החורף מגיע: גם השנה, הגיע מזג האוויר החורפי לאחר חודשי קיץ ארוכים, וכלל סופות רעמים וברקים, גשמים עזים והצפות ברחבי הארץ. הגשמים צפויים להימשך עוד מספר ימים, ואיתם עולים גם הסיכונים הבטיחותיים הצפויים למשתמשים בכבישים ובדרכים שהופכים לחלקלקים ומלאי שלוליות, כאשר גם שדה הראייה הופך מצומצם יותר.


גם נהגים והולכי רגל זהירים עלולים להיקלע לתאונות דרכים בשל פגעי מזג האוויר. מבחינה משפטית חשוב לדעת כי כל מי שנפצע בתאונת דרכים יכול לקבל פיצויים, ללא קשר לסיבה שבגינה נגרמה התאונה, ואף אם התאונה נגרמה באשמתו.


כמו כן, הולכי רגל שנפגעו מכלי רכב חולף זכאים לקבל פיצויים, אף אם מדובר בתאונת פגע וברח ולא ניתן לאתר את הנהג הפוגע. מי שנפצע בתאונת דרכים בדרך לעבודה או בשובו הביתה ממקום העבודה, זכאי אף להיות מוכר כנפגע תאונת עבודה ולתבוע את זכויות במוסד לביטוח לאומי.


כיצד החוק לנפגעי תאונות דרכים מגדיר "תאונת דרכים", את מי ניתן לפגוע במקרה שנגרמים נזקי גוף בתאונה, מה חשוב לעשות מיד לאחר התואנה וכיצד נקבעים הפיצויים? להלן מדריך מתומצת לנפגעי תאונות דרכים בכלל, ובפרט לנפגעי תאונות שנגרמו בשל מזג האוויר החורפי.


מהי ההגדרה לתאונת דרכים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים?


לא כולם יודעים זאת, אולם תאונת דרכים לא מתרחשת רק כאשר שני כלי רכב מתנגשים זה בזה, או כאשר נהג מבצע תאונה עצמית עם רכבו. תאונת דרכים עלולה להיגרם גם כאשר נכנסים או יוצאים מכלי הרכב, כאשר נפגעים מדלת הרכב או מאגזוז האופנוע, כאשר עוצרים בצד הדרך לתקן את הרכב, כאשר סוגרים את מכסה המנוע ועוד.


במקרה של כביש חלק, תאונת דרכים עלולה להיגרם עקב אובדן השליטה ברכב, או החלקת רכב אחר לנתיב נסיעה אחר. במזג אוויר חורפי הראות לעתים לקויה מאוד, ומעלה את הסיכון לתאונות דרכים. גם צעידה במעבר חציה או על מדרכה מרוצפת שלוליות עלולה להוביל להחלקה ולנזקי גוף, כאשר בנסיבות מסוימות הפציעה נכנסת להגדרת "תאונת דרכים".


לאור מורכבות הגדרת תאונת הדרכים בחוק, כדי לוודא האם נזקי הגוף שנגרמו נכנסים להגדרה זו, כדאי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום, גם במקרים שבהם לא נראה כי מדובר בתאונת דרכים. מכל מקום, גם כאשר לא מדובר בתאונת דרכים, עדיין ניתן להגיש תביעה לפיצויים על פי פקודת הנזיקין.


ממי ניתן לתבוע פיצויים במקרה של פגיעה בתאונת דרכים?


בכל מקרה של פגיעה בתאונת דרכים, ניתן להגיש תביעה לפיצויים כנגד חברת הביטוח של כלי הרכב אשר העניקה לרכב כיסוי ביטוח חובה. כאשר מדובר בכלי רכב פרטיים, לרבות אופנועים וקטנועים, ניתן לתבוע את חברת הביטוח של הרכב אשר היה מעורב בתאונה, גם אם מדובר בנהג עצמו או בהולך רגל.


במקרים שבהם כלי הרכב לא מבוטח בביטוח חובה בתוקף, וגם במקרים שבהם מדובר בתאונת פגע וברח שבהם לא ניתן לדעת את מי ניתן לתבוע, אפשר להגיש תביעה לפיצויים כנגד קרנית. מדובר בקרן שהוקמה לצורך העברת פיצויים בדיוק במקרים כאלה, שבהם אין אפשרות לתבוע את פוליסת הביטוח.


מהן הזכויות כאשר תאונת הדרכים נחשבת גם לתאונת עבודה?


לא פעם נפגעים אנשים בתאונות דרכים באמצע יום העבודה, בדרך אל העבודה או כאשר הם שבים לביתם בסוף יום העבודה. תאונות כאלה נחשבות לתאונות דרכים וגם לתאונות עבודה. במקרה כזה, ניתן להגיש תביעה הן כנגד חברת הביטוח והן כנגד הביטוח הלאומי. עם זאת חשוב לדעת כי כל סכום שיעביר הביטוח הלאומי לנפגע, יקוזז מהסכום שאותו תשלם החברה המבטחת, כך שבשורה התחתונה, סכום הפיצויים יהיה זהה.


גובה הפיצויים ייקבע לפי מספר ראשי נזק ושיעור הנזקים שנגרמו, לרבות הנזקים שיימשכו גם בעתיד. בין ראשי הנזק ניתן לכלול פיצוי עבור כאב וסבל, אשר מחושב בהתאם לשיעור הפגיעה ואחוזי הנכות שנקבעו, גילו של הנפגע ומספר הימים שבהם היה מושבת בעקבות הפגיעה.

 

פיצוי נוסף יינתן עבור הפסדי שכר ואובדן כושר השתכרותו של הנפגע שנגרמו בעקבות התאונה. כמו כן יקבל הנפגע פיצוי עבור הוצאות נסיעה והוצאות רפואיות שונות.


את מי ניתן לתבוע במקרה של פגיעה בעקבות מזג אוויר חורפי, שאינה נכללת בהגדרת תאונת דרכים?


ישנם נזקי גוף שנגרמים בעקבות החלקה בשלוליות על המדרכות או בבתי עסק, שאינם מנויים על נזקי הגוף שבגינם ניתן לתבוע פיצויים בעקבות תאונת דרכים. בכל מקרה שכזה, ניתן להגיש תביעה לפיצויים על פי פקודת הנזיקין.


כמו כן, אם הנזק נגרם כתוצאה מהתרשלות העירייה או הרשות המקומית, אשר לא דאגה לסלק מפגעים שעלולים לסכן את הציבור או להזהיר מפניהם, ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות. בכל מקרה חשוב מאוד לפנות לטיפול רפואי מהר ככל האפשר לאחר הפגיעה בתאונה - הן מבחינה רפואית והן מבחינה משפטית.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


נוסף על כך יש לאסוף את כל הרישומים הרפואיים הרלוונטיים, ואת כל ההוצאות והקבלות הקשורות בתאונה, וכן לקחת מספרי טלפון מעדים שראו את התאונה - אם היו כאלה. חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין כדי לפעול למיצוי כל הזכויות ולקבל את מלוא הפיצויים המגיעים לכם.