לאחרונה נקבע עונשו של נהג שהורשע בהתאם להודאתו בנהיגה בקלות ראש, בנהיגה בשכרות ובסירוב לבצע בדיקת שכרות. זאת לאחר שנהג באופן מחשיד על הכביש, נסע ברוורס באופן פתאומי כאשר עמד ברמזור ועלה על אי תנועה, וכשנסע שוב קדימה ראשו היה שמוט והוא לא ציית להוראות המשטרה לעצור את הרכב עד שנעצר לבסוף על המדרכה.


בית משפט השלום לתעבורה נדרש לקבוע את גזר דינו של הצעיר, אשר ביקש להשתלב בטיפול להתמכרויות זמן סמוך לאחר שנעצר, כאשר תלויים כנגדו מספר עונשים מותנים בגין עבירות דומות שביצע בשנים האחרונות. במסגרת טיעוני הצדדים לעונש, פורטו נסיבותיו המיוחדות של הנהג, אשר אובחן עם תסמונת פוסט טראומתית בעקבות שירותו הקרבי בתקופת מלחמת לבנון השנייה.


השופטת התרשמה והתחשבה ברצונו העז לשיקום ובעובדה שהעבירות בוצעו על רקע מצבו הנפשי המורכב, כמו גם בעבודה שהוא לא ביצע עבירות דומות לפני שירותו הצבאי. היא החליטה לאמץ את ההמלצות שהגיש שירות המבחן בעניינו, שלפיהן עונש מאסר או עבודות שירות עלולים לפגוע בהמשך שיקומו וטיפולו, והטילה עליו לבצע 200 שעות שירות לתועלת הציבור, וצו מבחן לתקופה של שנתיים. כמו כן הוארכו תקופות המאסר המותנה שהוטלו עליו, ורישיונו נפסל לתקופה של שש שנים.


האם אפשר להימנע מהפעלת עונשי מאסר על תנאי שהוטלו על הנהג בגין עבירות קודמות?


במסגרת ההליך הנוכחי, הודה הנהג בביצוע העבירות בהזדמנות הראשונה, ולקח אחריות על מעשיו. הוא ביצע עבירות דומות כשנתיים לפני כן, ובגינן עומדים כנגדו שני עונשי מאסר על תנאי. הוא ביקש לשלבו בטיפול מתאים באמצעות פיקוח של שירות המבחן. קצין המבחן אשר סקר את נסיבות ביצוע העבירות ואת הרקע האישי של הנהג, המליץ להטיל עליו ענישה טיפולית אשר תאפשר להמשיך את ההליך השיקומי שהוא עובר.


עוד נכתב בהמלצת שירות המבחן כי סיכויי השיקום של הצעיר גבוהים, אם רק ימשיך בהליך ממושך של טיפול. בשל העובדה שביצע את העבירות על רקע שימוש באלכוהול עקב מצב נפשי מורכב, המליץ קצין המבחן לבית המשפט להימנע מהטלת עונשי מאסר בפועל ואף מעבודות שירות, אשר עלולים לסכל את ההליך הטיפולי.


במסגרת הטיעונים לעונש, טענה הפרקליטות כי אין מנוס אלא להפעיל את אחד מהמאסרים המותנים, וביקשה שהעונש יהיה הולם לחומרת המעשים ולפיכך דרשה למצות את הדין עם הנהג. מצדו השני של המתרס ביקש בא כוחו של הנהג להתחשב בנסיבות המיוחדות של התיק ובעובדה שהוא ביצע את העבירה על רקע של פוסט טראומה שנגרמה בעקבות חוויות ומראות קשים בשירותו הצבאי. הוא ביקש להימנע מהטלת עונש מאסר, ולפיכך להימנע מהרשעתו.


כיצד הרקע האישי והרצון לשיקום השפיעו על העונשים שהוטלו על הנהג?


השופטת פתחה את דבריה בהתייחסותה לחומרת העבירות שביצע הנהג, ובייחוד בהתחשב בכך שזו אינה הפעם הראשונה שבה הוא מבצע עבירות אלו. עם זאת, היא לא התעלמה מנסיבותיו האישיות והתרשמה מרצונו העז להשתלב בטיפול ולהשתקם.


עצם שיקומו והגמילה שיעבור מהתמכרותו לטיפה המרה, התמכרות שהחלה בעקבות הלם הקרב שבו הוא שרוי, תמחק את הסיכון לכך שיבצע עבירות של נהיגה בשכרות בעתיד, ציינה השופטת.


במקרה זה, ולאור המלצות שירות המבחן וחוות דעת של פסיכולוג קליני שהוגשה לבית המשפט, והעובדה שהעבירות בוצעו לאחר השחרור מהצבא ולא לפני כן, התרשמה השופטת כי החוויות הקשות שחווה הנהג במסגרת הלחימה פגעה בו ובמשפחתו אנושות. עובדה זו מאפשרת לחרוג מהכלל שלפיו יש להפעיל את המאסרים המותנים.


בית המשפט: במקרה זה יש לאמץ את שיקולי השיקום ולקבוע ענישה שלא תזיק להליך השיקומי


מאחר שמתחם הענישה בגין העבירות שביצע הנהג נע בין מאסר על תנאי לבין מאסר בפועל, קבעה השופטת כי יש לאמץ את הרף התחתון של מתחם הענישה. במקרה זה ציינה השופטת כי הביאה בחשבון את הפגיעה הצפויה לנהג בעקבות הענישה שתוטל עליו, בהתחשב בהמלצת שירות המבחן, וכן את העובדה שלקח אחריות על המעשים ועושה מאמצים ניכרים להשתקם.


בסופו של דבר המלצות שירות המבחן אומצו על ידי השופטת, ועל הנאשם נגזרו 200 שעות שירות לתועלת הציבור, צו מבחן למשך 24 חודשים, הארכת המאסרים המותנים לשנתיים נוספות והפעלת התחייבות כספית שהוטלה עליו בתיק קודם בסכום של עשרת אלפים שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות


כמו כן רישיון הנהיגה של הנהג נפסל בפועל לתקופה של שש שנים, ונקבעה תקופה של פסילה על תנאי למשך שלוש שנים, אשר אם תופעל ייפסל רישיון הנהיגה שלו ל-12 חודשים נוספים.

 

פ"ל 10563-06-18