מאסר על תנאי, קנס בסכום של 2,000 שקלים, צו שירות לתועלת הציבור של 200 שעות וצו מבחן לתקופה של שנה - אלו העונשים שהוטלו על אדם בשנות ה-40 לחייו, אשר עלה לפני כעשור מצרפת, ובביתו נמצאה מעבדה משוכללת לגידול קנאביס וחמישה עציצים שהניבו סמים במשקל כולל של 1,250 גרם.


הגבר הודה והורשע בעבירות חמורות שהיו עלולות לשלוח אותו למאסר בפועל לתקופות ממושכות - ייצור סמים מסוכנים, החזקת כלים לייצורם והחזקת סמים מסוכנים שלא לצריכה עצמית. הפרקליטות עתרה להשית עליו מאסר שלא יפחת משישה חודשים. עם זאת, הוא השתלב בטיפול משקם ושירות המבחן המליץ להטיל עליו עונש שיקומי הכולל שירות לתועלת הציבור ועמידה בצו מבחן.


כמו כן, לנאשם אין עבר פלילי, ועונש מאסר עלול לפגוע באמו שבה הוא תומך. הוא לקח אחריות על מעשיו, ונסיבות חייו האישיות המורכבות הובאו בחשבון בהחלטה על העונש הראוי. גזר הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב יפו, והשופט החליט לקבוע עונש מקל בלבד.


הגבר הודה בפרטי כתב האישום לאחר שהצדדים הגיעו להסדר טיעון


תחילה כפר הנאשם בעובדות כתב האישום וטען כי משקל הסמים היה נמוך באופן משמעותי, וכי הוא החזיק בהם אך ורק לשימושו האישי. אולם בסופו של דבר הצדדים הגיעו להסדר טיעון שבמסגרתו הודה בפרטי כתב האישום, והפרקליטות הצהירה כי אם יתברר שהוא כבר אינו צורך היום סמים, היא תעתור לעונש הכולל עבודות שירות לתקופה של חצי שנה ולא יותר מכך.


בהסכמת הצדדים הוא נשלח לקבלת תסקיר של שירות המבחן. לקצין המבחן סיפר שהוא משתמש בסמים כדי להקל על בעיותיו הפיזיות והנפשיות, וקצין המבחן התרשם כי הוא מתמודד לבדו עם קשיי ההגירה לישראל.


עם זאת, הוא השתלב בהליך טיפולי והחל למסור בדיקות שתן נקיות, התקדם בטיפול והביע נכונות רבה להתמיד בו. על כן המליץ קצין המבחן להטיל עליו שירות לתועלת הציבור במתן בגדים למשפחות נזקקות, והמשך טיפול במסגרת צו מבחן לתקופה של שנה.


מאז הכרעת הדין, הפסיק הנאשם להשתמש בסמים ושינה את אורח חייו


הפרקליטות עמדה על כך שהעבירות חמורות לאור המעבדה המשוכללת שהקים הנאשם בדירה, אשר מעידה על עיסוק שיטתי ולא קצר בייצור סמים מסוכנים. היא ביקשה להטיל עליו חצי שנת מאסר אשר תרוצה בעבודות שירות לצד עונשים נלווים.


מנגד ביקש סנגורו של הנאשם להתחשב בנסיבות המקלות בתיק זה, כגון הזמן המשמעותי שחלף מאז שנתפסו הסמים בדירה ועד מועד גזר הדין, הכמות הלא גדולה של הסמים, הטענה לצריכה עצמית בלבד, והמלצתו של קצין המבחן.


מדיניות הענישה מקלה כאשר מדובר בגידול מספר מצומצם של שתילי קנאביס


השופט הסכים עם הפרקליטות לגבי חומרת העבירה, אולם הזכיר כי מדיניות הענישה הנהוגה במקרים של גידול עציצי מריחואנה בהיקפים לא גדולים קלה יותר מהעונש שאותו ביקשה הפרקליטות.


לא פעם, במקרים הדומים למקרה זה, נקבעת ענישה מקלה אשר מתייחסת לעתיד בלבד או כוללת שירות לתועלת הציבור בלבד. בהקשר זה הזכיר השופט את פסקי הדין הרבים אשר הוצגו בהליך על ידי הסנגור.


לדוגמה, בפסק דין עם נסיבות חמורות יותר מאשר במקרה זה, שבו שני אנשים שכרו יחד חדר לצורך הקמת מעבדת סמים, אך משקל הסמים שנתפסו הי דומה, נקבעה ענישה הכוללת אך ורק שירות לתועלת הציבור. על כן קבע השופט את מתחם הענישה ההולם במקרה זה - העונש ינוע בין ענישה הצופה פני עתיד בלבד ועד תשעה חודשי מאסר בפועל.


במקרה זה, הנסיבות להקלה בעונש עלו במשקלן על הנסיבות להחמיר בענישה


השופט מנה את השיקולים הרלוונטיים להחלטה על העונש הראוי: בין היתר, העובדה שהנאשם מעולם לא הורשע בעבר מהווה שיקול משמעותי להקלה בעונש. גם העובדה ששליחתו למאסר עלולה לפגוע הן בו עצמו והן באמו אשר נתמכת בו, וכן העובדה שהודה במעשים ולקח עליהם אחריות - נזקפו לזכותו.


עוד קבע השופט כי יש להתחשב בנסיבות חייו של הנאשם והעובדה שהצליח לבצע מהפך והפסיק להשתמש בסמים, כמו גם בשנים שחלפו מאז שהעבירות בוצעו ועד מועד מתן גזר הדין.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


בסופו של דבר הוחלט על ענישה מקלה, הכוללת צו מבחן למשך שנה, 200 שעות שירות לתועלת הציבור, קנס כספי בסכום של 2,000 שקלים וכן מאסר על תנאי של חצי שנה, שיהיה בתוקף במשך שלוש שנים במקרה שיבצע עוד עבירת סמים.

 

ת"פ 39274-04-15