המונח "ניכור הורי" מתייחס לתופעה שמתרחשת לא פעם בהליכי גירושין, כאשר אחד ההורים מסית את הילד המשותף כנגד ההורה השני. לאחרונה התייחס בית המשפט לענייני משפחה בנצרת לתופעה זו, במסגרת הליך משפטי מורכב המתנהל בין הורים לשני ילדים קטינים, אשר החליטו להיפרד.


השניים, אשר לא נישאו מעולם, מנהלים הליכים משפטיים שונים וממושכים בבית המשפט במסגרת פרידתם, אשר בגדרם אף פוצלה המשמורת על שני הילדים - הילד הבכור, בן 13, מתגורר עם האב ואינו מוכן לנהל קשר עם האם. הילדה הקטנה גרה עם האם ופוגשת את אביה ואחיה במסגרת זמני שהות שנקבעו על ידי בית המשפט.


למה ביקש האב לבטל את תשלום המזונות לבתו?


בהליך הנוכחי, עתר האב, עורך דין במקצועו, לבטל את חיובו בתשלום מזונות עבור הבת. הוא הגיש תצהיר שכתב הבן, בעוד האם תבעה להוציא את התצהיר מהתיק. האפוטרופוס לדין לילדים אשר מונה על ידי בית המשפט הורה למשוך את התצהיר, והאב הסכים אך התעקש על זימון הילד לתת עדות בבית המשפט.


עירובו של הילד בסכסוך המשפטי של הוריהם מהווה פגיעה חמורה בטובתו של הילד, הבהיר השופט, וכן מהווה התנהלות בחוסר תום לב וניצול לרעה של הליכי המשפט. לא ניתן לעבור לסדר היום עם התנהלות זו, הדגיש השופט, והורה למחוק את התביעה על הסף. האב חויב לשלם הוצאות משפט בסכום של 5,000 שקלים לידי האם, וכן לשלם לקופת המדינה 1,000 שקלים נוספים.


בית המשפט אסר על ההורים לערב את ילדיהם בסכסוך המשפטי שהם מנהלים באופן מוחלט


הבן עבר להתגורר עם אביו לפני כשלוש שנים, והוא אינו מעוניין להיות בקשר עם אמו. מלבד ההליך הנוכחי, מתנהל בין ההורים הליך רכושי הנוגע לשאלה האם היו ידועים בציבור או לא לפני פרידתם. האם טענה כי רכשה דירה בעצמה והאב לא השקיע בה דבר, הם אף לא התגוררו בה ביחד באופן רציף, וכן כי בן זוגה לשעבר היה אלים כלפיה מבחינה נפשית, הסית את בנה כנגדה וגרם לנתק ביניהם.


מנגד טען האב כי הם התגוררו יחד עשר שנים בדירה הרשומה על שמה של האם, ולכן יש לו זכויות רכושיות בה. עוד טען כי הזניחה את הבן ונהגה כלפיו באלימות מילולית. הוא הבהיר כי אינו מסית את בנו, אלא מדובר ברצונו העצמאי של ילד נבון, אשר ראה במו עיניו כי אמו וחברותיה רוקמות קנוניה כנגד אביו.


אפוטרופוס לדין מונה עבור הילדים לאור התנהלותו של האב


בית המשפט הורה לעובדת סוציאלית לפגוש את הילד, ובמפגש היא גילתה שהילד נחשף להליכים ולפרוטוקולים של הדיונים בבתי המשפט. היא ציינה כי יש חשש לניכור הורי מצדו של אביו, אשר סירב תחילה להשתלב בטיפול להדרכה הורית.


לאור התבטאויותיו של האב כנגד האם וחשיפת הילד להליכים המשפטיים, בית המשפט החליט למנות לילדים אפוטרופוס לדין, והורה להורים שלא לערב את הילדים במחלוקות המשפטיות ביניהם.


בית המשפט הסדיר זמני שהות קבועים בין הילד ואמו, והטיל על האב את האחריות לדאוג לכך. למרות זאת, הקשר בין האם ובנה לא התקיים באופן רציף, כאשר בכל פעם עלה חשד לניכור הורי מצדו של האב.


מדוע האב צירף תצהיר של הבן לתביעתו?


בהליך הנוכחי ביקש האב לבטל את תשלום המזונות עקב ירידה חדה בהכנסותיו, והעובדה שהקטינה עוברת למשמורת משותפת. הוא החליט להגיש לתביעה תצהיר עדות של בנו בן ה-13, שבו כתב כי הפסיק לבקר את אמו בגלל דרישתה, כי הפסיק ללכת לחוגים שנהג ללכת אליהם ועוד.


האם הביעה זעזוע עמוק מצירוף תצהירו של הבן, וביקשה לסלק אותו לאלתר. האפוטרופוס לדין הבהיר כי אכן אסור לערב את הילד בהליכים המשפטיים, והאב משך לבסוף את התצהיר. עם זאת, הוא ביקש לזמן את הילד לתת עדות, היות שלטענתו מדובר ברצונו המוחלט של הילד.

 

יש לך שאלה?

פורום גירושין


התנהלות זו של האב הביאה את השופט למתוח עליו ביקורת חריפה, ולהדגיש כי היא פסולה משום שהיא פוגעת בטובתו של הילד, מהווה ניצול לרעה של ההליכים ואינה מתיישבת עם האתיקה של עורכי הדין.


ההליך הנוכחי כלל אינו נוגע לילד, הבהיר השופט בתגובה לדברי האב שזהו רצונו. מדובר בהסתה ובניכור הורי ברור אשר עלול לסכן את התפתחותו הרגשית של הילד. לאור כל זאת, השופט הורה למחוק את התביעה, וחייב את האב לשלם לאם הוצאות משפט בסך של 5,000 שקלים, וכן להעביר לאוצר המדינה סכום של 1,000 שקלים נוספים.


תלה"מ 10846-01-19