האם ניתן לבטל חוזה עבודה גם אם הוא נקבע לתקופה קצובה של קצת יותר מחודשיים, או שבכל מקרה של הפסקת העבודה על ידי המעסיק, עליו לשלם את מלוא השכר שאליו התחייב? האם מטפלת שנשכרה לטפל בילדה בת 11 למשך 48 ימים אך פוטרה לבסוף לאחר עשרה ימים בלבד, פוטרה בחוסר תום לב ולכן זכאית לקבל פיצויים?


בשתי סוגיות עיקריות אלו התמקד לאחרונה בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב יפו, אשר דן בתביעתה של המטפלת לקבל את מלוא שכר העבודה שהובטח לה, פדיון ימי חופשה ופנסיה, וכן פיצויים עבור עוגמת נפש ופיטורין ללא תום לב.


מה הייתה הסיבה שבגינה חזרה אמה של הילדה מוקדם יותר מהטיול בחו"ל?


המטפלת אשר נשכרה לעבודה על ידי אמה של הילדה, בעקבות נסיעתה לחו"ל, פוטרה על ידי אביה של הילדה לאחר שבתו התקשרה אליו והתלוננה עליה. היא טענה כי לא קיבלה כל תשלום עבור העבודה, והסבירה כי הילדה הייתה במצב לא פשוט אך היא ניסתה להצליח בעבודתה למרות הקושי. מנגד טענה המעסיקה כי התנהלותה של העובדת לא הייתה תקינה, והיא נאלצה לקצר את שהותה בחו"ל בעקבות זאת.


בית הדין לעבודה קבע כי ניתן היה לסיים את תקופת העבודה גם לפני תום החוזה, ולכן העובדת זכאית לקבל שכר - אך לא עבור כל התקופה, אלא עבור עשרת הימים שבהם עבדה. עם זאת, נקבע כי ההחלטה לפטר את המטפלת מבלי לנסות לדבר איתה לפני כן או לתת לה הזדמנות להסביר או לתקן, הייתה החלטה שנעשתה ללא מחשבה קודמת, ולכן התקבלה בחוסר תום לב. בסופו של דבר תקבל המטפלת שכר עבודה ופיצויים עבור הפסקת החוזה בסך כולל של כ-5,500 שקלים.


מדוע העבודה הסתיימה לאחר עשרה ימים בלבד?


הקשר בין המעסיקה והמטפלת החל באמצעות אתר אינטרנט ייעודי, שבו חיפשה המעסיקה עובדת אשר תטפל בבתה בזמן שהיא מטפסת על הרי ההימלאיה. הילדה, אשר הוריה גרושים, הייתה אמורה לשהות אצל אביה המתגורר בעיר אחרת בסופי השבוע.


בפגישה קצרה סוכם כי המטפלת התקבלה לעבודה, וכי התשלום שתקבל עבור 48 ימי העבודה יעמוד על סכום של עשרת אלפים שקלים. כמו כן קיבלה 4,000 שקלים לקניות.


ואולם, לאחר עשרה ימים, התקשרה הילדה לאביה והתלוננה על המטפלת. האב ביקש מהמטפלת להסיע את הילדה לביתו, וכשהגיעו ביקש ממנה להשאיר אצלו את מפתחות ביתה של גרושתו. באופן זה הסתיימה העבודה. כשדיווחה על התפתחות העניינים למעסיקה, השיבה לה האם כי גם כך תכננה לשוב לביתה לאחר שאושפזה בבית חולים בנפאל.


האם המטפלת היא זו שהפרה את החוזה?


המטפלת טענה כי עזבה את דירתה לצורך העבודה, ומעולם לא קיבלה כל תשלום. היא לא הפרה את החוזה, ונאלצה להתמודד עם ילדה אשר מתגוררת בנפרד מאביה ואחיה לאחר שהוריה התגרשו, ולמרות התפרצויותיה ניסתה ככל יכולתה להצליח בעבודה.


מנגד טענה המעסיקה כי המטפלת הטעתה אותה כבעלת ניסיון בתחום, וכי הפרה את החוזה בכך שלא אספה את הילדה מבית הספר, לא הכינה לה ארוחה חמה בצהריים ולא דאגה לבייביסיטר כשהיא לא נמצאת בבית. עוד טענה כי נגרמו לה נזקים כספיים עקב העובדה שנאלצה להקדים את חזרתה לארץ.


האם מדובר בחוזה לתקופה קצובה ולכן המטפלת זכאית לכל השכר שהובטח לה?


תחילה דחתה השופטת את טענתה של המטפלת כי היא זכאית לשכר מלא אף על פי שעבדה רק עשרה ימים, בטענה שהחוזה שנחתם היה לתקופה קצובה. גם חוזה עם מועד סיום ניתן לסיים בכל שלב, הבהירה השופטת, למעט מקרים חריגים ביותר. במקרה זה ומאחר שלא ניתנה הסכמה מפורשת לכך שמדובר בחוזה לתקופה קצובה, כל אחד מהצדדים היה יכול לבטל את החוזה בכל עת, לפי הוראות חוקי העבודה השונים.


עם זאת, נסיבות מערכת היחסים שבין הצדדים היו מורכבות, כאשר הילדה סבלה באותה עת מקשיים חברתיים ונוסף על כך נאלצה לחיות עם אישה זרה במשך תקופה לא מבוטלת. לא הובאה כל הוכחה כי המטפלת התנהגה שלא כדין או תוך הפרת החוזה, ולא תואר כל ניסיון לחדד עם המטפלת את הדרישות או הנהלים. על כן זכאית המטפלת לקבל פיצוי על סיום החוזה בחוסר תום לב.

 

יש לך שאלה?

פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )


בסופו של דבר נקבע כי המטפלת תקבל את שכר העבודה המגיע לה עבור עשרת ימי עבודתה בסכום של 2,083 שקלים, וכן פיצויים עבור הפסקת החוזה בסכום של 3,500 שקלים.


ד"מ 11858-07-17