האם נסיבות חייהם של בני זוג לשעבר, אשר התגרשו לפני שש שנים, השתנו באופן ניכר מאז שחתמו על הסכם הגירושין? האם השינוי בחייהם מצדיק את הפחתת סכום המזונות שמשלם האב עבור בתם המשותפת בת השמונה, אשר נמצאת במשמורתה של האם?


בתביעה שהגיש האב אל בית המשפט לענייני משפחה בחיפה, הוא ביקש להקטין את סכום המזונות מאחר שנישא בשנית והרחיב את משפחתו עם הולדת בן חדש, ובד בבד הכנסותיו הצטמצמו עד למצב שהוא בקושי גומר את החודש. עוד טען כי אף האם נישאה מחדש ובכך שיפרה את מצבה הכלכלי.


ניתן לשנות את גובה המזונות שנקבע בהסכם גירושין או בפסק דין רק אם חל שינוי נסיבות מהותי


השופטת מתחה ביקורת רבה על התנהלותו של האב, ואף פקפקה במידת תום הלב שבה הגיש את התביעה, לאחר שקבעה כי לא הוכיח שחל שינוי מהותי בהכנסותיו, או שהרחבת המשפחה היא שהובילה לירידה בהכנסותיו.


עם זאת, מאחר שכעת האם אינה משלמת עוד שכר דירה וזאת מכיוון שהיא מתגוררת עם בעלה השני בביתו, קבעה השופטת שבנקודה זו אכן חל שינוי בנסיבות המצדיק את הפחתת הסכום. לאחר שקילת כלל הנסיבות, הוחלט להפחית סכום של 650 שקלים מתוך סך של 3,000 שקלים. כדי לא להעצים את המחלוקת בין הצדדים, החליטה השופטת שלא לחייב אף אחד מהם בהוצאות המשפט של הצד האחר.


האם חל שינוי במצבו הכלכלי של האב אשר מצדיק את שינוי סכום המזונות?


במקרה זה האם היא ההורה המשמורן של הילדה, ואילו האב נפגש איתה פעמיים באמצע שבוע ואחת לשבועיים בסוף השבוע. המזונות שנקבעו בהסכם הגירושין ועומדים על סכום של 3,000 שקלים וכוללים כלכלה, ביגוד ומדור, אושרו על ידי בית הדין הרבני. נוסף על סכום זה, משלם האב גם מחצית מההוצאות החריגות עבור חינוך ובריאות.


בטענותיו עמד האב על שלוש עילות שונות לשינויים שחלו בנסיבות אשר מצדיקים את הפחתת הסכום החודשי שהוא משלם - הרחבת משפחתו ותשלום דמי שכירות והוצאות חינוך עבור בנו, ירידה בהכנסותיו והשבת הלוואות שנטל כשותף בחברה, וכן עלייה ברמת החיים הפיננסית של גרושתו אשר מתגוררת עם בעלה השני בביתו מבלי שתצטרך עוד לשלם שכר דירה.


האם הכנסותיו של האב הצטמצמו באופן מהותי?


בניגוד לטענותיו של הגרוש, השופטת לא התרשמה כי הוכיח שחלה ירידה בהכנסותיו, וקבעה כי הוא לא דייק בהצהרותיו הכספיות. אפילו להיפך - נראה כי קיימים סיכויים של ממש שדווקא חלה עלייה בהכנסותיו מאז שחתם על הסכם הגירושין.


כמו כן, נישואים שניים והרחבת המשפחה אינם מהווים בהכרח שינוי מהותי בנסיבות אשר נוחת באופן מפתיע כרעם ביום בהיר על הנוגעים בדבר, כך קבעה השופטת. דווקא מדובר בנסיבה צפויה. עם זאת, ישנם מקרים שבהם הבאת ילד חדש לעולם הוכרה כשינוי נסיבות המצדיק הפחתת מזונות.


ואולם, במקרה זה השופטת לא השתכנעה כי לידת הבן החדש הביאה לירידה דרסטית או הרעה של ממש בהכנסותיו של האב. ההלוואות הרבות שהוא צריך להחזיר מקורן בהשקעות עסקיות, ללא קשר סיבתי נדרש להרחבת התא המשפחתי.


האם מצבה הכלכלי של האם השתפר באופן המצדיק את הפחתת סכום המזונות?


באשר לטענות התובע לגבי רווחתה הכלכלית של גרושתו, דחתה השופטת את גרסתו כי היא מרוויחה סכום של כ-13 אלף שקלים - הוא לא הציג לכך כל ראיה. טענתה של האישה כי השתכרה סכום של כ-6,000 שקלים במועד החתימה על הסכם הגירושין לא נסתרה, והשופטת קבעה על סמך הראיות כי גם אם היום היא מרוויחה סכום של 7,000 שקלים בממוצע, עדיין לא מדובר בשינוי נסיבות מהותי.


כמו כן דחתה השופטת את טענת הגרוש כי אשתו לשעבר מנהלת חיים ראוותניים ומנקרי עיניים, וקבעה כי לא התרשמה מאורח חיים חריג. עם זאת, השופטת מצאה כי אכן חלה ירידה של ממש בהוצאות המדור עבור הילדה. זאת מכיוון שבמועד החתימה על הסכם הגירושין שילמה האישה דמי שכירות בסכום של 2,700 שקלים מדי חודש, וכעת אינה משלמת דמי שכירות כלל.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


אם כן, אף על פי שהשופטת מצאה בהתנהלותו של האב ובעצם הגשת התביעה חוסר תום לב, והשתכנעה כי מצבו הפיננסי אינו קשה כפי שניסה לטעון בבית המשפט, הוחלט כי יש מקום להפחית את סכום המזונות. עם זאת, בקביעת סכום ההפחתה הביאה השופטת בחשבון בין יתר השיקולים גם את התנהלותו בחוסר תום לב. בסופו של דבר נקבע כי החל משנת 2019, יופחת מסכום המזונות סך של 650 שקלים.


תלה"מ 50245-05-17