מהו סכום הפיצוי המגיע לרוכב אופניים חשמליים, אשר נפגע בתאונת דרכים על ידי רכב, שבר את ירכו השמאלית ונזקק לשיקום ממושך? בתביעה שנדונה לאחרונה בבית משפט השלום בפתח תקווה, אשר הוגשה על ידי רוכב האופניים כנגד הנהג שפגע בו וחברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב במועד התאונה, מינה בית המשפט מומחה רפואי בתחום האורתופדי לקביעת שיעור הנכות אשר נגרם לרוכב בעקבות התאונה.


אף על פי שהרוכב נפצע בתאונה קודמת שאירעה מספר שנים לפני התאונה הנוכחית, קבע המומחה הרפואי כי פציעה זו לא הותירה נכות ולא השפיעה על הנזק שנגרם לו. השופטת קיבלה את קביעותיו, ואף דחתה את ניסיונותיה של חברת הביטוח לטעון כי סבל מבעיות אורתופדיות קודמות. שיעור נכותו הרפואית והתפקודית נקבע על 27%.


בהתאם לכך, נקבע כי הוא זכאי לפיצויים עבור כאב וסבל, הפסדי שכר, עזרה שנזקק לה והוצאות רפואיות שונות בסכום כולל של 496,290 שקלים. מסכום זה ינוכו 15 אלף שקלים אשר כבר שולמו לו במהלך ההליך המשפטי. כמו כן תשלם חברת הביטוח את הוצאות המשפט ושכר טרחת עורכי דינו של הרוכב בסכום של כ-65 אלף שקלים.


כיצד נפצע רוכב האופניים בעקבות התאונה?


תאונת הדרכים אירעה לפני כחמש שנים, כאשר הרוכב היה בתחילת שנות ה-40 לחייו. מיד לאחר פגיעת הרכב הוא הובהל באמבולנס אל בית החולים, ושם אובחן השבר בירכו. הוא עבר ניתוח לשחזור וקיבוע השבר, ושוחרר לביתו אחרי שישה ימי אשפוז. הומלץ לו ללכת מבלי לדרוך על הרגל הפצועה במשך כשלושה חודשים, והוא נדרש לעבור שיקום וטיפולי פיזיותרפיה.


מספר שנים לפני כן שבר את ברכו באותה רגל, אולם האורתופד המומחה אשר מונה על ידי בית המשפט לקביעת שיעור נכותו קבע כי על פי המסמכים הרפואיים, הוא החלים מאותה פציעה באופן מוחלט. באשר לפציעה הנוכחית, קבע המומחה בחוות דעתו כי היא גרמה להגבלות קשות בטווח התנועה של הרגל, ולכן זכאי רוכב האופניים לשיעור נכות של 27% עבור הפגיעה האורתופדית והצלקת שנותרה לו מהניתוח.


מלבד זאת הוסיף המומחה הרפואי כי הרוכב סבל מנכות זמנית במשך שלושה חודשים, וכי ימשיך להזדקק בעתיד לטיפול פיזיותרפיה. בעוד מספר שנים ייתכן שיהיה צורך בניתוח נוסף להחלפת הברך, כך על פי קביעת האורתופד מטעם בית המשפט.


האם התאונה הקודמת שעבר הנפגע השפיעה על הפציעה בתאונה הנוכחית?


שני הצדדים למשפט זימנו את המומחה הרפואי לחקירה על מסקנותיו, ואילו השופטת הבהירה כי עדותו שוטפת, ישירה, בהירה ולא מתחמקת, וכי שוכנעה כי קבע את ממצאיו באובייקטיביות ומקצועיות.


עיקר חקירתה של חברת הביטוח התמקדה בתאונה הקודמת שעבר הרוכב, אולם המומחה השיב לכל שאלותיה באופן ברור, והסביר מדוע היא לא הותירה נכות צמיתה ואין לה כל השפעה על תוצאות התאונה הנוכחית. הוא אף העיד כי יש הבדל משמעותי בין שתי התאונות, כאשר הראשונה היא קלה והשנייה היא בלתי הפיכה.


עדותו וממצאיו של המומחה הרפואי אף הפריכו את טענותיה של חברת הביטוח כי לנפגע היו בעיות קודמות בתחום האורתופדי. חברת הביטוח אמנם ביקשה להתייחס לכך שהוא לא צירף לתביעתו תצהיר בריאות מתוך ניסיון להסתיר את הפציעה הקודמת, אולם השופטת לא השתכנעה שהדבר נעשה מתוך כוונת זדון.


האם הפציעה הותירה נכות תפקודית שמשפיעה על יכולת הכנסתו של הרוכב?


כאשר נפצע רוכב האופניים, הוא עבד במחסן. לטענתו, בעקבות התאונה פוטר מהעבודה משום שצלע. ואולם, הוא לא הציג את מכתב הפיטורין ולא הזמין את מעסיקו לתת עדות, כך שלא הוכיח את טענותיו באמצעות ראיות אובייקטיביות.


הוא אף טען כי לא הצליח למצוא עבודה חלופית במשך מספר חודשים, אולם גם טענות אלו לא גובו באמצעות מסמכים או עדים. על כן החליטה השופטת כי חישוב הפיצויים המגיעים לו יתבצע באמצעות אומדן גלובלי, וכי שיעור נכותו התפקודית שווה לשיעור נכותו הרפואית.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת אופנוע | אופניים חשמליים | קורקינט חשמלי


לבסוף קבעה השופטת כי הרוכב זכאי לקבל פיצויים בסכום של 46,290 שקלים עבור כאב וסבל, ופיצויים של 330 אלף שקלים עבור פגיעה בכושר ההשתכרות. עוד נקבע כי הוא זכאי לפיצויים עבור עזרה מהזולת בסכום של 70 אלף שקלים, וסכום נוסף של 50 אלף שקלים עבור טיפולים רפואיים שונים והוצאות נלוות. מסכום הפיצויים שנקבע על סך של 496,290 שקלים קוזז סך של 15 אלף שקלים שכבר הועבר לו במהלך המשפט.

 


ת"א 24925-03-16