אישה בשנות ה-50 לחייה, העובדת כמזכירה במשך יותר מעשור בבית ספר יסודי בעכו, הגיעה יום אחד למקום עבודתה והתכוונה להתיישב על כיסאה ולהתחיל לעבוד, כבכל יום. למרבה הפתעתה, באותו הרגע הכיסא התפרק והיא מצאה עצמה נופלת לאחור בעוצמה, תוך שהיא סופגת חבלה בעורף.


היא הגישה תביעה לפיצויים כנגד מעסיקתה - עיריית עכו, אשר נדונה לאחרונה (יום ד') בבית משפט השלום בעכו. העירייה אמנם הטילה ספק בנסיבות שהובילו לתאונה, אולם השופט קיבל את גרסתה של המזכירה וקבע כי עדותה, בצירוף עדותו של איש התחזוקה אשר ראה את נפילתה, הוכיחו ברמה הנדרשת את נסיבות הפגיעה.


המזכירה נפגעה בעמוד השדרה הצווארי כתוצאה מהנפילה והחבטה שספגה בעורפה מהקיר


מאחר שהעירייה לא סיפקה לאישה כיסא תקין, קבע השופט כי מדובר בהתרשלות ולכן חייב את העירייה בפיצויים על נזקי הגוף שנגרמו למזכירה. תשלום הפיצויים נקבע עבור הפסדי השכר, פגיעה בכושר ההשתכרות והפנסיה, כאב וסבל, הוצאות רפואיות ועזרה שהייתה נדרשת לה מקרובי משפחתה.


מסכום הפיצויים נוכה התשלום שקיבלה מהביטוח הלאומי עבור תאונת העבודה, כך שלבסוף נקבע התשלום על סך כולל של 104,700 שקלים. לסכום זה חויבה העירייה להוסיף הוצאות משפט ושכר טרחת עורכי דין בסך של כ-24 אלף שקלים.


האם העובדה שהאישה מעולם לא התלוננה על תקינות הכיסא משפיעה על שאלת אחריות העירייה לתאונה?


על פי גרסתה של התובעת, היא הגיעה לעבודתה כרגיל. במהלך כל יום עבודה בבית הספר היא קמה מהכיסא ושבה ומתיישבת עליו מספר רב של פעמים. ואולם, באותו יום היא נפלה מהכיסא שהתפרק בצורה פתאומית, פגעה עם ראשה בקיר וסבלה מחבלות בעורף.


היא לא אושפזה בעקבות התאונה אולם נדרשה למעקב רפואי ממושך, ומומחה רפואי אשר מונה על ידי בית המשפט קבע כי נותרה לה נכות רפואית בשיעור של 10%. זאת בשל הגבלה בתנועות ועיוות בשרירי העורף.


איש השמירה היה נוכח ברגע התאונה בחדר, ומסר גרסה שתאמה באופן מוחלט את גרסתה של המזכירה. השופט שהתרשם מעדותם המהימנה והעקבית קבע כי האישה הצליחה להוכיח את נסיבות פציעתה.


האם העירייה אחראית לכך שהכיסא התפרק בפתאומיות?


השופט הבהיר כי אינו מתעלם מטענת העירייה שהמזכירה מעולם לא פנתה לאף גורם בתלונות על תקינותו של הכיסא. עם זאת, הבהיר, עובדה זו אינה משנה או משפיעה על מידת אחריותה של העירייה, וזאת מאחר שהיא מחויבת לנקוט אמצעים סבירים כדי למנוע תאונות ולדאוג לסביבת עבודה בטוחה באופן יזום, ולא רק כאשר העובדים מתלוננים על ליקוי זה או אחר.


במקרה זה, כיסא שמתפרק בצורה פתאומית מהווה הוכחה לכך שהעירייה התרשלה, כך לפי קביעת השופט. זאת מכיוון שלא דאגה לספק לעובדת ציוד תקין ובטיחותי, ולאור מחדל זה העובדת נפלה ונפצעה. על כן קבע השופט כי העירייה חייבת לפצות את האישה על הפגיעה שנגרמה לה בעקבות התאונה.


עוד הוסיף השופט כי אין לייחס לאישה עצמה כל אשם תורם, מאחר שנחבלה במסגרת המהלך הרגיל של עבודתה, מבלי שהייתה יכולה לצפות שהכיסא פתאום יתפרק. הוא ציין כי היות שהביטוח הלאומי שילם לה דמי פגיעה בעקבות התאונה, יש לקזז סכום זה מתשלום הפיצויים אשר יתקבל מהעירייה.


כיצד קבע השופט את סכום הפיצויים שהעירייה תשלם למזכירת בית הספר?


בעקבות הפגיעה, נעדרה האישה מעבודתה במשך 68 ימים. על פי גובה שכרה, קבע השופט כי היא זכאית לקבל פיצויים בסכום של 32,700 שקלים עבור הפסדי שכר. בנוגע לפגיעה בכושר ההשתכרות בעתיד, מדובר באישה בשנות ה-50 לחייה אשר סובלת מפגיעה תפקודית. בהתחשב בכך העמיד השופט את סכום הפיצויים עבור ראש נזק זה על סך של 40 אלף שקלים.


מלבד זאת נקבעו פיצויים בסכום של 5,000 שקלים עבור פגיעה בתשלומי הפנסיה, ולאור מצבה של האישה, גילה ועיסוקה נקבעו פיצויים בסכום של 30 אלף שקלים עבור כאב וסבל. מאחר שנזקקה לסיוע מקרובי משפחתה לאחר התאונה וייתכן שתזדקק לעזרה גם בעתיד, נפסקו לזכותה פיצויים בסכום של 7,500 שקלים עבור הוצאות עזרת צד ג'.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת עבודה


כמו כן קבע השופט סכום של 2,500 שקלים עבור הוצאות רפואיות שונות והוצאות נסיעה, וסכום של 3,000 שקלים עבור חוות הדעת הרפואית מטעם המזכירה. לאחר ניכוי התשלומים שקיבלה מהביטוח הלאומי אשר הגיעו לסכום של 16 אלף שקלים, הועמד סכום הפיצויים הסופי על סך של 104,700 שקלים. לבסוף חויבה העירייה גם בתשלום אגרת המשפט ושכר טרחת עורכי דינה של התובעת, בסכום של כ-24 אלף שקלים.


ת"א 54649-03-17
 


עודכן ב: 19/12/2019