בין אם אתם עובדים ובין אם אתם מעסיקים, מצב החירום הביטחוני במדינה מדיר שינה מעיניהם של רבים מהתושבים. כנראה שלרובם יש סיבות טובות יותר לדאגה מאשר לזכויותיהם בתעסוקה, אך דווקא בזמנים כאלה עולות שאלות רבות הנוגעות להתנהלות הלא שגרתית ולזכאויות המוגדרות בחוק.


מצב חירום ביטחוני יכול להיות מצב של מלחמה, אך גם מצב של איומי טרור מקומיים, ירי רקטות וטילים, ולמעשה כל אירוע שבעקבותיו חיי האזרחים באזור מסוים מצויים בסכנה מתמדת. כתוצאה מכך, פיקוד העורף מוציא התרעות חריגות ולעתים מבטל את פעילותם של מקומות העבודה, של מסגרות הלימוד ואף של התחבורה הציבורית.


בשל כך, רבים מהאזרחים שמתגוררים באזור שבו נשקפת סכנה לחייהם נאלצים להיעדר מעבודתם. האם החוק מחייב עובד ללכת למקום העבודה אם המעסיק לא מאפשר לו להישאר בבית? האם עובד עם ילדים רשאי להישאר בביתו כדי להשגיח עליהם אם מסגרות הלימודים בוטלו? ומה לגבי המעסיקים עצמם, האם הם אמורים להפסיד כסף בגלל מצב החירום? כל התשובות במדריך שלפניכם.


האם חייבים ללכת לעבודה במצב חירום? ומה אם יש לי ילדים?


לפי חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו - 2006, מעסיק לא יכול לחייב עובד להגיע למקום העבודה במצב חירום ביטחוני, בשני תנאים עיקריים: הראשון, פיקוד העורף הוציא התרעה על המצב הביטחוני באזור המגורים של העובד והנחה את התושבים להישאר בבתיהם. השני, מקום העבודה אינו מספק שירותים חיוניים כמו למשל בתי חולים, חברות חשמל ומים ואף דואר או בנקים.


זה אומר שאם אתם מתגוררים באזור שעליו התריע פיקוד העורף כאזור שבו יש סיכון לחיי התושבים, ולא עובדים במקום עבודה חיוני, אתם זכאים להישאר בבית. אם המעסיק הכריח אתכם להגיע לעבודה, או חייב אתכם לקחת יום חופש אם התעקשתם לא להגיע, אז הוא למעשה עבר על החוק.


יש לכם ילדים? מסגרות הלימוד התבטלו בגלל התרעות פיקוד העורף? לפי סעיף בחוק אתם רשאים להישאר בבית לשמור על ילדיכם ולהיעדר מהעבודה בשל כך. עד איזה גיל ילדיכם נחשבים ל"ילד" על פי החוק ולכן מאפשרים לכם להישאר בבית במצב חירום? החוק מגדיר ילד עד גיל 14, או עד גיל 21 כאשר הוא בעל צרכים מיוחדים המגבילים את יכולתו להסתגל למצב בכוחות עצמו.


עם זאת, הסעיף מלווה באותיות קטנות: תוכלו להיעדר מהעבודה כדי לשמור על ילדיכם רק במידה ואתם הורים יחידניים, או אם במקום עבודתכם או עבודת בני זוגכם אין סידור שבו הילדים יוכלו להיות תחת השגחה נאותה.


אם אני מעסיק, אני אמור להפסיד כסף בגלל מצב החירום?


לפי החוק, אם העובד נעדר בשל מצב החירום לפי התנאים שהזכרנו קודם לכן, אז המעסיק מחויב לשלם לו משכורת מלאה בעבור אותו יום עבודה. עם זאת, אם אתם מעסיקים תשמחו לשמוע שאתם זכאים לקבל מהמדינה פיצויים על ימי העבודה ששילמתם לעובדים כשהם נשארו בבית.


לדוגמה, מצב החירום הביטחוני שהתרחש בשבוע שעבר בעקבות מבצע "חגורה שחורה" של צה"ל וחיסול הבכיר בג'יהאד האסלאמי. בשל ההתרעות על שיגורי טילים ורקטות, פיקוד העורף החליט להשבית את מרבית מקומות העבודה ביישובי הדרום. זה חייב את המעסיקים לשלם לעובדיהם שכר על יום עבודה מלא אף שנשארו בבתיהם.


בתגובה לכך, קרן הפיצויים של רשות המיסים הודיעה לפני כמה ימים כי עסקים בטווח של עד 80 ק"מ מרצועת עזה, יוכלו לתבוע חזרה את הכספים ששילמו לעובדים הנעדרים. דבר זה נועד להבטיח כי גם עסקים קטנים ובינוניים לא ייפגעו ממצב החירום, וכמובן ימלאו את חובותיהם כלפי העובדים.


ותק ופיטורין - האם מותר במצב חירום לפטר עובד? ומה לגבי הטבות ותק?


ככלל, אסור לפטר עובד בזמן חירום ביטחוני. החוק קובע כי עובד המצוי בחוזה העסקה של למעלה משנה מוגן מפני פיטורין כל זמן שנעדר מעבודתו בזמן מצב החירום, ועד חודשיים אחרי כן. כלומר, אם עובד קבוע פוטר בזמן זה, פיטוריו על פי החוק בטלים ומבוטלים.


אם עובד רוצה לתבוע מעסיק שפיטר אותו בתקופה זו, הוא צריך להוכיח כי מצבו עמד בתנאים של היעדרות מהעבודה שהוזכרו, כלומר שפיקוד העורף התריע על הסיכון במקום מגוריו, או שמסגרות הלימוד של ילדיו נסגרו והוא נאלץ להשגיח עליהם בביתו כיוון שלא היה להם סידור השגחה אחר. כמו כן הוא מחויב להוכיח כי פוטר בזמן היעדרות מהעבודה בשל המצב הביטחוני, או חודשיים לאחריו.

 

יש לכם שאלה?

פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה


יתר על כן, אם חס וחלילה מצב החירום הביטחוני מחמיר או נמשך מעבר לכמה ימים, רציפות העבודה של העובד לא תיפגם. כלומר, לפי החוק אם אתם זכאים להטבות מסוימות הנוגעות לוותק בעבודה, לא רק שאסור לפטר אתכם, אלא שאתם עדיין זכאים להטבות ותק, כך שהתקופה שבה נעדרתם מהעבודה לא תפגע בכם גם באספקט הזה.


עכשיו נותר רק לקוות שמצבי חירום ביטחוניים כגון זה שחווינו בשבוע שעבר לא יחזרו על עצמם, ושלא נצטרך להתמודד עם שאלות כאלו בעתיד. אך במידה ונצטרך - דעו את זכויותיכם, הן מגיעות לכם על פי חוק.
 


עודכן ב: 19/12/2019