לפני ארבע שנים הורשע נהג רכב פרטי בנהיגה ברשלנות ובהתנהגות על הכביש שגרמה נזק, וזאת לאחר שפנה שמאלה תוך כדי נסיעה ופגע באופנוע. כעת, במסגרת תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים שהגיש נהג האופנוע אשר נפצע בתאונה, דן בית משפט השלום בצפת בדרישתו לקבל פיצויים מהנהג הפוגע עבור נזקי הגוף שנגרמו לו.


נהג האופנוע, אשר לא היה מבוטח במועד התאונה, טען כי התאונה גרמה לו נזקים חמורים ושברים ברוב חלקי גופו, כי נאלץ לעבור תקופת שיקום ארוכה וכי עד היום נפגעה יכולת התפקוד היומיומית שלו, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. נהג הרכב טען להגנתו כי אף על פי שהורשע בגרימת התאונה, האופנוען הוא זה שנהג בחוסר זהירות ויש לו אחריות תורמת בשיעור מכריע להתנגשות בין כלי הרכב.


השופטת בחנה את הדברים והחליטה שיש לקבל את התביעה, וכי לאור הרשעתו הפלילית נהג הרכב הוא זה שאחראי לתאונת הדרכים. עם זאת, קבעה, בית המשפט אינו יכול להתעלם מאחריותו התורמת של נהג האופנוע, אשר באה לידי ביטוי גם במסגרת ההליך הפלילי. היא הטילה על האופנוען אשם תורם בשיעור משמעותי של 40%.


בסופו של דבר נקבע סכום הפיצויים הכולל על סך של 293,180 שקלים, וכמו כן חויב הנתבע לשלם את הוצאות המשפט ושכר הטרחה של התובע, בסכום של 58,636 שקלים.


האם נהג האופנוע ביצע עקיפה רשלנית במקביל לפנייה חסרת הזהירות שביצע נהג הרכב באותו הזמן?


על פי עובדות כתב האישום שבגינו הורשע נהג הרכב הפרטי בהתאם להודאתו, בשנת 2013 הוא נהג ברכבו בשעת אחר הצהריים, כאשר נהג האופנוע נוסע מאחוריו. ברגע מסוים התחיל האופנוע לעקוף את הרכב, ובדיוק באותו הזמן החל נהג הרכב לפנות שמאלה - ופגע בו. לאחר התאונה פונה נהג האופנוע באמבולנס אל בית החולים, ואחרי ששוחרר מבית החולים שהה בשיקום בבית חולים גריאטרי למשך תקופה של שבועיים.


נהג הרכב הורשע בהתנהגות הגורמת נזק ובנהיגה רשלנית, ובמסגרת גזר הדין הוטלו עליו קנס בסכום של 1,000 שקלים ושלושה חודשי פסילה על תנאי. במועד התאונה, האופנוע לא היה מבוטח.


האם יש להטיל אחריות בלעדית לקרות התאונה על נהג הרכב הפרטי?


כבר בתחילת הדיון הבהירה השופטת כי המסקנות והממצאים שנקבעו במהלך הכרעת הדין וגזר הדין הפליליים מהווים תשתית להליך זה, ולכן יש לקבוע כי הנתבע הוא האחראי לתאונה. עם זאת, קביעה זו אינה מבטלת את האפשרות לבחון את חלקו של התובע בנסיבות שהובילו לתאונה, ולקבוע האם חלה רשלנות תורמת מצדו.


סוגיית האשם התורם של נהג האופנוע עלתה גם בכתב האישום והפרוטוקולים של ההליך הפלילי, שבהם עלה סימן שאלה לגבי אחריותו של האופנוען לגרימת התאונה בכך שעקף את הרכב הפרטי.


עד ראייה מטעם ההגנה, שסיפר כי האופנוע נהג בפראות ובמהירות בנתיב הנגדי לכיוון הנסיעה, הוסיף משקל משמעותי בנוגע לרשלנותו התורמת של האופנוען. את הגרסה הזו הציג כבר בפני המשטרה במועד התאונה, ובבית המשפט העיד כי הוא עומד מאחוריה גם היום. השופטת התרשמה ממהימנותו של העד הניטרלי, שלא היה לו אינטרס בסכסוך, ולנוכח זאת החליטה לייחס לנהג האופנוע אשם תורם בשיעור משמעותי של 40%.


מהם הנזקים הגופניים והנפשיים שנגרמו לנהג האופנוע בעקבות התאונה?


רופא מומחה בתחום האורתופדי אשר מונה על ידי בית המשפט קבע כי בעקבות השברים שנגרמו לתובע וצלקת מכוערת בירך, נותרה לו נכות צמיתה בשל התאונה. מומחה בתחום הנפשי מטעם בית המשפט העריך כי לתובע נותרה נכות נפשית, אולם בשיעור לא גבוה של 5%.


השופטת החליטה להעמיד את שיעור הנכות הרפואית המשוקללת על 27%. בכל הנוגע לשיעור הנכות התפקודית, בחינת הדברים הביאה את השופטת למסקנה כי יש להעמידו בגובה של 19%.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת אופנוע | אופניים חשמליים | קורקינט חשמלי


בהתאם לשיעור הנכות שנקבע, גילו של האופנוען במועד התאונה שהיה צעיר יחסית, ובסיס שכרו באותו מועד, נקבע שהוא זכאי לקבל סכום של 21,600 שקלים עבור הפסדי שכר לעבר. עבור הפסדי שכר לעתיד נקבע כי הוא זכאי לפיצויים בסכום של 300 אלף שקלים, ול-40 אלף שקלים נוספים עבור הפסדי פנסיה.


נוסף על כך קבעה השופטת פיצויים עבור הוצאות רפואיות בסכום של 20 אלף שקלים, עזרת צד ג' בסכום של 20 אלף שקלים וכאב וסבל בסכום של 120 אלף שקלים. לאחר ניכוי האשם התורם ותגמולים שקיבל במהלך השנים מהביטוח הלאומי, סכום הפיצויים הסופי הועמד על סך של 293,180 שקלים. כמו כן, חויב נהג הרכב לשלם את הוצאות המשפט ושכר הטרחה של התובע בסכום של 58,636 שקלים.

 

 

 

ת"א 16580-06-15