מלבד ביצוע עסקאות יומיומיות שגרתיות, השימוש בכסף מזומן מהווה כלי מרכזי להלבנת הון ומכלכל מגוון פעילויות פליליות כגון הימורים וסחר בסמים. נוסף על כך, השימוש במזומן מקל גם על האפשרות להעלים מס, או למעשה לא לדווח על עסקה שבוצעה וכך גם להימנע מתשלום מס עליה.


לפי נתונים שהצטברו ופורסמו לאחרונה, סכום של 74 מיליארד שקלים מוחזק בידי אזרחי ישראל בשטרות של כסף מזומן. חלק ניכר מהעסקאות המבוצעות באמצעות הכסף הזה, אשר לפי ההערכות מגיע ל-20% מכלל הפעילות הפיננסית בארץ, כלל אינו מדווח לרשות המסים. על פי אומדן שביצעו רשויות המס, אובדן ההכנסות מהעלמת המס בעסקאות מזומן מגיע לכ-30 מיליארד שקלים בכל שנה.


כחלק מהמאבק שמנהלות הרשויות בהון השחור, בהלבנת ההון ובהעלמות המס, במארס 2018 אושר בכנסת חוק חדש - החוק לצמצום השימוש במזומן. החוק אשר תוקפו יחל בינואר 2019, מגביל את השימוש במזומן בהיקפים גדולים. החוק קובע תקרה של 11 אלף שקלים בתשלום לעסק, ותקרה של 50 אלף שקלים בעסקה עם אדם פרטי.


כמו כן, כולל החוק הגבלות על שימוש בצ'ק פתוח, וקובע קנסות גבוהים והליכים פליליים כנגד מי שיפרו את ההוראות החדשות. כיצד החוק החדש ישליך על הרגלי הצריכה של כל אחד ואחד מאיתנו, מהן השלכותיו על מי שמבקש לקנות דירה ומתי יחלו להטיל עונשים בגין הפרת הוראותיו?


האם עדיף לשלם באמצעות ארנק דיגיטלי או העברות כספיות בכל עסקה שמבצעים?


החוק החדש אשר מגביל את השימוש בשטרות כסף מזומן בעסקאות בהיקפים גדולים, מאפשר לשלם במזומן לעסק סכום שלא יעלה על 11 אלף שקלים, ולאדם פרטי סכום שלא יעלה על 50 אלף שקלים.


כאשר סכום העסקה המתבצעת עם עסק גבוה מ-11 אלף שקלים, לא ניתן לבצע את התשלום בשיעור העולה על 10% מכלל שווי העסקה. מעבר לתקרות שנקבעו בחוק, אפשר לשלם באמצעים דיגיטליים ואלקטרוניים, בכרטיס אשראי ובצ'קים, אך גם לעניין צ'קים יחולו הגבלות.


עם זאת, כאשר מבצעים עסקאות מזומן כגון הפקדת או משיכת כסף, לא יחולו ההגבלות. כמו כן מקל החוק על ההגבלות כאשר העסקה מתבצעת בין קרובי משפחה, וקובע כי תקרת הסכום המזומן עבור תיירים תעמוד על סך של 55 אלף שקלים.


מהן הגבלות החוק החדש על שימוש בצ'קים בעסקאות?


לפי ההוראות החדשות, אין אפשרות כלל לתת צ'ק פתוח לעסק, ולאדם פרטי יש אפשרות לתת צ'ק פתוח, אולם עד תקרה של 5,000 שקלים בלבד. מלבד זאת, חל איסור לתת צ'ק מבלי לכתוב בו את שם המוטב. אם האדם שקיבל את הצ'ק מעוניין להסב אותו לאדם או עסק אחר, יהיה עליו לכתוב את שם המוטב החדש.


ביצעתם עסקה במזומן מעבר לסכום שנקבע בחוק? אלו העונשים שאתם עלולים להתמודד איתם


תחילה חשוב להבין שהפרת החוק באופן שבו משלמים בעסקה באמצעות כסף מזומן סכום העולה על מה שנקבע, מהווה עבירה פלילית לכל דבר ועניין, עם כל ההשלכות שעלולות לנבוע מכך. כנגד מי שיפר את החוק צפויה רשות המסים להטיל עיצומים כספיים בסכומים משמעותיים.


העובר על החוק עלול גם לשלם קנס פלילי וצפוי להתמודד עם הליכים פליליים ואף להישלח למאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, אם כי הכול יהיה תלוי במידת ההפרה ובנסיבות המקרה הספציפיות. עם זאת, נקבעה תקופת הסתגלות שבה לא יוטלו עונשים, אשר תימשך עד סוף ספטמבר 2019.


מתכננים לרכוש דירה? כך החוק החדש ישפיע על העסקה שתבצעו


במסגרת החוק החדש, מי שרוכש דירה או נכס אחר בעסקת מקרקעין כגון קרקע או נכס מסחרי, מחויב לדווח על מקורות המימון שלו. בין שמדובר בזוג צעיר הרוכש דירה ראשונה, בחברת נדל"ן או במי שרוכש נכס להשקעה, חובת הדיווח על המקור הכספי חלה על כולם, ויהיה עליהם להציג אסמכתאות מתאימות לגבי מקור הכסף.


עם זאת, רשות המסים קבעה תקופת הסתגלות גם במקרה זה, ובייחוד מאחר שלא תמיד רוכשי הנכס יודעים מה יהיה מקור הכסף כבר במועד החתימה על הסכם המקרקעין. על כן ניתן יהיה לדווח בדיווח מקוון על אמצעי המימון עד שישה חודשים לאחר החתימה. במועד החתימה ימלאו הרוכשים הצהרה על כך שישלימו את האסמכתאות הדרושות במועד התשלום.

 

יש לך שאלה?

פורום הלבנת הון


כאמור, החוק נחקק כדי להילחם בהון השחור ולעודד את הציבור להשתמש באמצעי תשלום חלופיים דיגיטליים ואלקטרוניים. עם זאת, ביקורות כבר נאמרו על הבעייתיות של החוק, בייחוד בכל הנוגע לחייבים ולאנשים עם חשבון מוגבל, אשר עלולים למצוא עצמם בהליכי פשיטת רגל בעקבות הגבלת האפשרות להשתמש בכסף מזומן. כמו כן, עוד לא ידוע כיצד ההוראות החדשות ייאכפו בפועל והאם הרגלי הצריכה של הציבור הישראלי באמת ישתנו.