כדי לקבל הפטר על חלק מהחובות בסיומו של הליך פשיטת רגל, החייב נדרש להעביר את כל הנכסים אשר בבעלותו לידי הנאמן אשר ממונה על ניהול הליך פשיטת הרגל. הנאמן מממש את הנכסים, כלומר מוכר אותם, ואת התמורה המתקבלת ממימושם מעביר לידיהם של הנושים.


במסגרת הליך מימוש הנכסים, החייב נדרש לשתף פעולה באופן מלא עם הנאמן, אחרת ההליך כולו עלול להתבטל. לאחר פירעון חלקי של החובות בהתאם ליכולותיו של החייב, הוא יקבל הפטר על יתרת החובות ויוכל להתחיל בדרך חדשה בחייו ללא עול החובות.


ישנם נכסים שלא ניתנים למימוש במסגרת הליך פשיטת הרגל, כגון נכסים שנדרשים לחייב לצורך מחייתו או כדי להמשיך ולהתפרנס. חייבים רבים שואלים מה יעלה בגורל רכבם במסגרת הליך פשיטת הרגל, והאם הוא ימומש או שיוכלו להמשיך ולהחזיק בו?


אילו נכסים ניתנים למכירה ולחלוקה לצורך פירעון חובותיו של החייב?


באופן עקרוני, כל נכס שנמצא בבעלותו של החייב ניתן למכירה לצורך חלוקת התמורה לנושים, וזאת מלבד נכסים שלא ניתנים למימוש באופן חד משמעי. מדובר בכל נכס שהחייב מחזיק בו מאז שהחל בהליך פשיטת הרגל, ובכל נכס שנרכש על ידי החייב או שהועבר אליו במתנה, וזאת עד שיקבל את ההפטר המיוחל.


מדובר בנכסים לא מוחשיים כגון כספים וכן בנכסים מוחשיים כגון כל סוג של מיטלטלין שמוחזקים על ידי החייב. כמו כן, ניתן לממש זכויות רכושיות של החייב כגון חוב שמגיע לו מצד ג' או זכויות כספיות שניתנו לו באמצעות הסכם.


בכל הנוגע לקופות גמל או תוכניות חיסכון, אמנם ניתן לפדות את הכספים שנצברו בקופות הגמל השונות, אך זאת רק לאחר שהחייב השמיע את טיעוניו ולאחר שהתקבל אישור למימוש הכספים מבית המשפט ומכונס הנכסים הרשמי. כאשר מדובר על כספי פנסיה, מימושם לא יאושר על ידי בית המשפט.


אילו נכסים לא ניתנים למימוש במסגרת הליך פשיטת הרגל?


ישנם נכסים שאותם לא ניתן למכור במסגרת הליך מימוש הנכסים, אשר נחשבים למכסים מוגנים. מדובר בנכסים שהחייב משתמש בהם לצורך פרנסתו או לצורך מחייתו, כגון בגדים, מזון, כלי אוכל וכדומה. נכסים אלו נותרים ברשותו של החייב.


ביתר פירוט, מדובר באוכל שנועד לספק הן את החייב והן את בני משפחתו, וכן בבגדים, במצעים, בכלי מטבח ושאר כלי בית הנחוצים להם. כך גם בכל הנוגע למכשירי טלוויזיה ורדיו, מחשבים, טלפונים ניידים ונייחים, מדפסות, זכויות לפיצויים המגיעות לחייב בעקבות תביעת נזקי גוף, מכונות כביסה וקצבאות מהביטוח הלאומי - כל עוד שווי המוצרים אינו גבוה מהסכום שנקבע.


כמו כן, לא ניתן לממש מכשירים, חיות וכלים שונים שהחייב נדרש להחזיק בהם כדי להתפרנס, וזאת עד תקרה שנקבעת מראש. גם תשמישי קדושה אינם ניתנים למימוש, וכאשר החייב הוא בעל נכות או מוגבלות, ונדרש לכלים או מיטלטלין בשל מצבו הבריאותי - נכסים אלו לא יימכרו במסגרת הליך פשיטת הרגל.


האם הרכב יכול להישאר ברשותו של החייב, או שהוא יימכר במסגרת מימוש נכסי החייב?


באופן עקרוני, כלי הרכב שנמצא בבעלותו של החייב הוא נכס הניתן למימוש. עם זאת, ישנם מקרים שבהם החייב יכול להמשיך ולהחזיק ברכבם הפרטי או המשפחתי, והכול בהתאם לנסיבות המקרה הספציפי.


כאשר הרכב נדרש לצורך פרנסתו של החייב, לצורך נסיעה אל מקום עבודה מרוחק או לצורך הסעתם ההכרחית של ילדים קטנים, ייתכן שיינתן אישור לחייב להמשיך ולהשתמש בו. כמו כן, ככל שמדובר ברכב בשווי גבוה, כך יגדל הסיכוי שהוא יימכר לצורך פירעון החובות. אם מדובר ברכב צנוע, ייתכן שהחייב יוכל להמשיך ולהחזיק בו.


כאשר מדובר בחייב בעל נכות אשר משתמש ברכבו לצורך הגעה לקבלת טיפולים הקשורים במצבו הרפואי, הרכב לא ימומש. במקרים מסוימים חייב אף יוכל לרכוש רכב חדש גם במהלך הליך פשיטת הרגל, כל עוד בית המשפט ישתכנע שהרכב נרכש למטרה ראויה ושוויו אינו גבוה.


כיצד ממומשים הנכסים השייכים לחייב?


הנאמן הוא זה שפועל ומנהל את הליך מימוש הנכסים, זאת תוך פיקוחו של בית המשפט ובאישורו של כונס הנכסים הרשמי. לצורך כך יועברו אל הנאמן כל מסמכיו של החייב וכל נכסיו המוחשיים שניתנים למסירה פיזית.


כל מי שמחזיק חפץ או נכס בבעלותו של החייב מחויב למסור אותו לידיו של הנאמן על פי דרישתו, ובסמכותו של הנאמן אף לפרוץ למקום שבו מאוכסנים נכסים השייכים לחייב - באישורו של בית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


הנאמן מוסמך למכור את הנכסים לכל אדם או גוף, באמצעות הסכם פרטי או במכירה פומבית. כמו כן הוא יכול לפרק את הנכסים ולמכור אותם בחלקים, ולפקח על עסקו של החייב לצורך פירוקו. כמו כן, הנאמן יכול למנות את החייב עצמו לנהל את הנכסים או העסקים לטובת מימושם.