כל אדם המנהל עסק ומחליט להעסיק עובדים, רשאי לפעול בניהול העסק לפי רצונו וכפי שהוא רואה את הדברים. מערכת המשפט מכירה בזכותו של המעסיק לפעול בהתאם לחזונו העסקי, ולהחליט למשל על הליכי צמצום, ארגון מחדש, העסקה, פיטורין, שינוי מקום העבודה ועוד.


עם זאת, לצד זכויותיו של המעסיק, חלות עליו חובות רבות בכל הנוגע להעסקת העובדים ולתנאי העסקתם. חוקי עבודה רבים חוקקו במטרה להגן על זכויותיהם של העובדים - הצד החלש במערכת היחסים שמתקיימת ביחסי העבודה.


חובותיו של המעסיק נובעות מזכויות העובדים, ומי שמפר את הזכויות הקבועות בחוקי העבודה, חשוף לתביעות משפטיות בבתי הדין לעבודה, אשר יכולות לגרור סנקציות קשות ופיצויים משמעותיים. להלן מדריך מתומצת הכולל את כל חובותיו של המעסיק כלפי עובדיו.


האם חייבים להחתים את העובדים על חוזה העסקה?


מערכת היחסים שבין המעסיק לעובד היא מערכת יחסים חוזית. הסכמי העבודה מסדירים למעשה מערכת יחסים לזמן מתמשך שבו הצדדים ישתפו פעולה ביניהם, כאשר חובת אמון ונאמנות חלה עליהם.


בניגוד לדעה הרווחת, מעסיק אינו חייב להחתים את העובד על חוזה עבודה. עם זאת, הוא כן מחויב להודיע לו בכתב בתוך 30 ימים מהיום שבו החל לעבוד מהם תנאי העסקתו. הודעה על תנאי העסקה מהווה בפני עצמה חוזה עבודה, גם אם הצדדים אינם חותמים על הסכם מפורט יותר.


חשוב לדעת כי כאשר העובד מפר את חובת הנאמנות, למשל גונב או משתמש בסודות המסחריים של העסק, ובמקרים מסוימים אף מקים עסק מתחרה, המעסיק יכול לתבוע ממנו פיצויים בבית הדין לעבודה.


מה כוללות הזכויות הסוציאליות של העובדים, אשר המעסיק מחויב לשמור עליהן?


ישנם תנאים סוציאליים בסיסיים אשר כל עובד זכאי לקבל, ואף אם הוא מסכים לוותר עליהם הדבר לא אפשרי ולא חוקי. כל עובד זכאי לקבל לפחות את שכר המינימום, לקבל הפרשה חודשית לקרן הפנסיה, ולזכות בדמי הבראה מדי שנה לאחר שצבר שנת ותק במקום העבודה.


עוד מחויב המעסיק לשלם לעובדים עבור ימי חופשה שנתיים, תשלום נוסף עבור שעות נוספות או עבודה בסופי שבוע ובחגים, דמי נסיעות וכן תשלום עבור ימי מחלה, הכול בהתאם לחוק.


באילו מקרים המעסיק מחויב לשלם פיצויי פיטורין?


באופן עקרוני ובהתאם לחוק פיצויי פיטורים, המעסיק מחויב לשלם את מלוא פיצויי הפיטורים לעובד שפוטר, כל עוד העובד הספיק לצבור ותק של שנה לפחות בעבודה. עם זאת, ישנם מקרים שבהם העובד לא יהיה זכאי לקבל את פיצויי הפיטורין. למשל, אם קיים הסכם קיבוצי המפחית או מבטל את פיצויי הפיטורין.


גם במקרים שבהם העובד פוטר בעקבות הפרת חובות הנאמנות או האמון כלפי המעסיק, למשל במקרים של גניבה מהמעסיק או הפרות משמעת חמורות, ניתן לשלול ממנו את פיצויי הפיטורין או חלקם, אך זאת רק לאחר קבלת אישור מתאים.


מלבד מקרים שבהם העובד מפוטר, ישנן סיטואציות שבהן המעסיק מחויב לשלם את פיצויי הפיטורין גם לעובד שהחליט להתפטר. זאת במקרים שבהם ההתפטרות נבעה ממעבר מקום מגורים למקום מרוחק, מצב רפואי או הרעת תנאים ממשית.


חשוב לזכור כי כאשר עובד מודיע על החלטתו להתפטר, הוא מחויב להודיע על כך למעסיק מראש. משך זמן ההודעה מראש תלוי בוותק שצבר העובד. גם המעסיק מחויב לאפשר לו להמשיך בעבודתו במשך תקופה מוגדרת, או לשלם לו עבור תקופה זו גם אם לא הועסק בה בפועל.


אילו חובות חלות על המעסיק בהעסקת עובד חדש?


כאשר נקלט במקום העבודה עובד חדש, חלה על המעסיק חובה לפעול בתום לב, גם לאחר שהחוזה ביניהם כבר נחתם וגם לפני כן, בשלב המשא ומתן. המעסיק מחויב לספק לעובד החדש את כל שנחוץ לו מבחינה אדמיניסטרטיבית ופיזית - חניה אם העובד נדרש להגיע עם רכב, ציוד או כלים הדרושים לעבודתו, מקום ישיבה הולם ותחנת עבודה.


המעסיק מחויב להעביר הדרכה וחפיפה לעובד, ולהכיר לו את כל כלי העבודה הנדרשים לו הן מבחינה בטיחותית והן לצורך ביצוע עבודתו.


מהי חובת המעסיק השוקל לפטר עובד?


חובת השימוע חלה על כלל המעסיקים, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי. אם מעסיק שוקל לפטר עובד, ולא משנה מהי הסיבה, עליו לזמן אותו לשיחת שימוע בתוך פרק זמן סביר שבו יוכל להיערך לשיחת השימוע, ובה לפרט לו מהן הסיבות לפיטורין.


במסגרת שיחת השימוע, המעסיק מחויב לתת לעובד לשטוח את טענותיו ולהקשיב להן בחפץ לב, מבלי שהגיע כבר להכרעה סופית. לא פעם מעסיקים שהפרו את חובת השימוע או ניהלו את השימוע באופן לא תקין, נתבעים על ידי העובדים ומחויבים לשלם להם פיצויים משמעותיים.


כיצד על המעסיק לנהוג כלפי עובדים בטיפולי פוריות, עובדות בהריון או בחופשת לידה, ועובדות אחרי לידה?


עובדות במהלך ההיריון ולאחריו, וכן עובדים המצויים בטיפולי פוריות, זכאים להגנות נוספות על פי החוק. מבחינת המעסיק, מדובר בחובות נוספות שחלות עליו במקרים אלה. לא ניתן לפטר עובדת בהיריון או לאחר חזרה מחופשת לידה מבלי לקבל קודם לכן אישור מיוחד מהממונה על עבודת נשים במשרד התמ"ת.

 

יש לך שאלה?

פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה


בשל חוקי העבודה הרבים והמגוונים, לא פעם נתקלים המעסיקים בדילמות לגבי אופן התנהלותם כלפי עובדיהם במצבים ספציפיים. חשוב לקבל ייעוץ משפטי לפני שנוקטים כל פעולה, וזאת כדי להימנע מחשיפה מיותרת לתביעות והליכים בבתי הדין לעבודה.