בתי המשפט לתעבורה מתייחסים בחומרה לעבירות נהיגה בלי רישיון נהיגה תקף, ורמת החומרה גוברת במקרים שבהם הנהג לא הוציא רישיון כלל, או במקרים שבהם תוקפו של הרישיון פג לפני תקופה ממושכת. לאחרונה ניתן גזר דינה של אישה אשר הודתה והורשעה בעבירת נהיגה בלי רישיון נהיגה במשך חמש שנים, וזאת לאחר שתוקפו פג בשנת 2013. מלבד זאת, מאז שקיבלה את רישיון הנהיגה לפני כ-12 שנה, הספיקה לצבור לחובתה ארבע הרשעות בגין עבירות תעבורה שונות.


עם זאת, רישיון הנהיגה שלה פקע בשל הליכי גביית חובות שנצברו לה בהוצאה לפועל, והיום היא מעבירה סכום חודשי לכיסוי חובותיה, וכן ההגבלות שהוטלו עליה במסגרת תיקים שנפתחו כנגדה בהוצאה לפועל בוטלו. נוסף על כך, היא ביקשה להתחשב בכך שהיא זקוקה לרישיון הנהיגה שלה הן לצורך עבודתה והן לצורך טיפול שוטף בסבתה אשר עמה היא מתגוררת.


בחינת מכלול הנסיבות הובילו את השופטת בבית משפט השלום לתעבורה ביפו לקבוע ענישה ברף התחתון של מתחם הענישה, למרות חומרת העבירה ועברה התעבורתי של הנהגת. השופטת אשר התרשמה כי האישה מתאמצת להשתקם והסירה את המחדל, פסלה את רישיון הנהיגה שלה לארבעה חודשים. כמו כן הוטלה עליה פסילה על תנאי למשך שלושה חודשים והיא חויבה בתשלום קנס בסכום של 500 שקלים.


ככל שהזמן אשר חלף מהמועד שבו פג תוקפו של הרישיון ממושך יותר - כך העבירה חמורה יותר


לדבריה של השופטת, אדם אשר נוהג ללא רישיון נהיגה עובר על החוק ואף מזלזל בו. הוא מהווה סיכון לשלום הציבור מאחר שככל שהשנים נקפו מאז שפקע תוקף הרישיון, כך מוטלת בספק כשירותו לנהוג. לא מדובר רק בעבירה טכנית, וכאשר מדובר בתקופה ממושכת, העבירה הולכת ונעשית דומה לעבירה שמבצע אדם שלא הוציא רישיון נהיגה מעולם.


השופטת בחנה מהי מדיניות הענישה במקרים דומים שבהם בוצעו עבירות נהיגה ללא רישיון בתוקף. במקרה אחד, הרישיון לא חודש בשני מקרים שונים יותר מעשר שנים בשל קנסות שלא שולמו, ועל הנהג הוטלו מאסר על תנאי וקנס. במקרה אחר הורשע נהג עם עבר תעבורתי מכביד בחמש עבירות שונות של נהיגה בלי רישיון בתוקף, ורישיונו נפסל לשלושה חודשים. במקרה שלישי נהג אדם שרישיונו פקע לפני עשור כנגד כיוון התנועה. רישיונו נפסל ל-60 ימים, והוטלה עליו פסילה על תנאי של חודשיים.


נהגת שרישיונה פקע כארבע שנים לפני שהורשעה בשל אי תשלום חובות שצברה, הסדירה את רישיונה לאחר מכן ולא היו לחובתה הרשעות נוספות בעבירות תעבורה. בנסיבות אלה הוחלט להטיל עליה ענישה בדמות פסילת הרישיון לשלושה חודשים, פסילה על תנאי של שלושה חודשים וקנס של 1,000 שקלים. פסקי דין אלו ואחרים היוו את התשתית לקביעת עונשה של הנהגת במקרה זה.


נהג בעל עבר תעבורתי שהורשע בנהיגה ללא רישיון בתוקף עלול להישלח למאסר בפועל של מספר חודשים


בקביעת העונש הראוי במקרה זה, הזכירה השופטת כי הענישה תמיד אינדיווידואלית, ויש לשקלל הן את מתחם הענישה המקובל בגין העבירות שבוצעו והן הנסיבות האישיות של המורשע ואת נסיבות ביצוע העבירות.


במקרה זה ציינה השופטת כי זו העבירה החמישית של האישה, אשר הורשעה בעבר בהסעת נוסע שלא נחגר במושב האחורי, בנהיגה במהירות מופרזת, בחניה במקום המיועד לנכים ובאי ציות לתמרור עצור. היא לא חידשה את רישיון הנהיגה שלה במשך חמש שנים בעקבות חובות שצברה בהוצאה לפועל, שאותם היא מסדירה בימים אלו.


לטובתה של הנהגת, מאז היא הסדירה את רישיון הנהיגה ואף הודתה באשמה בהזדמנות הראשונה שניתנה לה. כלומר, אין חשש משמעותי כי תבצע בשנית את העבירה שבגינה הורשעה. מלבד זאת, נסיבותיה האישיות לרבות העובדה שהיא מטפלת בסבתה ושהיא זקוקה לרישיון הנהיגה עבור פרנסתה, הובאו בחשבון לטובתה בבחינת העונש הראוי.


מהי הענישה הראויה לנהגת במקרה זה, בהתחשב בכך שהסדירה את הרישיון וזקוקה לו לצורך פרנסתה?


מתחם הענישה הנהוג בגין עבירה זו נע בין פסילת הרישיון לכמה חודשים או פסילה ממושכת יותר, ועלול להגיע עד עבודות שירות ואף מאסר בפועל לתקופה שיכולה להימשך כמה חודשים, הכול בהתאם לנסיבות העבירה והנסיבות האישיות של המורשע.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט


שקילת מכלול השיקולים, לרבות האינטרס הציבורי, הביא את השופטת להחלטה על גזר הדין הראוי במקרה זה: העונש שהוטל על האישה כולל פסילת רישיון הנהיגה לפרק זמן של ארבעה חודשים, פסילה על תנאי של שלושה חודשים וזאת למשך פרק זמן של שנתיים, וכן תשלום קנס בסכום של 500 שקלים.


תת"ע 381-06-18