מלבד העובדה שנשים עדיין מרוויחות פחות מעמיתיהן הגברים, למרבה הצער לא פעם עובדות מופלות במקום העבודה כשהן בהריון או לאחר הלידה. מסיבה זו חוק עבודת נשים קובע שורה של חובות אשר חלות על המעסיק במטרה להגן על זכויותיהן של הנשים העובדות, ובכל מקרה של הפרת החוק, ניתן להגיש תביעה בבתי הדין לעבודה ולזכות בפיצויים בסכומים גבוהים.


בין הזכויות הרבות שנחקקו לטובת נשים לאחר לידה, ניתן למנות על קצה המזלג את הזכות לשעת הנקה, הידועה גם כשעת הורות, הזכות להתפטר לצורך טיפול בילד, הזכות לחופשת לידה בתשלום וכן לחופשה נוספת ללא תשלום, הגבלה על שעות העבודה אחרי החזרה מחופשת הלידה, ועוד. מדריך מתומצת זה מפרט את כל הזכויות הניתנות לאישה במהלך חופשת הלידה ואחרי חזרתה למקום העבודה.


ילדת? את חייבת לצאת לחופשת לידה לפי החוק


כל אישה עובדת בישראל זכאית ומחויבת להיות בחופשת לידה אחרי הלידה, וזאת בהתאם להוראות חוק עבודת נשים. משך חופשת הלידה עומד על 14 שבועות בתשלום, כלומר שלושה וחצי חודשים, ו-12 שבועות נוספים . בסך הכול, האישה יכולה לשהות בחופשת לידה במשך שישה וחצי חודשים.


ניתן להתחיל את מניין חופשת הלידה עוד לפני הלידה עצמה, וזאת לפי רצונה של העובדת, אשר רשאית לצאת לחופשה חודש וחצי טרם מועד הלידה המשוער. במהלך חופשת הלידה המעסיק אינו רשאי לפטר את העובדת, ובמשך 60 יום לאחר חופשת הלידה העובדת עדיין מוגנת מפני פיטורין.


רוצה להאריך את חופשת הלידה? צאי לחופשה של עד שנה ללא תשלום


חשוב לדעת שישנם מקרים אשר ניתן להאריך בגינם את משך חופשת הלידה - למשל, לידת תאומים. מלבד זאת, עובדת יכולה לבחור ולהאריך את תקופת חופשת הלידה עד 12 חודשים. חופשה זו תהיה ללא תשלום וכל עוד היא מתואמת עם המעסיק.


האם גם האב זכאי לצאת לחופשת לידה?


אחרי חודש וחצי של חופשת הלידה, העובדת רשאית להעביר את זכותה להמשך תקופת החופשה לבן הזוג, ובלבד שהיא תשוב לעבוד. כמו כן, בן הזוג יכול לצאת לחופשת לידה במקרים שבהם מצבה הרפואי של האישה אינו מאפשר לה לחזור למקום העבודה, או לצורך טיפול בתינוק.


מלבד זאת, האב יכול להיעדר מהעבודה במשך חמישה ימים אחרי הלידה גם ללא הסכמת מקום העבודה, וזאת נוסף על היעדרותו ממקום העבודה ביום הלידה עצמו. שלושת הימים הראשונים להיעדרות זו נחשבים לימי חופשה, והיומיים הנוספים נחשבים לימי מחלה.


חזרת לעבודה אחרי הלידה? את זכאית להיעדר מסיבות רפואיות ולשעת הנקה


אישה ששבה לעבודה אחרי הלידה זכאית להיעדר מהעבודה בשל עילות רפואיות שלה או של הילד, והיעדרות זו תיחשב ליום מחלה לכל דבר ועניין, לרבות לעניין התשלום עבור ימי המחלה. כמו כן, במשך תקופה של ארבעה חודשים לאחר החזרה לעבודה, מי שעובדת במשרה מלאה זכאית לקיצור שעת עבודה ביום לצורך הנקה.


שוהה בחופשת לידה או חוזרת לעבודה אחרי הלידה? למעסיק אסור לפטר אותך


החוק מגן על העובדת במהלך חופשת הלידה ואחריה מפני פיטורין. החוק אוסר על המעסיק לפטר עובדת במהלך 60 הימים אחרי שחופשת הלידה נגמרת, וכדי לפטר עובדת בתקופה זו נדרש אישור מיוחד ממשרד הכלכלה. אישור זה יינתן רק אם אין כל קשר בין הפיטורין לבין הלידה, או כאשר מקום העבודה נקלע לקשיים כלכליים ונאלץ להפסיק את פעילותו.


במהלך 60 הימים שבהם לא ניתן לפטר את העובדת, אסור לדרוש ממנה שלא להגיע לעבודה. כמו כן, ימי ההודעה המוקדמת בגין פיטורין אינן נכללים בתקופת ההגנה מפני פיטורין.


מי משלם דמי לידה במהלך חופשת הלידה?


במהלך חופשת הלידה בתשלום, המוסד לביטוח לאומי אחראי לשלם לעובדת דמי לידה במקום שכר העבודה. לקבלת דמי הלידה יש שני תנאים עיקריים: האחד, האישה עבדה במשך עשרה חודשים לפחות במהלך 14 החודשים לפני הלידה, והשני, שהיא עבדה במשך 15 חודשים לפחות במהלך 22 החודשים לפני שילדה.


מלבד זאת, הביטוח הלאומי נותן לכל אישה מענק לידה חד פעמי, אשר אינו תלוי בשאלה האם עבדה או לא עבדה לפני הלידה. בזמן חופשת הלידה, הזכויות הסוציאליות במקום העבודה ממשיכות להיצבר - כגון הפרדות לפנסיה, דמי הבראה וכדומה.


רוצה לחזור לאותו היקף משרה שבו הועסקת לפני הלידה? לא ניתן לחייב אותך לעבוד פחות


החוק אוסר על המעסיק לפגוע בתנאי העבודה של האישה במהלך ההיריון ולאחר חופשת הלידה. כלומר, המעסיק אינו יכול להחליט על דעת עצמו לשנות את שעות העבודה, השכר או התפקיד שהיה לעובדת לפני ההיריון או הלידה. כל פגיעה בתנאי ההעסקה מהווה עילה מוצדקת להגשת תביעה כנגד המעסיק ולקבלת פיצויים משמעותיים בהתאם לחוק.


מעוניינת להתפטר כדי לטפל בתינוק? את זכאית לקבל פיצויי פיטורין


על פי החוק, אישה זכאית להודיע על התפטרותה לצורך טיפול בילד שנולד ולקבל את מלוא פיצויי הפיטורין כאילו פוטרה, וזאת בתוך תשעה חודשים מיום הלידה. הדבר נכון גם במקרים של אימוץ או פונדקאות. כדי לקבל את פיצויי הפיטורין, על העובדת לצבור ותק של שנה לפחות במקום העבודה.


חשוב לדעת כי גם אם האישה שבה לעבוד במהלך תשעת החודשים שלאחר הלידה, היא לא מאבדת את זכותה לקבל את פיצויי הפיטורין אם תחליט להתפטר. עם זאת, הזכות לקבלת הפיצויים מותנית בכך שסיבת ההתפטרות היא הטיפול בילד, ולא סיבה אחרת כגון החלפת מקום עבודה - אלא אם כן מקום העבודה החדש מאפשר לעובדת לבלות יותר זמן עם הילד.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון


אם את חוששת שזכויותייך נפגעו במהלך הלידה, חופשת הלידה או לאחר סוף חופשת הלידה, פני לעורך דין העוסק בתחום זכויות הנשים בעבודה. במקרה של הפרת חוק עבודת נשים על ידי המעסיק, בתי הדין לעבודה פוסקים פיצויים בסכומים משמעותיים.