לפני כשנה, במסגרת חיפוש משטרתי שבוצע בחממה חקלאית, התגלו 88 עציצי מריחואנה במשקל כולל של 7.1 ק"ג. צעיר בשנות ה-20 לחייו, אשר החממה שייכת להוריו, הודה בכך שגידל את העציצים, לטענתו לצריכתו האישית בלבד, והורשע בעבירת גידול, ייצור והכנת סמים מסוכנים.


לאחרונה ניתן גזר דינו בבית משפט השלום בכפר סבא, ובמסגרתו הוגש תסקיר שהוכן על ידי שירות המבחן בהסכמת הצדדים. קצין המבחן התרשם כי מדובר בבחור נורמטיבי, אשר החל להשתמש בסמים בשל נסיבות אישיות ורפואיות מורכבות, אולם השתלב בטיפול והפסיק להשתמש בסמים. על כן המלצתו הייתה להטיל עליו עונש טיפולי-שיקומי, ולהסתפק בצו שירות לתועלת הציבור ולהישאר בפיקוח של שירות המבחן.


השופטת קבעה כי מצד אחד, כמות העציצים שגודלו ומשקלם מהווה עבירה משמעותית, אך מצד שני יש לתת משקל לכך שהצעיר לא הקים מעבדה משוכללת אלא גידל את הסמים בחממה ישנה שלא הייתה בשימוש. היא התרשמה משיתוף הפעולה שלו עם ההליך הטיפולי, וקבעה כי סיכויי השיקום שלו גבוהים.


לכן בסופו של דבר גזרה עליו שני חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, שישה חודשי מאסר על תנאי, קנס בסכום של 2,000 שקלים, שלושה חודשי פסילת רישיון על תנאי, וכן עמידה בצו מבחן למשך תקופה של שנה.


במסגרת הטיפול הצעיר הפסיק לצרוך סמים, ומוסר בדיקות שתן נקיות כבר שנה וחצי


קצין המבחן אשר ערך את התסקיר בעניינו של הצעיר המליץ להטיל עליו עונש מתון ושיקומי, לאחר שהתרשם כי הוא משתף פעולה עם הגורמים המטפלים והפסיק להשתמש בקנאביס מאז שנרתם לטיפול. הוא החל לצרוך סמים בגיל צעיר עקב מחלה כרונית, ונקלע למצב כלכלי קשה לפני שהחל לגדל את הסמים בעצמו.


הפרקליטות ביקשה לקבוע כי לאור היקף הגידול וחומרת העבירה, יש לתחום את הענישה לשמונה חודשי מאסר ועד 20 חודשי מאסר. בשל המלצת קצין המבחן ועברו הפלילי הנקי, הסתפקה הפרקליטות בבקשה לקבוע את עונשו ברף הנמוך של מתחם הענישה.


מנגד, הסניגור ביקש לאמץ במלואה את המלצתו של קצין המבחן, ולהסתפק בענישה הצופה פני עתיד, וזאת לאור הצלחתו של ההליך השיקומי והטיפולי שעובר הצעיר, העובדה שהפסיק לצרוך סמים כבר לפני שנה וחצי, וכן הנסיבות המורכבות שהובילו אותו לגדל את הסמים.


מהו מתחם הענישה ההולם את חומרת העבירה?


בעת קביעת העונש המתאים, בית המשפט נדרש תחילה לקבוע את מתחם הענישה, ומתוך מתחם הענישה לגזור את העונש ההולם למקרה הספציפי. במקרה זה, קבעה השופטת, מדובר בהיקף גידול משמעותי, אשר עלול לפגוע בנאשם עצמו ובציבור באופן מוחשי. עם זאת, לא מדובר במעבדת סמים משוכללת, אלא בצעיר שגידל בעצמו את הסמים בחממה ישנה של הוריו אשר לא הייתה בשימוש.


השופטת בחנה פסקי דין שניתנו בעבר בגין עבירות גידול והכנת סמים, לצורך קביעת מדיניות הענישה, והראתה כי העונשים בעבירה זו רבים ומגוונים. בנסיבותיו הספציפיות של המקרה הזה, קבעה השופטת כי מתחם הענישה נע בין שישה חודשי מאסר בפועל ועד שנה וחצי מאחורי סורג ובריח.


בית המשפט קבע: חריגה לטובתו של הצעיר ממתחם הענישה, לאור שיקומו והמלצתו החיובית של שירות המבחן


בשלב זה בחנה השופטת את נסיבותיו האישיות של הצעיר, לרבות את העובדה שאין לו עבר פלילי, ואת הדרך המרשימה שעבר מאז שהחל בטיפול, אחרי שנים שלא הסכים להשתלב בטיפול שכזה. נראה כי מעורבותו בהליך פלילי, המשיכה השופטת, שינו את אופן חשיבתו. גם בני משפחתו התגייסו לסייע לו, ומכלול הדברים הללו הביא את השופטת להכריז כי סיכויי השיקום של הצעיר גבוהים מאוד.


על כן הוחלט כי יש מקום לחרוג ממתחם הענישה שנקבע, ולהטיל עליו עונש קל יותר. עם זאת, צו שירות לתועלת הציבור, כפי שהמליץ שירות המבחן, מהווה חריגה משמעותית מאוד ממתחם הענישה. עונש זה הוא רק לטובתו של הצעיר, קבעה השופטת, אולם במקרה זה יש לתת משקל גם לאינטרס הציבורי ולקביעת עונש מרתיע כחלק מהמלחמה הבלתי פוסקת של בתי המשפט בסמים.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


מסיבה זו, השופטת מצאה לנכון לחרוג אמנם ממתחם הענישה לטובתו של הצעיר מצורכי שיקום, אולם חריגה מתונה שעדיין מצביעה על חומרת העבירה שביצע, מבלי לפגוע בעתידו או בהמשך שיקומו.


שקילת מכלול הנתונים הביאה בסופו של דבר לקביעת מאסר קצר לתקופה של חודשיים אשר ירוצה בעבודות שירות, שישה חודשי מאסר על תנאי, קנס כספי בסכום של 2,000 שקלים, פסילת הרישיון על תנאי לתקופה של שלושה חודשים, וכן המשך פיקוח של שירות המבחן למשך פרק זמן של שנה.


ת"פ 21355-08-18