בית משפט השלום בירושלים קיבל לאחרונה תביעת פיצויים שהגישו בעלי בית נגד הקבלן שסיפק להם שירותי בנייה. בני הזוג טענו כי מספר חודשים לאחר שנכנסו לגור בבית החדש הופיעה רטיבות בכל חלקי הבית שלוותה בנזילות מהגג.


מנגד, הקבלן טען כי בניית הבית והתיקונים שנעשו בו בוצעו באופן מקצועי ויסודי. לאחר שנבחנה חוות דעת של מהנדס שמונה על ידי בית המשפט, נקבע כי הקבלן לא תיקן את ליקויי הבנייה כנדרש. לכן בהתאם לחוזה שבין הצדדים הוא מחויב לשלם לבני הזוג את הפיצוי המוסכם בסך של 320 אלף שקלים.


לפי עובדות המקרה בפסק הדין, בני הזוג רכשו מגרש שיועד לבנייה ופנו לקבלן מבצע כדי שיבנה את ביתם. מספר חודשים לאחר קבלת החזקה בבית, החלה להופיע רטיבות בקומת הקרקע, על גבי הקירות ובקומת חדר השינה. כמו כן הופיעה נזילה מגג הרעפים של הבית.


בעלי הבית פנו לקבלן ולאחר שיידעו אותו בדבר בעיית הרטיבות הוא ביצע תיקונים בבית ובמסגרתם הזמין את מתקין גג הרעפים כדי שיתקן את הנזילה מהגג. עם זאת, התיקון לא צלח וגם בחורף שלאחר מכן הופיעה רטיבות מוגברת שאף התפשטה לחלקים נוספים בבית. לאחר שהתלוננו שוב לקבלן הוא פנה לחברה שתאתר את מקורות הרטיבות ולאחר שקיבל את חוות דעתה הוא ביצע תיקונים נוספים בהתאם.


בעלי הבית טענו שבעיית הרטיבות המשיכה לאחר התיקון


בעלי הבית טענו כי אף לאחר סבב התיקונים השני שביצע הקבלן, המשיכה בעיית הרטיבות בבית בחורפים שהגיעו לאחר מכן ובנוסף הופיעו גם נזילות בחניה ובמחסן במהלך הקיץ.


עוד נטען כי הם פנו לקבלן פעמים רבות בעל פה ובכתב כדי שיתקן את ליקויי הבנייה שגרמו לרטיבות ונתקלו בהתעלמות עקבית מצידו. לפיכך בני הזוג יידעו אותו על כוונתם לחייבו בעלות התיקונים שיבצע קבלן שיפוצים מטעמם. לפי גרסת בני הזוג, הם פנו לקבלן שיפוצים אחר כדי שיתקן את ליקויי הרטיבות בבית והוא עבד בבית במשך 45 ימים.


הקבלן טען כי ביצע את התיקונים ביסודיות


מנגד, הקבלן המבצע טען כי לאחר שביצע את סבב התיקונים השני בבית, הוא לא קיבל כל תלונה בדבר רטיבות או נזילות מצד בעלי הבית. לטענתו הבנייה בוצעה באופן איכותי ומקצועי ולאחר מכן הוא המשיך לתת מענה לפניותיהם של הבעלים וביצע את התיקונים ביסודיות. הוא הוסיף כי כל התיקונים שביצעו הבעלים בבית על דעת עצמם הם על חשבונם ובאחריותם.


לנוכח פערים בין חוות הדעת ההנדסיות שהגישו הצדדים ביחס למקור של בעיית הרטיבות, השופטת מינתה מהנדס ושמאי מטעם בית המשפט. המומחה העריך אילו ליקויים נגרמו כתוצאה מעבודות הבנייה המקוריות של הבית, ואילו ליקויים קשורים לשינויים ולתוספות שביצעו בו בעלי הבית.


לאחר שהמומחה בדק את הבית ואת הליקויים שתוקנו בו, הוא קבע כי עלות תיקון הליקויים שגרמו לבעיית הרטיבות בבית ונמצאים תחת אחריות הקבלן המבצע מסתכמת בסך של 125 אלף שקלים.


המומחה הוסיף וקבע כי הליקויים בבית תוקנו ובעיית הרטיבות אינה קיימת עוד, לכן בני הזוג לא נפגעו מירידה בערכו של הבית ואין הצדקה לחייב את הקבלן המבצע לפצות אותם בעקבותיה.


השופטת אימצה את חוות דעתו של המומחה וציינה כי במהלך ניהול התביעה, בני הזוג מכרו את ביתם ולא הוכיחו כי מחירו הושפע עקב הליקויים שתוקנו. לפיכך נקבע שלא הייתה ירידה בערכו.

 

הקבלן ישלם לבעלי הבית פיצוי מוסכם של 320 אלף שקלים


צוין כי בהסכם הבנייה שנחתם בין הצדדים הוסדר נושא האחריות והתיקונים ונקבע כי הקבלן ייתן לבעלי הבית אחריות ביחס לרטיבות וחדירת מים לבית. במסגרת האחריות התחייב הקבלן לתקן את הליקויים לשביעות רצונם של בעלי הבית תוך 30 ימים. כמו כן צוין כי הוא ייחשב כמבצע הפרה יסודית של החוזה במקרה שלא יתקן את הפגמים במועד.


השופטת הפנתה לסעיף הפיצוי המוסכם בין הצדדים וציינה שבחוזה נקבע כי במקרה של הפרה יסודית על המפר לשלם לנפגע מההפרה פיצוי מוסכם בסך של 320 אלף שקלים.


הוחלט כי התיקונים שנדרשו בבית היו בהיקף משמעותי ולכן מדובר בהפרה יסודית שמזכה את בני הזוג בקבלת הפיצוי המוסכם מהקבלן בהתאם לחוזה.


עוד נקבע כי בעלי הבית הוכיחו שעשו כל מה שנדרש מהם כדי ליידע את הקבלן על קיומם של הליקויים, כדי שיוכל לתקנם ואף לתעד אותם לפני שפנו לביצוע התיקונים על ידי גורם אחר.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים


בסופו של דבר, הקבלן המבצע חויב לשלם לבני הזוג סך של 320 אלף שקלים בתוספת שכר טרחת עורך דין והוצאות בסך כולל של 35 אלף שקלים.


ת"א 37313-12-15


עודכן ב: 19/12/2019