בשנת 2012, כעשרה חודשים לאחר שחתמה על צוואה בפני שני עדים, חתמה אישה על הודעה המבטלת את צוואתה. האם יש מקום לבטל את הודעת הביטוח ולהותיר את הצוואה על כנה? זו השאלה המרכזית שבה עסק לאחרונה בית המשפט לענייני משפחה בירושלים.


האישה הלכה לעולמה כשנתיים לאחר שביטלה את צוואתה. היא הייתה אלמנה שנים רבות, והותירה אחריה חמישה ילדים. לה ולבעלה המנוח היה נכס עם שלוש דירות, כאשר היא התגוררה באחת מהן, אחד מבניה התגורר בדירה השנייה ואילו השלישית שימשה לבני משפחה שונים. בצוואתה הורישה את הדירה שבה התגורר הבן עבורו בלבד, ואת יתר הרכוש ביקשה להוריש לכל חמשת הילדים באופן שווה.


האם אחת מבנותיה של המנוחה השפיעה עליה לבטל את הצוואה?


בעוד הבן ביקש לקיים את הצוואה, הילדים האחרים התנגדו לקיומה. השופט התרשם כי המנוחה הייתה כשירה מבחינה קוגניטיבית כשהחליטה לבטל את הצוואה. ואולם, התברר כי רק אחת הבנות ידעה על הודעת הביטול, והיא זו שיצרה את הקשר עם עורך הדין והסיעה את אמה לפגוש אותו.


השופט התרשם כי הייתה מעורבת באופן לא תקין בהודעת הביטול, והחליט כי יש לבטל את ביטול הצוואה. על כן, האחיות שהתנגדו לצוואה חויבו בהוצאות המשפט של אחיהן, בסכום של 40 אלף שקלים.


כיצד חולקה הירושה בין חמשת הילדים לפי הצוואה?


בצוואה שהותירה אחריה המנוחה, מלבד החרגת אחת הדירות לטובתו של ילד אחד בלבד, היא קבעה כי במשך פרק זמן של שלוש שנים לאחר מותה, הבן ינהל את הנכס עם שלוש הדירות ויוכל להשכירן ולקבל לידיו את שכר הדירה.


לאחר פטירתה, אחת מהבנות הגישה בקשה לצו ירושה אך הבן הגיש התנגדות, ובמקביל הגיש בקשה לקיום הצוואה. שלושת אחיותיו הגישו התנגדות לקיומה של הצוואה.


הבן טען כי כל הילדים ידעו על קיומה של הצוואה, וכי הודעת הביטול אשר עליה חתמה אמו המנוחה אינה תואמת את המציאות. זאת מכיוון שהדירה שייכת לו, והוא השקיע כסף רב בבנייתה, ואף סעד את אמו במשך תקופה ארוכה. עוד טען הבן כי אחותו הפעילה מניפולציות על האם כדי שתבטל את הצוואה.


האם הצוואה בוטלה מכיוון שהמנוחה הסתכסכה עם הבן?


כנגד טענותיו של הבן, טענו אחיותיו כי אין ממש בגרסתו שהיו לו זכויות בדירה, וכי האם המנוחה ביטלה את הצוואה מכיוון שכעסה עליו. עוד טענו כי אחיהן התגורר בדירה כבר רשות, ולכן עליו לשלם דמי שכירות. הן ביקשו לקבל צו ירושה ולבטל את הבקשה לקיים את הצוואה.


תחילה בחן השופט את שאלת כשירותה של האם המנוחה לחתום על הצוואה, והחליט למנות מומחה רפואי שיחווה את דעתו באשר ליכולותיה הקוגניטיביות בזמן שהודיעה על ביטול הצוואה. השורה התחתונה של חוות דעתו הייתה כי אין כל דרך לדעת מה היו היכולות הקוגניטיביות שלה באותו מועד. מאחר שלא סופקה הוכחה כי המנוחה לא הייתה כשירה, קבע השופט כי לא הייתה בעיה עם כשירותה לבטל את הצוואה.


מדוע בתה של המנוחה הייתה היחידה שידעה כי ביטלה את הצוואה?


בעוד הבנות טענו כי היחסים בין הבן והאם הורעו מאוד עד שהיא הודיעה לסובבים כי היא רוצה לסלק אותו מהדירה וכי הוא לא מתייחס אליה יפה, הבן הצהיר כי אחותו ניצלה את כעסה של האם כדי לשכנע אותה לבטל את הצוואה. עוד טען כי היא הסתירה מבית המשפט שהיא זו אשר התקשרה אל עורך הדין, קבעה איתו את מועד הביטול והכתיבה לו את נוסח הודעת הביטול.


גיסתה של המנוחה העידה כי זו סיפרה לה שבתה קרעה את הצוואה. אחד הנכדים הצהיר כי כל המשפחה ידעה על הצוואה, וכולם אף חיפשו אותה לאחר מותה. הוא טען כי המנוחה רצתה להוריש לבנה את הדירה, וכי אף אחד מהקרובים לא ידע על ביטולה מלבד המנוחה והבת.

 

יש לך שאלה?

עריכת צוואה | רישום צוואה


בחינת הדברים אכן הראתה כי הבת הייתה הרוח הפועלת מאחורי הודעת הביטול, ואף הסיעה את אמה למפגש עם עורך הדין לאחר שיצרה עמו קשר. עדותה אף היא העלתה חשד כי הייתה מעורבת בביטול, לאחר שתחילה לא סיפרה כי היא זו שיצרה עמו קשר, ואף טענה כי לא הייתה נוכחת במפגש עצמו - טענה שהופרכה על ידי עורך הדין.


השופט החליט לקבל את טענותיו של הבן, וקבע כי הבת השפיעה על ביטול הצוואה באופן שיש להורות על ביטול ביטולה של הצוואה. לאור תוצאות המשפט, הצוואה תקוים כלשונה, ושלוש האחיות ישלמו את הוצאות המשפט של אחיהן בסכום של 40 אלף שקלים.


ת"ע 51777-07-15