חג פורים הוא מהחגים השמחים והאהובים ביותר עבור אנשים רבים, אשר מנצלים היטב את רוח החג הצוהלת, וחוגגים עד-לא-ידע, מבלים במסיבות ובתהלוכות, מתחפשים ומשתטים. החג לא פוסח גם על מקומות העבודה, אשר מקיימים מסיבות משרדיות, כאשר עובדים רבים מגיעים מחופשים ומרימים כוסית יחדיו.


עם זאת, מבחינת דיני העבודה, חג פורים אינו נחשב לשבתון, ומרבית העובדים אינם יכולים להיעדר ממקום העבודה כיום מנוחה כמו בפסח או בראש השנה, אם כי הם רשאים לבקש ולקבל יום חופשה אשר יירד ממכסת ימי החופשה השנתית שלהם. כמו כן, ישנם מקומות עבודה אשר מוציאים את העובדים לחופשה מרוכזת, ובמקומות רבים העובדים יכולים לבחור בחג פורים כיום בחירה, ולהיעדר מהעבודה בתשלום כיום חג נוסף.


מי שכן עובד בחג פורים, יקבל משכורת בדיוק כמו שהוא מקבל בשאר ימי העבודה, וזאת מכיוון שחוק שעות העבודה והמנוחה אינו כולל את חג הפורים כיום חג.


האם אפשר לעבוד פחות שעות או לצאת לחופש בערב חג פורים?


הן החג והן ערב החג נחשבים לימי עבודה רגילים ולא לימי חג, ולכן באופן עקרוני עובדים כרגיל בערב החג. למרות זאת, לא מעט מעסיקים נוהגים להפוך את ערב החג ליום עבודה קצר של חמש או שבע שעות בלבד, אשר במהלכו אף מציינים את החג ומקיימים תחרות תחפושות או הרמת כוסית. יום עבודה מקוצר יכול לחול אף מתוקף חוזים אישיים או הסכמים קיבוציים.


אמנם על פי החוק וצווי ההרחבה, עובד שמועסק במשך חמישה ימים בשבוע רשאי לעבוד שעה פחות בערב חג, אולם כאמור, לא מדובר בחג פורים אלא בחגים אחרים. אף על פי כן, מקומות עבודה רבים נוטים להתגמש לטובת רווחת העובדים ולאפשר להם לצאת מוקדם יותר מהעבודה.


מי יכול לבחור את החג כיום חופשה לבחירה?


אמנם לא ניתן להיעדר ממקום העבודה בימי חג הפורים, אך העובדים רשאים לצאת לחופשה כיום בחירה. משמעות הדבר כי מעסיק אינו יכול לסרב לבקשת עובד שבחר ביום זה כיום חופשה, כל עוד העובד הודיע למעסיק על רצונו להיעדר מהעבודה ביום זה 30 ימים מראש.


עובדים רשאים לבחור שני ימי בחירה במשך השנה ולשהות בימים אלה בחופש, אשר יקוזז ממכסת ימי החופש המגיעים להם, והמעסיקים מחויבים לאשר את בקשתם להיות בחופשה, כל עוד ימי הבחירה עוד לא נוצלו השנה.


גם אם ימי הבחירה כבר נוצלו השנה, העובדים רשאים לבקש להיות בחופש בחג הפורים. אך במקרה כזה, המעסיקים אינם מחויבים לאשר את יום החופש. למרות זאת, המעסיקים צריכים לשקול את הבקשה, וגם אם סירבו - עליהם לספק לסירובם הסברים הגיוניים.


האם מעסיקים יכולים לחייב את העובדים להגיע למסיבת פורים מחוץ לשעות העבודה?


באופן עקרוני, כאשר מקום עבודה חוגג מסיבת פורים בתוך המשרד ועל חשבון שעות העבודה, העובדים נדרשים להיות נוכחים במקום. עם זאת, כאשר מעסיקים מחליטים לערוך מסיבות פורים מחוץ לשעות העבודה ומבלי לשלם על כך לעובדים - הם לא רשאים לחייב את העובדים להתייצב.


האם מעסיקים רשאים להוציא את העובדים לחופשה ביוזמתם, והאם חובה לתת שי לחג?


מעסיקים יכולים להחליט על פי שיקול דעתם להוציא את העובדים לחופשה מרוכזת בפורים, וכמובן עליהם להודיע על כך מראש. במקרה כזה, ימי החופשה יקוזזו מהמכסה השנתית של ימי החופש שנצברה לעובדים. מלבד זאת, המעסיקים אף יכולים להחליט להוציא עובדים מסוימים לחופשה אולם להותיר את מקום העבודה פתוח.


על המעסיקים להודיע על החופשה המתוכננת לפחות 14 ימים מראש, וזאת במקרים שבהם החופשה תעמוד על שבעה ימים לכל הפחות. עם זאת, המעסיקים אינם רשאים להוציא לחופשה כפויה עובדים שכבר ניצלו את ימי החופשה שלהם. במקרה כזה, ניתן לבחור כי אותו עובד מסוים לא ייצא לחופש, להוציא אותו לחופש ללא תשלום אם העובד מסכים לכך, או להוציא אותו לחופש ולשלם לו על כך, מבלי לנכות זאת מימי חופשה עתידיים.


בכל הנוגע לשי בחג, המעסיקים אינם מחויבים לתת מתנה לעובדים. עם זאת, במקומות רבים נהוג להרים כוסית, לציין את החג ואף לתת משלוחי מנות.


יצאתם לחופשה בפורים? מה התשלום שתקבלו?


עובדים שרוצים להיות בחופש בחג הפורים, כאמור, יכולים לבקש מהמעסיק לצאת בחופשה בתשלום על חשבון ימי החופשה השנתיים שלהם. גם אם אין להם מספיק ימי חופש שצברו, יש אפשרות לצאת לחופשה ללא תשלום או על חשבון ימי חופש עתידיים - כל עוד המעסיק אישר זאת.

 

יש לך שאלה?

פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה


עובדים שלקחו ימי חופשה בחג, יזכו לקבל תשלום בגובה משכורתם הרגילה, ללא תוספת עבור דמי נסיעה, כפי שמקבלים ביום חופשה מלא. עבור כל אחד מימי החופשה, ינוכה יום חופש מהמכסה השנתית שנצברה לזכותם. חג שמח!