בית משפט השלום בירושלים דן לאחרונה בעניינו של בחור צעיר אשר הואשם בעבירת סיוע לסחר בסמים. במסגרת כתב האישום נטען כי הבחור, בן 25, נרשם לערוץ הסלולרי "טלגראס" כסוחר סמים כדי לעזור לאחיו הקטין באיתור לקוחות פוטנציאליים.


מתוך עובדות כתב האישום עלה כי הבחור לא סחר בסמים בעצמו באופן פעיל, אלא רק קישר את אחיו, שהיה קטין באותה עת, עם אנשים שמעוניינים לקנות ממנו סם מסוג קנאביס. כמו כן, הבחור לא קיבל תשלום לאחר המכירה, כיוון שכל העסק נוהל בידי אחיו.


מתסקיר שירות המבחן עלה כי הבחור בעל עבר ייחודי, הן אישי והן משפחתי. ההמלצה שניתנה לבית המשפט היא להקל בעונש ולא לגזור עליו מאסר, אף על פי חומרת המעשים, וזאת בשל נסיבות חייו הקשות של הבחור וסיכוייו הטובים לשיקום בעתיד.


השופט קיבל את המלצת שירות המבחן וגזר על הבחור עונש של עבודות שירות בלבד. הוא קבע כי למרות שאין להקל עם עבירות סמים, נסיבות המקרה הספציפי מחייבות התייחסות מיוחדת.


בפשיטה על בית האחים נתפסו שקיות סמים וכסף במזומן


"טלגראס" היא רשת המשמשת להפצה ומכירה של סמים באמצעות אפליקציית מסרים מיידיים הנקראת "טלגרם". את האפליקציה ניתן להתקין על כל מכשיר, אך ההרשמה לערוץ ה"טלגראס" שבו מתבצעות עסקאות הסמים באופן מוצפן, מותנה באימות המשתמש על ידי תעודת זהות.


לאחיו של הבחור לא הייתה תעודת זהות מפאת היותו קטין. בשל כך ביקש ממנו להירשם לרשת "טלגראס" במקומו ולנהל משם את עסקיו באופן מאובטח שישמור על פרטיו חסויים.


במשך חודשיים הבחור עזר לאחיו הקטן לסחור בסמים בקבוצות שונות ב"טלגראס". לבית המשפט אף הובאו עדויות של הקטין, שתועד פעמיים מעביר ללקוחותיו סם מסוג קנאביס בתמורה לכמה מאות שקלים, כאשר העסקה בוצעה מחשבונו של אחיו הגדול.


בפשיטה שנערכה על ביתם של האחים, נמצאו שקיות רבות של הסם כשהוא מוחבא בחדרים שונים בבית. נוסף על כך, נתפסו סכומי כסף גבוהים במזומן, ככל הנראה כתוצאה מהמכירה. אמם של הבנים אמרה לשוטרים שביצעו את החיפוש כי כל הסמים שנתפסו היו שייכים לאח הקטן.


נסיבות חייו של הבחור מחייבות התייחסות מיוחדת למקרה


מתסקיר שירות המבחן עלה כי הבחור בעל מצב אישי ומשפחתי קשה שנמשך שנים רבות. הצעיר, ילד בכור במשפחה של שמונה ילדים, נאלץ להחזיק את משפחתו מבחינה כלכלית לאחר שאביו נשלח למאסר ואמו הפסיקה לעבוד בשל מצבה הבריאותי. מצב זה מנע ממנו לסיים 12 שנות לימוד.


הבחור היה מוכר לשירות המבחן לנוער בשל עבירות שביצע כקטין, ביניהן חבלה ברכב וגניבתו. הוא ריצה שלושה עונשי מאסר מאז, תוך שהמשיך באורח החיים העברייני. יתר על כן, הוא החל להשתמש בסמים טרם הגיע לגיל בגרות, דבר שלטענתו שימש אותו כדי לברוח מחוויות ילדותו הקשות.


עוד נכתב בתסקיר כי בשנה האחרונה הבחור השתלב בטיפול לגמילה מסמים והביע מוטיבציה גבוהה לשיקום. מבדיקות שנעשו לו לאיתור שאריות סם בגופו עלה כי הוא נמנע משימוש במשך זמן רב. זאת ועוד, צוין כי הבחור נפטר מדפוסי התנהגות עברייניים שאימץ בצעירותו וכעת מתפקד באופן אחראי ויציב.


לדברי הבחור עצמו, לאחר שנגמל מסמים הוא הפך מודע להשפעות השליליות שהיו לכך על חייו. לטענתו, הוא למד לבקש עזרה והצליח להתנתק מעברו ולהתקדם לעתיד חדש. הוא סיפר כי מצא עבודה, הסדיר את כל חובותיו וכעת לומד נהיגה.


השופט קבע: שירות לתועלת הציבור ולא כלא


מהמלצת שירות המבחן הובהר כי אם ייגזר על הבחור עונש מאסר, הוא עלול לחזור אל דפוסי העבריינות המוכרים לו ולזנוח את השיטה השיקומית שאותה החל. לאחר שקרא את תסקירי המבחן הנוגעים לבחור, השתכנע השופט כי יש אמת בדברים ובחר לאמץ את ההמלצה ולא לגזור עליו עונש מאסר.


עם זאת, הוא הדגיש כי עבירות סמים פוגעות בחברה מאוד, בייחוד עבירת הסחר המאפשרת את הפצת הסמים לקהל הצרכנים. לפיכך ההחלטה שלא להשית עונש מאסר נבעה בעיקר מתוך התחשבות בנסיבות החיים הקשות של הבחור, ובהוכחת הליך הטיפול והשיקום שעבר.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


לכן הוא גזר על הבחור 300 שעות של שירות לתועלת הציבור, בליווי צו מבחן של שנתיים שיפקח על המשך שיקומו. נוסף על כך, השית עליו השופט מאסר על תנאי של חצי שנה, במידה ויבצע עבירות סמים במשך שנתיים מיום מתן פסק הדין. יתרה מזאת, הבחור חויב בתשלום קנס של 3,000 שקלים.

 


ת"פ 17959-03-18


עודכן ב: 19/12/2019