מהו סכום הפיצויים הראוי המגיע לאישה שרכשה דירה אולם קיבלה אותה בעיכוב של שמונה חודשים ועם ליקויי בנייה שונים? מעבר לכך, האם הייתה הצדקה לאיחור במסירת הדירה ולסירוב של חברת הקבלן לתקן את הנזקים שנמצאו בדירה?


בתביעה שהגישה הרוכשת כנגד החברה הקבלנית אל בית משפט השלום באשקלון, טענה התובעת כי קיבלה את הדירה בלי מטבח שני, במצב שאינו ראוי למגורים, וכי החברה התרשלה כבר בתכנון הבנייה בכך שלא הסדירה את עניין הטמנת כבלי החשמל במועד, ואף הבטיחה לה כי מועד מסירת הדירה קרוב למרות ידיעתה על דחייה משמעותית במועד המסירה.


הרוכשת תקבל פיצויים של 25 אלף שקלים עבור עוגמת נפש


החברה טענה מנגד כי חוזה המכר אפשר לה למסור את הדירה באיחור ולכן הרוכשת אינה זכאית לפיצויים עבור העיכוב, וכמו כן כי במהלך הבנייה פרץ המבצע הצבאי צוק איתן והיווה עוד גורם מעכב. את הליקויים שהתגלו תיקנה בהתאם לחוות דעת מקצועית.


בהכרעה בין שני הצדדים קבע השופט כי האירועים הביטחוניים אינם מצדיקים את האיחוד במסירה, וכי החברה מחויבת לפצות את הרוכשת החל מהיום הראשון של העיכוב מעבר למועד שנקבע בחוזה.


כמו כן נקבע כי הרוכשת זכאית לפיצויים עבור העלויות המלוות לעיכוב בקבלת הדירה, כגון הוצאות אחסון, פיצויים עבור עלות תיקון הליקויים ולבסוף עבור עוגמת נפש. סך כל הפיצויים הועמד על סכום של 143,583 שקלים. נוסף על כך תשלם החברה הוצאות משפט בסכום של 34 אלף שקלים.


האם דחיית מועד מסירת הדירה הייתה בנסיבות המצדיקות את העיכוב בהתאם לחוזה שנחתם בין הצדדים?


שתי הדרישות העיקריות לפיצויים מטעם הרוכשת נבעו מהאיחור במסירת הדירה על כל ההשלכות הנובעות מכך וכן מהליקויים כולל ליקויי רטיבות ואי אספקת מטבח, לרבות טענתה של התובעת כי החברה סירבה לבצע את התיקונים אף שניתנו לה הזדמנויות רבות לעשות זאת.
הרוכשת טענה כי החברה הפרה את החוזה ביניהן באופן יסודי ולכן תבעה גם את הפיצוי המוסכם אשר נקבע בחוזה, ונוסף על כך דרשה פיצויים עבור עוגמת נפש.


מנגד טענה החברה כי על פי החוזה, היא הייתה זכאית לדחות את מסירת הדירה בחודשיים. עוד טענה כי נסיבות שאינן בשליטתה, לרבות צוק איתן, גרמו לעיכוב נוסף בלוח הזמנים. מלבד זאת טענה כי התובעת עצמה דרשה שינויים שגרמו לעוד דחייה במסירה.


תחילה תוקנו כל הליקויים שלהם טענה הרוכשת, אולם לאחר מכן התבצעו מגעים נוספים לביצוע תיקונים נוספים ולבסוף נקבע כי החברה תפצה את הרוכשת עבור התיקונים הנוספים לפי עלות הקבלן ובהתאם לקביעת מומחה שימונה על ידי בית המשפט.


במועד מסירת המפתח עוד לא הושלמו כל עבודות האינסטלציה והחשמל ועוד לא הותקנו משקופים


על פי הראיות שהוצגו בפניו קבע השופט כי החברה ידעה או לכל הפחות הייתה צריכה לדעת כי יחול עיכוב משמעותי במועד במסירה בשל עיכוב בהתקנת קווי החשמל בחזית הבניין. למרות זאת היא לא עדכנה את רוכשי הדירות אלא דחתה את מועד המסירה מפעם לפעם.


לבסוף הדירה נמסרה בעיכוב של שמונה חודשים. עם זאת, השופט קבע כי הרוכשת לא הוכיחה שהדירה נמסרה במצב שאינו ראוי למגורים, למרות קיומם של ליקויים שונים שככל הנראה גרמו לרוכשת אי נוחות. כמו כן, אין מחלוקת שהחברה לא סיפקה לרוכשת מטבח שני אולם השופט קבע כי אי התקנת המטבח אינה מצדיקה פיצוי נוסף עבור איחור במסירת הדירה.


האם החברה הקבלנית צריכה לשלם פיצויים עבור האיחור במסירה מעבר לפיצוי המוסכם שנקבע בחוזה?


השופט בחן את טענת החברה כי התובעת אינה זכאית לפיצוי עבור העיכוב במסירה בשל מגוון נסיבות אשר כלולות בחוזה. אמנם היה סעיף בחוזה שאפשר לחברה זכות חוזית שלא לתת פיצויים עבור עיכוב במסירה, אולם השופט קבע כי ניסוח הסעיף מנוגד לחוק המכר ולכן סעיף זה למעשה מבוטל.


באשר לטענה על העיכוב בבנייה בשל מבצע צוק איתן, קבע השופט כי לא הוצגו כל ראיות על הפסקת העבודה בתקופה זו אלא רק טענות כלליות. על כן טענה זו נדחתה. לגבי השינויים שבוצעו בדירה לבקשת הרוכשת, קבע השופט כי לא הוכח באיזה מועד השינויים בוצעו וכי לא הוכח קשר סיבתי בין העבודות לבין מועד המסירה, ולכן גם טענה זו נדחתה.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים


לאור כל זאת נקבע כי החברה תפצה את הרוכשת ב-64 אלף שקלים עבור האיחור במסירה, ותשלם סכום נוסף של 13,152 שקלים עבור ריבית והפרשי הצמדה. עוד תשלם החברה סכום של 27,091 על ליקויי הבנייה וסך של 14,340 שקלים על אי התקנת המטבח השני. מלבד זאת תחויב החברה בסכום של 25 אלף שקלים עבור נזק לא ממוני ועוגמת נפש. כמו כן תשלם החברה הוצאות משפט ושכר טרחה בסכום של 34 אלף שקלים.

 

ת"א 46733-05-16
 


עודכן ב: 18/02/2019