כל תושבי ישראל מחויבים לשלם לביטוח הלאומי החל מגיל 18, בין שהם עובדים או לא, ובין שהם שכירים או עצמאים. עם זאת, עובדים עצמאים אשר מנהלים את עסקם לבד או מעסיקים מספר עובדים מצומצם, משלמים דמי ביטוח לאומי בשיעור גבוה יותר מעובדים שכירים, וזאת בין היתר מכיוון שמעסיקם של העובדים השכירים מעבירים בעצמם את היתרה לביטוח הלאומי.


ההבדלים לא מסתיימים רק כאן. כאשר עובדים שכירים מאבדים את מקור פרנסתם - בין שמקום העבודה נסגר, בין שהם התפטרו ובין שפוטרו - הם זכאים לקבל דמי אבטלה מהביטוח הלאומי למשך מספר חודשים. לעומתם, עובדים עצמאים שנקלעו לחובות ונאלצים לפנות להליכי פשיטת רגל, או לסגור את העסק שניהלו, לא תמיד זכאים לאותה רשת ביטחון. מהן זכויות העצמאים במסגרת הליכי פשיטת רגל?


אילו נותני שירותים עצמאים זכאים לקבל פיצויים ודמי אבטלה במסגרת הליך פשיטת רגל?


ישנם עובדים עצמאים שזכאים לכספים שונים בביטוח הלאומי, כל עוד הם רשומים ומשלמים דמי ביטוח כחוק, וזאת בהתאם לנסיבות אישיות ונסיבות חיים שונות, כגון דמי לידה ופיצויים בעקבות תאונת עבודה.


באופן עקרוני ובניגוד לעובדים שכירים, עובדים עצמאים לא יהיה זכאים לקבל פיצויים או דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי. עם זאת, במקרה של פירוק העסק או פתיחה בהליכי פשיטת רגל, גם עובדים עצמאים יהיו זכאים לקבל דמי אבטלה, ובלבד שמדובר בנותני שירותים הכלולים ברשימה אשר מופיעה בתוספת הראשונה של צו הביטוח הלאומי המונה סוגי מבוטחים שונים.


כלומר, ספורטאי, אמן, מרצה, מורה דרך, גובה כספים, מחלק דואר, עובד ניקיון, מתקין מכשירי גז, מי שעוסק בעבודות משרד ועוד, יהיה זכאי לקבל דמי אבטלה בסגירת עסקו ואם יבקש להיכנס להליך פשיטת רגל, וזאת אם יעמוד בכל התנאים וההגדרות המנויים בצו הביטוח הלאומי.


אם מדובר באדם שפתח עסק לאחר שעבד כשכיר ולא ניצל את תקופת זכאותו לקבלת דמי אבטלה מתקופת היותו שכיר, הוא יוכל לקבל את דמי האבטלה במקרה שנאלץ לסגור את העסק בתוך שנתיים מהמועד שבו נפתח.


מתי כל העצמאים שפשטו רגל יוכלו לקבל דמי אבטלה?


כבר שנים רבות מנסים למצוא פתרון חקיקתי למצוקתם של העובדים העצמאים, אשר נותרים ללא רשת ביטחון במקרה שהם נקלעים לחובות ונאלצים לפנות להליכי הסדרי חוב ופשיטת רגל, ולסגור את עסקם. בשנת 2011 אושרה הצעת חוק לתיקון חוק הביטוח הלאומי, אשר קבעה כי במקרה של סגירת העסק, העובדים העצמאים יוכלו לקבל דמי אבטלה, בתנאים מסוימים.


במסגרת הצעת החוק נקבע כי כספי האבטלה יגיעו מתוך הפרשות העצמאים לקרנות פיצויים ולא יגיעו מהמוסד לביטוח לאומי. העצמאים יוכלו לקבל דמי אבטלה במשך שלוש פעמים במהלך החיים למשך תקופה של שישה חודשים. ואולם, בתחילת שנת 2018 נדחתה הצעת החוק בקריאה טרומית בכנסת.


עם זאת, בשנת 2018 עברה הצעת חוק אחרת לתיקון חוק הביטוח הלאומי, שבמסגרתה נקבע כי במקרה של עובד עצמאי אשר לקוח מרכזי שלו נקלע להליכי פשיטת רגל - הוא יוכל לקבל קצבה מהמדינה. גובה הקצבה יבוסס על גובה השכר של העובד העצמאי בששת החודשים שקדמו לפשיטת הרגל.


מהן זכויות העובדים המועסקים אצל עוסק מורשה שפשט את הרגל?


במקרה של פשיטת רגל על ידי עובד עצמאי שהעסיק עובדים שכירים בעסקו, וכן במקרה של פירוק התאגיד, העובדים השכירים יהיו זכאים לקבל קצבה מהביטוח הלאומי. כדי לקבל את הקצבה, יש להוכיח שמדובר בעובדים שכירים ושהמעסיק פשט את הרגל. עובדים עצמאים, בעלי שליטה בחברה, עובדים לא חוקיים ועובדים זרים לא יהיו זכאים לקבל גמלה מהמוסד לביטוח לאומי.


נוסף על כך, כדי לקבל את הגמלה יש להמתין כי בית המשפט ימנה מפרק או נאמן לנכסי העסק ויוציא צו כנגד המעסיק לפירוק החברה או יכריז עליו כעל פושט רגל.


העובדים עצמם צריכים להגיש תביעה לקבלת זכויות שונות מהביטוח הלאומי במקרה של סגירת העסק על ידי מעסיקם, ולהפנות אותה לידיהם של מפרק החברה או הנאמן שמונה לנכסי העסק. הם יבחנו את פרטי התביעה ורק לאחר אישורם היא תועבר לבדיקתו של המוסד לביטוח לאומי.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


מלבד זאת, כדי לקבל כספים מהביטוח הלאומי במקרה שהמעסיק פשט את הרגל, על העובדים השכירים להוכיח כי המעסיק עדיין חייב להם כספים שונים מתקופת עבודתם או מסיום יחסי העבודה ביניהם.


בין היתר, ניתן להוכיח כי המעסיק לא שילם לעובדים השכירים את מלוא שכר העבודה המגיע להם, לא העביר לקופות הגמל או קרנות הפיצויים את מלוא הכספים המגיעים להם, או שהעובדים לא קיבלו פיצויי פיטורין ולא ניתן למשוך את הפיצויים מקופות הגמל מאחר שאין לפיצויים כיסוי.