גידול סם מסוכן והחזקתו לצריכה עצמית - אלו העבירות שבהן הורשע גבר כבן 40 על פי הודאתו. זאת לאחר שנתפס מגדל בביתו עציץ מריחואנה לשימושו האישי, אשר הגיע למשקל של קצת יותר מקילוגרם. הוא הופנה לשירות המבחן, אשר הציג תסקיר לא חיובי בעניינו, מכיוון שקצין המבחן התרשם כי לא הפנים את חומרת העבירות ואף סירב להשתלב בטיפול למרות המלצת שירות המבחן.


בעוד התביעה עתרה להטיל עליו עונש של שישה חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי, פסילת הרישיון וקנס, ההגנה עתרה להטיל עליו קנס ומאסר על תנאי בלבד. בגזירת העונש הקדים שופט בית משפט השלום בתל אביב יפו להבהיר כי אף על פי שהגבר הביע עמדה אוהדת לגבי לגליזציה בכל הנוגע לגידול וצריכת קנאביס, עמדתו זו אינה מחמירה או משנה את משמעות מעשיו.


השופט התחשב בעובדה שהגבר הפסיק להשתמש בקנאביס לאחר שנתפס, וגידל את השתיל לצריכתו הפרטית בלבד ולא למטרה מסחרית. כמו כן אין לו עבר פלילי. על כן הוחלט להטיל עליו עונש קל יחסית הממוקם בתחתית מתחם הענישה הנהוג, אשר כולל ביצוע עבודות שירות למשך חודשיים, מאסר מותנה לתקופה של שלושה חודשים, התחייבות כספית על סך של 1,000 שקלים שלא יבצע בשנית עבירות סמים, וכן פסילת רישיון הנהיגה על תנאי לתקופה של שלושה חודשים.


מדוע תסקיר שירות המבחן בעניינו של הנאשם לא היה חיובי, אף על פי שהפסיק לצרוך סמים?


לפני כשנתיים נתפסו בדירתו של הנאשם עציץ הקנאביס וכמויות נוספות של הסם. משקלו של העציץ היה כ-1,000 גרם והסמים הנוספים הגיעו למשקל של 60 גרם. התביעה וההגנה הגיעו להסדר טיעון שבמסגרתו הודה הגבר והורשע בעבירות שבגינן הואשם, והוא הופנה לשירות המבחן.


הצדדים הסכימו ביניהם כי אם ההמלצה בעניינו תהיה חיובית ותצביע על אורח חיים נורמטיבי, הפסקת השימוש בסמים ושיתוף פעולה עם שירות המבחן, התביעה תגביל את טיעוניה לעונש לעבודות שירות לתקופה של שלושה חודשים לצד עונשים נלווים, ואילו ההגנה תהיה חופשית לטעון כפי ראות עיניה בכל הנוגע לענישה.


ואולם, מסקנתו של קצין המבחן הייתה כי מאחר שהוא מעודד לגליזציה ואינו מסכים לשתף פעולה ולהשתלב בהליך טיפולי, הנאשם לא הפנים את משמעות העבירות שביצע, ולכן התסקיר בעניינו לא היה חיובי. על כן התביעה ביקשה להטיל עליו שישה חודשי מאסר שירוצו במסגרת עבודות שירות, לצד פסילת הרישיון, מאסר על תנאי וקנס. ההגנה ביקשה להסתפק בענישה מקלה הכוללת קנס ומאסר מותנה בלבד.


עמדתו האוהדת של הנאשם לגבי לגליזציה של קנאביס לא השפיעה על העונש שהוטל עליו


כבר בתחילת דבריו הבהיר השופט כי פקודת הסמים המסוכנים אינה אוסרת על תמיכה או הבעת עמדה חיובית על גידול או שימוש בסמים, ואינה קשורה לעניינים שבלב. לכן עמדתו האוהדת של הגבר בכל הנוגע להפיכת השימוש בסמים קלים לחוקיים אינה הופכת את משמעות מעשיו לחמורה יותר או פחות, ולמעשה אין לה כל השפעה על ההליך המשפטי.


מכל מקום, הדגיש השופט, הנאשם עצמו הפסיק לצרוך קנאביס לאחר שהגיע למסקנה כי השימוש מעכב אותו ואת התפתחותו, ולכן לעמדתו כלל אין השפעה על גזירת העונש. עוד ציין השופט כי מכיוון שעבירת גידול הסמים ועבירת החזקתם שלובות זו בזו, הוא יקבע מתחם עונשי אחד עבור שתי העבירות, כאשר עבירת גידול הסם תיחשב לעבירה הדומיננטית מבין השתיים.


בית המשפט: ראוי והוגן לבצע הבחנה בין גידול סמים למטרה מסחרית לבין גידול שנועד לשימוש עצמי


במקרה זה, מדובר בגידול של שתיל מריחואנה יחיד, ללא שימוש במכשירי גידול או בכלים מיוחדים, וזאת למרות העובדה שהשתיל הניב כמות נאה של הסם. על כן קבע השופט כי מדובר בגידול שנועד לצריכתו העצמית של הנאשם ולא בגידול מסחרי, ומסיבה זו קבע כי מתחם הענישה נע בין מאסר קצר שירוצה באמצעות עבודות שירות ועד שמונה חודשי מאסר.


מבחינת הנסיבות האישיות שהשפיעו אף הן על העונש, מדובר באדם נורמטיבי ללא עבר פלילי, אשר הפסיק להשתמש בסמים לאחר שהחליט כי השימוש מעכב את תפקודו. זאת אף על פי שלא הפנים את הבעייתיות שבשימוש בסם ואת משמעות מעשיו.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


בסופו של דבר העונש שהוטל עליו כלל ריצוי של חודשיים במסגרת עבודות שירות, לרבות ביצוע בדיקות שתן למציאת שרידי סם, מאסר מותנה של שלושה חודשים, התחייבות כספית בסכום של 1,000 שקלים ושלושה חודשי פסילת רישיון הנהיגה על תנאי.


ת"פ 60340-02-17