.


כל נכס מוחשי שנמצא בבעלותו של החייב מתחילת הליך פשיטת הרגל ועד מועד מתן צו ההפטר ניתן למכירה ופירוק לצורך פירעון החובות. כך גם זכויות לא מוחשיות אך רכושיות כגון חוב של צד ג' כלפי החייב.


כיצד ממומשים נכסיו של החייב לצורך העברת התשלומים לנושים?


במסגרת הליך פשיטת הרגל ומימוש הנכסים, רשאי הנאמן לקחת כל מסמך או נכס הניתן למסירה פיזית, מכל אדם או גוף אשר מחזיק בנכס. בית המשפט מוסמך להוציא צווי חיפוש לצורך איתור נכסים מוסתרים, ולהורות על פריצה למקומות שבהם נמצאים נכסיו של החייב.


לאחר מכן מוסמך הנאמן למכור את הנכסים, אם במלואם או לאחר פירוקם, אם לאדם או גוף מסוים ואם במכירה פומבית. אם מדובר בעסק של החייב, הנאמן רשאי לנהלו ולהוביל הליך לפירוקו. הוא יכול אף למנות את החייב עצמו לפיקוח או ניהול על הנכסים.


החייב עצמו מחויב לשתף פעולה עם כל בקשה ודרישה של הנאמן, ואם יבחר שלא לשתף פעולה ולפעול בשקיפות מלאה - הוא מסתכן בביטול הליך פשיטת הרגל כולו בשל ניהול ההליך בחוסר תום לב. גם לאחר קבלת ההפטר מחויב פושט הרגל להמשיך ולסייע במימוש הנכסים ככל שיידרש לכך על ידי הנאמן.


מהו השלב הבא בהליך פשיטת הרגל לאחר מימוש הנכסים?


לאחר מימוש מלוא נכסי החייב, מחולק דיווידנד כספי לנושים על ידי הנאמן. כל נושה יקבל את החלק היחסי המגיע לו, בהתאם לקבוצת הנושים שבה הוא נמצא. למשל, נושים המוגדרים כנושים בדין קדימה, עובדים של בעל עסק שפשט את הרגל או נושה שגובה חוב מזונות יקבלו את חובם בחזרה לפני שיתר הנושים יקבלו את חלקם.


אחרי חלוקת הדיווידנד לנושים, בית המשפט יוציא לחייב צו הפטר על יתרת החובות, תוך שקלול שיתוף הפעולה של החייב במסגרת ההליך, עמידתו בתשלומים החודשיים ובהגשת הדוחות התקופתיים, זהות הנושים, ומצבו הרפואי של החייב.


אילו נכסים לא ניתן לממש לצורך העברת הכספים לנושים?


ישנם נכסים המצויים בבעלותו של החייב, שבכל מקרה לא יחולקו לנושים. מדובר בתשמישי קדושה, כלי בית וכלים המשמשים למזונו של החייב ומשפחתו, בגדים, מצעים וצורכי מזון.


כמו כן, לא ימומשו נכסים שהחייב מוכרח להמשיך ולהחזיקם לצורך פרנסתו, חיות מחמד שבבעלותו וכן פריטים כגון טלוויזיה, מחשב, מכונת כביסה, טלפונים ניידים ונייחים, וקצבאות שמקבל החייב מהמוסד לביטוח לאומי - כל עוד שווי הנכסים אינו גבוה מהסכום המקסימלי שנקבע.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


לאו חשיבותם של הליכי פשיטת הרגל בכלל, והליך מימוש הנכסים בפרט, מומלץ מאוד לקבל ייעוץ וליווי משפטי לאורך כל ההליך, החל מהגשת הבקשה לפשיטת רגל ועד קבלת ההפטר המיוחל.