כאשר הורה גרוש מעוניין לעבור ולהתגורר בעיר אחרת, ישנם מקרים שאת המעבר צריך לאשר בית המשפט לענייני משפחה. זאת במקרים שבהם המעבר כרוך גם במעבר של הילדים המשותפים של בני הזוג לשעבר, באופן אשר עלול לפגוע בקשר עם ההורה השני בשל המרחק.


במקרה שכזה דן לאחרונה בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, במסגרת תביעה שהגישה אם לעבור עם בתה הקטנה לעיר אחרת, בניגוד לרצונו של האב. התביעה הוגשה כשנתיים לאחר הגירושין, כאשר האם, אשר המשמורת נתונה בידיה, הסתמכה על הסכם הגירושין שבו נקבע כי היא רשאית להעתיק את מקום מגוריה בתוך הארץ על פי צורכיה.


האם מעבר המגורים לעיר אחרת עלול לפגוע בצורכי הילדים?


מומחית אשר מונתה מטעם בית המשפט לאבחן את הקשר בין ההורים לבין ילדיהם, כאשר לבני הזוג לשעבר יש עוד שני ילדים גדולים יותר, קבעה בחוות דעתה כי מעבר האם והילדה לעיר אחרת עלול לפגוע קשות בקשר בין האם לבנה שמתגורר אצל אביו, וכן בין האב לבתו הקטנה ולבתו הבכורה.


השופט החליט לקבל את חוות דעתה של המומחית, וקבע כי המרחק הגאוגרפי עלול להכביד על הקשרים שגם כך הם סבוכים. בקשתה של האם נדחתה, והיא חויבה לשלם את הוצאות המשפט של האב בסכום של 7,500 שקלים.


נכון להיום, ההורים מתגוררים בסמיכות באותה עיר


בני הזוג לשעבר התגרשו לאחר 18 שנות נישואין. יש להם שלושה ילדים משותפים - ילדה שכבר סיימה את הלימודים בתיכון, ילד בן 15 וילדה בת שמונה שעולה לכיתה ד'. על פי הסכם הגירושין ביניהם, המשמורת היא של האם, והילדים יפגשו את אביהם פעמיים בשבוע, ילונו אצלו בכל סוף שבוע שני ואף ישהו איתו במהלך חודש אוגוסט.


בתקופה האחרונה, הילדה הקטנה נמצאת אצל אביה פעמיים בשבוע ולא נשארת ללון אצלו, וכן מבלה בביתו בכל סוף שבוע שני. הילדה הגדולה כמעט ואינה פוגשת את האב, מלבד ארוחות שבת אחת לשבועיים, ואילו הילד האמצעי עבר להתגורר אצלו לאחר שהתעמת עם האם, אשר אותה הוא מבקר מפעם לפעם.


בעקבות התפתחויות אלה, ביקש האב להפחית את דמי המזונות שהוא משלם מאחר שהבן עבר לגור עמו, וכן הגיש תביעה להעברת המשמורת עליו. בעקבות שתי תביעות אלו מינה בית המשפט מומחית שתבחן את הקשר בין בני הזוג לשעבר, וכן הקשר של כל אחד מהם עם הילדים, ולאור מסקנותיה שתגיש המלצות להמשך הטיפול, בין היתר גם באשר לבקשתה של האם לעבור לעיר אחרת עם הילדה הקטנה.


למה ביקשה האם לשנות את מקום מגוריה לעיר אחרת?


לפי בקשתה של האם, מעבר העיר נדרש לה ולבני משפחתה אשר מתגוררים בעיר שאליה היא רוצה לעבור, היות שהיא זקוקה לתמיכתם לאחר הגירושין. אין לה קשרים חברתיים בעיר שבה היא מתגוררת כיום, ומכל מקום האב כבר התחתן מחדש ומשקיע את זמנו במשפחה החדשה שהקים ולכן בקושי משקיע בקשר עם הילדה ואין לו נוכחות משמעותית בחיי היומיום שלה.


עוד טענה שהנסיעה בין שתי הערים אורכת שעה וחצי לכל היותר, ולכן לא תחול כל פגיעה בקשר בין האב לבתו. מלבד זאת הדגישה האם כי על פי הסכם הגירושין היא רשאית להחליט על מעבר מקום המגורים, והיא אף הסתמכה על ההסכם וקנתה דירה בעיר החדשה.


מנגד טען האב כי מעבר האם והבת לעיר אחרת יפגע קשות בקשר בינו ובין בתו, וביקש מהשופט להתחשב בטובתם של הילדים ובזכותם לקיים קשר מהותי עם שני הוריהם.


מה נקבע בחוות דעתה של המומחית אשר מונתה לבדוק את הקשר בין בני המשפחה?


על פי התרשמותה של המומחית מטעם בית המשפט, ההורים מסוכסכים ביניהם והילדים למרבה הצער מעורבים בסכסוך, כאשר הבת הבכורה מזדהה עם אמה, הבן האמצעי מזדהה עם אביו, והילדה הצעירה נמצאת בלב הסכסוך.


לטעמה של המומחית, מעברה של האם רק יחריף את המצב, ועלול לפגוע הן בקשר בינה ובין הבן והן בקשר בין האב לבת הצעירה והבת הבכורה. על כן המליצה לשופט שלא לאשר את המעבר ולהפנות את המשפחה כולה להליך טיפולי.

 

יש לך שאלה?

פורום גירושין


השופט התרשם מחוות דעתה של המומחית כי טובתם של הילדים היא שהוריהם ימשיכו להתגורר בסמיכות זה לזה, הן מבחינת הקשר בינם לבין ההורים והן מבחינת המשך הקשר בין האחים עצמם. עוד התרשם השופט כי בבקשתה לעבור עיר, העדיפה האם את צורכיה על פני צורכי הילדים, ואת רצונה להתרחק מבן זוגה לשעבר.


לאור מסקנות אלה, החליט השופט לדחות את בקשתה של האם לעבור לעיר אחרת, והבהיר כי אם בכל זאת תחליט להעתיק את מקום מגוריה, משמורתה של הילדה הקטנה תעבור לאב. בשל תוצאת פסק הדין, חויבה האם בהוצאות האב בסכום של 7,500 שקלים.

 

תלה"מ 2523-03-19