מהי הסיבה לבקשת הפחתת מזונות לילדים בפעם השנייה? לאחרונה נדונה בבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון תביעה שהגיש אב לשני ילדים, אחד כבר התגייס לצבא והשני בן 17, אשר דרש להפחית או לבטל את דמי המזונות שהוא משלם עבורם. תביעה זו הוגשה כשש שנים לאחר שביקש לראשונה את הפחתת דמי המזונות, בקשה אשר אושרה לפני ארבע שנים. היום דמי המזונות עומדים על סכום של 2,800 שקלים עבור שני הילדים.


במסגרת תביעתו הראשונה טען האב כי פוטר מעבודתו והוא צריך לפרנס עוד שתי ילדות שנולדו לו מנישואיו השניים, ולבסוף הגיעו הצדדים להסכמה כי ישלם 2,800 שקלים במקום 5,000 שקלים. בתביעה השנייה טען כי נסיבות חייו השתנו מהותית - הכנסתו פחתה בשיעור ניכר, הוא נדרש כעת לשלם מזונות עבור שתי הילדות הנוספות לאחר שהתגרש מאמן, והוריו שסייעו לו כלכלית בעבר כבר אינם יכולים לעזור לו.


במקרה זה, הטיפול בשני הילדים נופל על כתפיה של האם בלבד. עם זאת, השופטת לא התעלמה מכך שהכנסותיו אכן הוקטנו באופן ניכר ושאין בבעלותו נכסים. גם מצבם הרפואי של הוריו אשר הורע, אינו מאפשר להם לעזור לו כספית כמו פעם. על כן קבעה השופטת כי אמנם אין הצדקה לפטור אותו מחובת תשלום המזונות, אך יש מקום להפחית סכום של 800 שקלים בחודש עבור שני הילדים. כלומר, מעתה ישלם האב סכום של 2,000 שקלים בחודש.


מה השתנה מאז שהאב והאם חתמו לראשונה על הסכם הגירושין בשנת 2005?


לפני כ-14 שנה, בשנת 2005, התגרשו בני הזוג וחתמו על הסכם גירושין. במסגרת ההסכם נקבע כי דמי המזונות עבור שני הילדים שיחולו על האב יהיו בסכום של 5,000 שקלים. החל מגיל 18, יופחתו המזונות לשליש מהסכום. באותה עת הצהיר האב כי הכנסתו מעבודה היא בסכום של 15 אלף שקלים.


ואולם, בשנת 2013 פנה לבית המשפט בבקשה להפחתה בדמי המזונות. הוא פוטר מעבודתו מספר שנים לפני כן ומשלם כעת את דמי המזונות בסיוע הוריו. כמו כן, יש לו שתי ילדות נוספות שאותן הוא צריך לפרנס, ונוסף על כך, טען כי הכנסתה של האם גדלה.


כשנתיים לאחר מכן הגיעו הצדדים להסכמה שלפיה סכום המזונות יופחת ל-2,800 שקלים, אשר ישולמו עד שהילד הגדול יגיע לגיל 21 ועד שהילד השני יהיה בן 19, מבלי שיופחתו לשליש. כמו כן ויתרה האם על העובדה שלא שילם בעבר את מלוא הסכומים. באותה עת האב כבר נפרד מאשתו השנייה.


האם העובדה שהוריו של האב כבר אינם יכולים לתמוך בו כלכלית מהווה שינוי נסיבות מהותי?


נכון להיום, הכנסתו של האב הצטמצמה ל-1,600 שקלים בחודש. לטענתו, ההסכמות שאושרו בפסק הדין הקודם התבססו על כך שהוא מרוויח כ-16 אלף שקלים. מאז השתמש בכל חסכונותיו וצבר חובות לבנק. הוא משלם 2,500 שקלים בחודש עבור מזונות שתי בנותיו הנוספות. מלבד זאת, הוריו שסייעו לו בעבר חלו ובעקבות מצבם כבר אינם יכולים לעזור לו כעת.


עוד טען כי יש להחיל את ההלכה החדשה שנקבעה בעניין תשלום דמי המזונות, אשר לפיה יש לחייב את האב ואת האם באופן שווה ובהתאם להכנסותיהם בתשלום המזונות. היות שגרושתו מרוויחה הרבה יותר ממנו, עליו לשלם סכום של 300 שקלים בחודש לכל היותר.


לעומתו, האם ביקשה לדחות את התביעה על הסף וטענה כי אין הצדקה לשנות את פסק הדין שהתקבל לאחר דיונים ארוכים וויתורים הדדיים.


האם יש מקום לצמצום גובה המזונות לפי ההלכה החדשה אשר קובעת שוויון בין ההורים בהתאם להכנסתם?


תחילה דחתה השופטת את הטענה שיש להחיל מזונות שוויוניים, מהסיבה הפשוטה שבמקרה זה לא מדובר על משמורת משותפת או חלוקה שווה בזמני השהות והטיפול בילדים. מאחר שנטל הטיפול נופל רובו ככולו על האם, האב לא יכול לטעון לשוויון בתשלום המזונות.


בנוגע לפיטורין מהעבודה ופרידתו מאשתו השנייה, מה שהוביל לחיובו במזונות עבור עוד שתי ילדות - העובדות הללו היו ידועות כבר בתביעתו הראשונה להפחתת המזונות. עם זאת, ההנחה הייתה שימצא עבודה אחרת והכנסתו תישאר דומה. בפועל חלפו שלוש שנים מאז פיטורין והכנסתו הצטמצמה באופן ניכר.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


כמו כן, אין מחלוקת שמצבם הרפואי של הוריו אכן הורע, והם אינם מסייעים לו עוד כפי שהיה פעם. נוכח זאת, אכן חל שינוי בנסיבות אשר מצדיק את הפחתת המזונות. אמנם אין מקום לבטל את חובתו לתשלום המזונות באופן מוחלט, קבעה השופטת, אולם ניתן להפחית סכום של 400 שקלים עבור כל ילד. כלומר, אושרה הפחתה של 800 שקלים מסכום המזונות.

 

תלה"מ 45158-04-18