יום הזיכרון הבינלאומי לשואה המצוין היום ברחבי העולם מהווה תזכורת חשובה לכך שניצולי שואה רבים עדיין חיים בינינו. רק בישראל מתגוררים כ-200 אלף תושבים שנרדפו בתקופת מלחמת העולם השנייה בשל יהדותם, וזכאים לקבל פיצויים וקצבאות שונות מגופים שונים, כגון משרד האוצר, ועידת התביעות או ממשלת גרמניה.


עם השנים מעגל הזכאים לפיצויים בעקבות הפרעות שעברו בתקופת השואה הולך ומתרחב, והיום מוכרים גם ניצולי שואה ממדינות כמו עירק, לוב, מרוקו, אלג'יריה ועוד. אף על פי שחלפו יותר מ-70 שנים, לא כל מי שזכאי לקבל פיצויים אכן מקבל אותם בפועל, וזאת מסיבות שונות. כדי לקבל את הפיצויים, יש להגיש תביעה ולעמוד בתנאים שנקבעו. מי זכאי לפנות לוועידת התביעות ולקבל פיצויים באמצעותה?


מהי קרן סעיף 2 ואיך ניתן לקבל באמצעותה פיצויים מגרמניה?


ועידת התביעות עוסקת בתביעות פיצויים עבור ניצולי שואה יהודים ופועלת אל מול ממשלת גרמניה. ועידת התביעות מטפלת בבקשות המוגשות אליה לקבלת פיצויים ועוסקת גם בהשבת רכוש ובהעברתו ליורשים. פעילותה החלה בשנת 1951 והיא מטפלת מאז בקביעת תוכניות פיצויים לניצולי השואה בשיתוף עם ממשלת ישראל.


אחת מהתוכניות שבמסגרתן ניצולי השואה מקבלים פיצויים מגרמניה היא קרן סעיף 2, כאשר ועידת התביעות מטפלת בהעברת הפיצויים בפועל. התנאים לקבלת התשלומים באמצעות קרן סעיף 2 נקבעו על ידי גרמניה, והחל משנת 2017 ניתן לקבל בדרך זו קצבה בסכום של 352 יורו מדי חודש, המועברת בכל שלושה חודשים.


חשוב לדעת כי זכויותיהם של ניצולי שואה אשר הוכרו כזכאים לקבל את הפיצויים באמצעות קרן סעיף 2, וזכויותיהם של ניצולי שואה אשר הוכרו על ידי משרד האוצר - שוות.


מהם התנאים לקבלת קצבה קבועה באמצעות ועידת התביעות?


הזכאים לקבל קצבה הם ניצולי שואה אשר הכנסתם נמוכה מתקרה של 6,500 שקלים בחודש, או 114,816 שקלים בשנה. ההכנסה השנתית כוללת הכנסות משכר עבודה, מפנסיה, מקרנות ביטוח ומהשכרת דירה, אך אינה כוללת קצבאות שמתקבלות מהמוסד לביטוח לאומי.


כמו כן, מי שמקבל רנטה ישירות מממשלת גרמניה או פיצויים ממשרד האוצר בהתאם לחוק נכי רדיפת הנאצים, אינו זכאי לקבל את הקצבה מקרן סעיף 2. מי שמחזיק נכסים בשווי של יותר מ-2,297,350 שקלים, לרבות חשבונות בנק, מניות ופוליסות ביטוח חיים, אף הוא לא יוכל לקבל את הקצבה.


מעבר לכך, מי ששהה במחנה ריכוז או במחנה עבודה, או שהה לפחות שלושה חודשים בגטו, או חי בסתר בשטחי גרמניה או בשטחים שנכבשו על ידי הנאצים במשך לפחות 12 חודשים - זכאי לקבל את הקצבה.


האם גם הדור השני זכאי לקבל את הקצבה, והאם סכום הפיצויים עלול להשתנות?


חשוב לדעת כי אם מגישים את התביעה לקבלת הקצבה בוועידת התביעות באמצעות עורך דין, חלה הגבלה על גובה שכר הטרחה שעורך הדין רשאי לגבות עבור הטיפול בתביעה, וזאת בהתאם לחוק התביעות של קורבנות השואה (הסדר הטיפול).


הקצבה המתקבלת לפי קרן סעיף 2 אינה נחשבת להכנסה בכל הנוגע לקצבאות סיעוד, קצבת הבטחת הכנסה וכן קצבאות נוספות שמשלם הביטוח הלאומי בהתאם לקביעת הזכאות. עם זאת, את התשלומים הללו לא ניתן להעביר לאדם אחר או להוריש לדור הבא. הקצבה ניתנת לעיקול רק במקרים חריגים.


מאחר שסכום הקצבה הוא קבוע וניתן במטבע היורו, ייתכנו שינויים בגובה הסכומים בעקבות התנודות בשערי החליפין בין היורו והשקל.


האם ניתן לקבל מענקים נוספים באמצעות ועידת התביעות?


ועידת התביעות מאפשרת העברת מענק חד פעמי באמצעות קרן הסיוע למי שאינו זכאי לקבל את הקצבה הקבועה, וזאת מכיוון שהוא מקבל או קיבל בעבר רנטה חודשית ישירות ממשלת גרמניה. גובה המענק החד פעמי עומד על סכום של 2,556 יורו.


כמו כן, מי שקיבל בעבר מענק חד פעמי מגרמניה אך אינו זכאי לקבל את הקצבה באמצעות קרן סעיף 2, זכאי בתנאים מסוימים לקבל מענק חד פעמי נוסף. זאת כל עוד הוא עומד בתנאים הנדרשים.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות ניצולי שואה


ניצול שואה שאינו עומד בקריטריונים לקצבה לפי קרן סעיף 2, יכול להיות זכאי לקבל קצבה המיועדת למי ששה במחנה או בגטו. לבסוף, מי שהיה ילד בתקופת מלחמת העולם השנייה יכול להיות זכאי למענק חד פעמי באמצעות ועידת התביעות. גובה הפיצוי עומד על סכום של 2,500 שקלים.