לאחרונה התקבלה בבית משפט השלום בקריות תביעתם של בני זוג, אשר דרשו פיצויים מהחברה הקבלנית שממנה רכשו דירה בת חמישה חדרים בקריית אתא. הרוכשים טענו כי הדירה נמסרה להם באיחור ניכר, וכאשר לבסוף קיבלו אותה לידיהם, גילו ליקויים כה חמורים עד שכלל לא ניתן היה להתגורר בה.


החברה הכחישה את גרסתם של הרוכשים, וטענה כי הדירה נמסרה להם לאחר שערכו פרוטוקול מסירה ובו הם הביעו את שביעות רצונם. הצדדים הסכימו למנות מהנדס ושמאי מטעם בית המשפט שיבחן את טענותיהם, ולפי חוות דעתו החליטה השופטת לקבל את התביעה.


במסגרת חוות הדעת התברר כי חלה ירידת ערך בדירה בשל חוסר התאמה בין המפרט לבין מה שהתקבל בפועל, למשל ברוחב המעבר במדרגות ובגובה התקרה. מלבד זאת התגלו ליקויי בנייה שונים, וכן החברה חויבה בפיצויים עבור האיחור הניכר במסירת הדירה ועוגמת הנפש שנגרמה לרוכשים כתוצאה מכך. סך כל הפיצויים הגיעו ל-111,607 שקלים, ומלבדם חויבה החברה לשאת בהוצאות המשפט בסכום של 12 אלף שקלים.


הדירה הועברה לרוכשים כשנה וחצי מהמועד המקורי שבו הייתה צריכה להימסר


הדירה בקריית אתא, בשטח של 144 מ"ר, נרכשה בשנת 2011 תמורת מיליון ו-380 אלף שקלים. מועד המסירה נקבע לנובמבר 2012. ואולם, במסגרת תביעתם טענו הרוכשים כי קיבלו את הדירה רק ביולי 2013, אחרי שפנו אל החברה מספר פעמים באמצעות עורכי דין ושלחו רשימה של תיקונים נדרשים.


גם כאשר קיבלו לבסוף את הדירה, טענו, לא היו בה אפילו כלים סניטריים ולא ניתן היה לגור בה בפועל. אף על פי שדרשו מהחברה לתקן את הליקויים, החברה התעכבה ולבסוף ביצעה תיקונים מינימליים בלבד.


מנגד, החברה טענה כי עוד לפני שהגישו את התביעה, הרוכשים היו צריכים לאפשר לה לבצע את התיקונים. לטענתה, הדירה נמסרה אמנם בעיכוב, אולם לשביעות רצונם של בני הזוג, והם אף קיבלו פיצוי של 17 אלף שקלים עבור האיחור.


מעבר המדרגות צר יותר ממה שהובטח, וגובה התקרה נמוך יותר


המומחה אשר מונה על ידי בית המשפט קבע כי אכן ישנם ליקויים שמורידים את ערך הדירה. למשל, רוחב המדרגות צר יותר בעשרה ס"מ ממה שנרשם במפרט הדירה, וגובה התקרה נמוך ממה שנקבע בהסכם המכר. החברה הודתה כי ישנו חוסר התאמה בין המפרט למה שהתקבל בפועל, והסבירה כי המפרט ככל הנראה לא עודכן לאחר שהתקבל היתר הבנייה.


השופטת ציינה כי לפי חוק המכר, החברה מחויבת למסור מפרט מדויק במסגרת הסכם המכר, ולהציג בו מידע מלא על מצב הדירה. כל מידע שונה או חלקי עלול להתפרש כהטעיה. בנסיבות אלה, קבעה השופטת כי על החברה לפצות את הרוכשים בסכום של 12,900 שקלים עקב ירידת ערך הדירה, בשל השינויים שקיימים בין המפרט לבנייה בפועל.


מלבד זאת קיבלה השופטת את קביעת המומחה בנוגע ליתר הליקויים שהתגלו בדירה, וקבעה כי הערכתו מנומקת וסבירה, זאת אף על פי שהן הרוכשים והן החברה טענו כי הסכומים אינם סבירים. כמו כן נדחתה בקשת החברה לאפשר לה לבצע את התיקונים בעצמה, וזאת בין היתר לאור היחסים העכורים בין הצדדים. על סמך הערכתו של המומחה, נקבע כי החברה תשלם פיצויים בסכום של 46,767 שקלים עבור ליקויי הבנייה.


מהו סכום הפיצויים המגיע לרוכשי הדירה עבור האיחור בקבלת הדירה?


אמנם הרוכשים קיבלו תשלום בסך 17 אלף שקלים מהחברה בשל העיכוב, אולם טענו כי הסכימו לכך רק משום מצוקתם הכלכלית, וביקשו לקבל נוסף על סכום זה תשלום של 66 אלף שקלים לפי דמי השכירות שנאלצו לשלם עד שקיבלו את הדירה.


מנגד טענה החברה כי בעצם קבלת התשלום הם ויתרו על האפשרות לתבוע פיצויים בשל העיכוב במסירה, והם אף חתמו על כתב ויתור. השופטת הבהירה כי חוק המכר מחייב את מוכר הדירה לשלם לרוכש פיצוי חודשי בכל חודש של עיכוב.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים


אמנם הצדדים קבעו בהסכם כי החברה לא תשלם פיצויים עבור 120 ימי האיחור הראשונים, אולם השופטת ביטלה קביעה זו משום שהיא סותרת את הוראות חוק המכר. גם כתב הוויתור בוטל משום שהוא מפר הלכה למעשה את החוק. בסופו של דבר נקבע כי הרוכשים זכאים לפיצויים בסכום של 33 אלף שקלים עבור האיחור במסירה.


עוד נקבע כי הם זכאים לקבל פיצוי בסכום של עשרת אלפים שקלים עבור עוגמת נפש. סך כל הפיצויים הועמדו על סכום של 11,607 שקלים. מלבד זאת, החברה חויבה לשלם את הוצאות המשפט של התובעים בסכום נוסף של 12 אלף שקלים.

 

ת"א 6164-05-15