האם פציעתו של גבר בשביל הכניסה לבניין המשותף בחיפה בערב גשום, הייתה יכולה להימנע אילו נציגות הבית המשותף או חברת הקבלן היו דואגות להתקין אמצעים למניעת החלקה, כגון מעקה בטיחות ופסים נגד החלקה?


הגבר שהחליק על הרצפה החלקלקה, נפצע בראשו ואיבד את ההכרה, הגיש תביעת נזיקין הן כנגד ועד הבית והן כנגד חברת הקבלן, בטענה שהתרשלותן גרמה לתאונה המצערת, שבמסגרתה שבר את הגולגולת. שתי הנתבעות כפרו בגרסתו לנסיבות התאונה וביקשו לדחות את התביעה נגדן.


התביעה נדונה בבית משפט השלום בחיפה, ומאחר שהנתבעים לא הציגו ולו בדל של ראיה היכולה לסתור את טענותיו של התובע לגבי נסיבות התאונה, גרסתו התקבלה. בחינה מעמיקה של הדברים העלתה כי משטח הגישה לבית המשותף לא היה תקני והריצוף לא הורכב מאריחים מונעי החלקה.


על כן נקבע כי הקבלן התרשל, והוא זה שיפצה את הנפגע בסכום של 293,589 שקלים. עוד ישלם הקבלן את הוצאות המשפט בסכום של 45,000 שקלים. עם זאת, מכיוון שהתביעה נגד ועד הבית נדחתה, חויב התובע לשלם את הוצאות המשפט של נציגות הבית המשותף בסכום של 12 אלף שקלים.


איך השפיעה הפציעה על המשך חייו של התובע?


להוכחת טענתו לגבי ההתרשלות, צירף התובע חוות דעת הנדסית שלפיה אריחי השביל לא היו מחומר שיכול למנוע החלקה, לא הייתה תאורה מספקת בשביל ואף לא הותקן מעקה שיכול היה למנוע את החלקתו. מומחה מטעם בית המשפט קבע אף הוא כי היה צורך להתקין מאחז יד ולצורך אחיזה ומניעת החלקה, וכן כי האריחים שהותקנו בשביל הגישה אינם עומדים בתנאי התקן.


לגבי הנזק שנגרם לו בעקבות התאונה, טען כי מלבד מחלת הסוכרת שממנה הוא סובל, הוא ניהל אורח חיים מסודר ובריא לפני הפציעה. אולם לאחר מכן החל לסבול מסחרחורות וכאבי ראש. מומחה רפואי מטעמו קבע כי נותרה לו נכות צמיתה בשיעור של 10%.


נציגות הבית המשתף טענה כי סמוך לתאונה ביצעה חברת הקבלן ריצוף מחדש, אשר לפי ההסכם ביניהן היה אמור להיות עשוי מחומר המשמש למניעת החלקה. חברת הקבלן טענה כי כל העבודות בוצעו תחת פיקוח הנדסי, וכי הריצוף כלל חומר מיוחד המונע החלקה. חברת הקבלן ביקשה להטיל על התובע עצמו אשם תורם בשיעור מהותי מכיוון שמדובר בשביל שבו צעד מדי יום.


התובע החליק על משטח הגישה הרטוב, נחבט בראשו ואיבד את ההכרה למשך חצי שעה


תחילה נדרש השופט להכריע מה היו הנסיבות שגרמו לפציעתו של התובע. בעדותו בבית המשפט תיאר הגבר כיצד יצא מביתו והחליק על השביל הרטוב מגשם. הוא איבד את הכרתו ואז התעורר מהגשם כעבור 30 דקות, הגיע בכוחות עצמו לביתו, ושם סיפר לאשתו מה קרה. רעייתו תיארה כיצד הגיע הביתה ספוג מים והיא הסיעה אותו אל בית החולים. מסמכי בית החולים חיזקו את גרסת התביעה, והשופט אף התרשם מאמינות עדותו.


אמנם, שתי הנתבעות הביעו ספק באשר לגרסתו של הגבר, אולם לא הציגו כל ראיה שתוכל לסתור את הגרסה. גם הטענה כי ייתכן שמחלת הסוכרת הייתה הגורם לנפילתו ולא הרצפה החלקה, לא הוכחה. אמנם התובע סובל מסוכרת אולם מצבו מאוזן והוא מעולם לא נפל ואיבד את ההכרה בעקבות מחלתו. מלבד זאת, הטענה שהעלו הנתבעות כי הסוכרת עלולה לגרום לסחרחורות לא גובתה בחוות דעת רפואית.


מי אחראי לפציעתו של התובע - ועד הבית או הקבלן?


במהלך התביעה התברר כי בשנת 2013 נדרש הקבלן להרכיב מחדש את אריחי הריצוף בשביל הכניסה במסגרת גישור בינו ובין דיירי הבניין, אשר תבעו אותו בגין ליקויי בנייה. המהנדס מטעמו של התובע קבע בחוות דעתו כי האריחים החדשים שהותקנו לא עומדים בתקן הבנייה ואינם מונעים החלקה. גם המומחה מטעם בית המשפט קבע זאת, והשופט קיבל את קביעתם.


מלבד זאת, אחרי שהריצוף הוחלף, הקבלן לא התקין פסים על המשטח המיועדים למנוע החלקה. פסים אלו הותקנו בסופו של דבר רק אחרי פציעתו של התובע. כמו כן, לא הותקן מאחז יד במעקה. לאור כל זאת קבע השופט כי הקבלן התרשל והפר את חובתו למניעת החלקות בשביל הגישה. בשל התרשלותו נגרמה החלקתו של התובע וחבלתו בגולגולת. על כן נקבע כי הקבלן אחראי לשלם פיצויים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


סכום הפיצויים שקבע השופט הועמד על סך של 293,589 שקלים. כמו כן חויב הקבלן לשלם את הוצאות המשפט ושכר הטרחה של התובע בסכום של 45 אלף שקלים. התובע עצמו חויב לשלם את הוצאות המשפט של נציגות הבית המשותף, מאחר שהתביעה כנגד הנציגות נדחתה, בסכום של 12 אלף שקלים.

 

ת"א 58738-11-15
 


עודכן ב: 18/02/2019