לאחר תקופת עבודה של כמעט שנה, עובדת במספרה באזור הצפון הפסיקה את עבודתה במקום, וזאת בזמן שהייתה בהריון. היא הגישה תביעה כנגד המעסיק בטענה שפיטר אותה שלא כדין בהריונה, אך המעסיק טען כי היא זו שהתפטרה.


הסוגיה נדונה בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, בפני שופטת, נציג עובדים ונציג מעסיקים. בבירור הנסיבות שהובילו לסיום יחסי העבודה בין הצדדים, העובדת טענה כי הגיעה בבוקר לעבודה, ראתה כי המקום מבולגן לאחר שעבר שיפוץ ובתחילה לנקות. לאחר שחשה לא טוב, סגרה את המקום ופנתה לטיפול רפואי. לאחר מכן שלחה הודעה למעסיק אם כבר אפשר להגיע, והוא ענה לה בתגובה כי מרגע זה "היא עפה בטיל ואיבדה את כל הזכויות שלה".


המעסיק טען מנגד כי שלח לה את ההודעה בשעת כעס מאחר שהלכה מהעבודה בלי להודיע או להסביר, אך לאחר מכן ניסה ליצור איתה קשר, ומכיוון שלא הצליח להשיג אותה, פנה לבעלה ושאל מתי היא שבה לעבוד.


העובדת פוטרה בשל התנהלותה הבעייתית, וללא קשר לעובדה שהייתה בהריון


ואולם, השופטת התרשמה כי הוא מעולם לא חזר בו מהודעת הפיטורין, אשר אמנם נאמרה בלהט הרגע, אך מאז הוא לא התנצל על כך או ביקש שתשוב לעבודה. לאור זאת הוחלט כי כליו לפצות אותה בהתאם לחוק עבודת נשים על פיטורין בהריון בתקופה המוגנת שבה אי אפשר לפטר ללא אישור מיוחד של משרד התמ"ת.


עוד נקבע כי המעסיק חייב לשלם לעובדת פיצויי פיטורין, דמי הודעה מוקדמת, פיצויים בגין פיטורין שלא כדין וללא שימוע, וכן תשלומים נוספים כגון פדיון ימי חופשה, דמי הבראה, חגים ונסיעות. בסך הכול ישלם המעסיק סכום של כ-78 אלף שקלים. כמו כן הוא ישלם לעובדת את הוצאות המשפט בסכום של 9,500 שקלים.


באילו נסיבות סיימה העובדת את עבודתה במספרה?


העובדת טענה כי שלחה למעסיק מסרון לאחר שראתה כי המקום מלוכלך, כי לא ניתן לעבוד ככה והיא מקווה שמישהו ינקה את הבלגן. לאחר מכן לטענתה המעסיק התקשר אליה ודרש ממנה להתחיל לסדר את המספרה. כך עשתה עד שהחלה לחוש לא טוב והלכה למרפאה.


לאחר מכן שלחה הודעה למעסיק אם הבלגן סודר ואפשר להגיע, והאו בתגובה ענה לה שהוא לא רוצה לראות אותה יותר. הודעה זו לפי טענתה של העובדת מהווה הודעת פיטורין, אשר לאחריה לא יצר איתה המעסיק כל קשר.


מנגד, המעסיק טען כי הגיעה למקום העבודה באיחור ואף נטשה אותו זמן קצר אחר כך, מבלי להודיע או לבקש. הוא הגיע למקום כשעה לאחר מכן והופתע לגלות שאינה שם, ולכן ענה לה באופן מיידי ומתוך להט הרגע כי היא עפה בטיל. לאחר שנרגע ניסה להתקשר אליה אך היא לא השיבה לו. כשבעלה פנה אליו מיד שאלה איך היא מרגישה ומתי תחזור לעבוד.


האם העובדת יצאה מהמספרה מיד לאחר שהגיעה, או כעבור שעה?


אמנם השופטת קיבלה את טענת העובדת כי שלחה למעסיק את ההודעות לאחר שגילתה כי המקום מבולגן, אולם דחתה את הטענה כי התקשר אליה ודרש ממנה בבוטות להתחיל לנקות את המקום, וזאת מכיוון שמסרה בעדותה גרסה סותרת ובה טענה כי הדברים נשלחו אליה בהודעה, שאותה לא הציגה.


כמו כן, השופטת קבעה כי העובדת לא הלכה לאחר שעה כפי שטענה, אלא עזבה את המקום באופן מיידי לאחר שהגיעה, כפי שכתבה למעסיקה בהודעות ששלחה לו, והשאירה את המספרה סגורה, בלי להודיע לו שהיא עוזבת את המקום.


המעסיק העיד על עצמו כי הוא ממהר להתעצבן אך גם נרגע מהר


ממכלול הדברים התרשמה השופטת כי הודעת הפיטורין ששלח המעסיק לעובדת נשלחה בשעת כעס, וזאת בשל התנהלותה של העובדת. לפיטוריה לא היה כל קשר עם העובדה שהייתה בהריון. עם זאת, המעסיק לא הוכיח כי חזר בו מדבריו או פנה אל המעובדת בבקשה שתחזור לעבודה.


לאחר אותו יום פנה אל המעסיק בעלה של העובדת וביקש לקבל את מכתב הפיטורין, אך המעסיק לא הסכים למסור לו את המכתב, כאשר לטענתו ביקש שהעובדת תחזור לעבוד, ואילו לטענת הבעל הוא ביקש שהעובדת תמסור לו מכתב התפטרות.

 

יש לך שאלה?

פורום פיצויי פיטורין


השופטת קיבלה בעניין זה את גרסתו של הבעל, ומאחר שהמעסיק לא הוכיח כי התנצל או התחרט על הודעת הפיטורין, נקבע כי העובדת זכאית לקבל פיצויים ממוניים בשיעור של 150% משכרה בגין פיטורין בתקופה המוגנת, בסכום של 15,750 שקלים. עוד חויב המעסיק בפיצויים עקב פיטורין שלא כדין בסכום של 50 אלף שקלים, ובפיצויי פיטורין, הודעה מוקדמת, הפרשות לפנסיה, ימי חופשה, דמי הבראה ועוד. מלבד זאת הוא ישלם את הוצאות המשפט בסכום של 9,500 שקלים.

 

סע"ש 28188-03-16