בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה תביעת פיצויים שהגישה אישה שנחבלה ברגלה בעת שהלכה בחניון שצמוד למסעדה. התביעה הוגשה נגד העירייה שבתחום שיפוטה אירעה התאונה, ונגד שוכר המסעדה שהפנה את לקוחותיו להחנות את רכביהם בחניון.


התאונה אירעה לאחר שהאישה הגיעה עם בן זוגה לחניון הסמוך למסעדה בשעות הלילה. אחרי שיצאה מן הרכב היא החלה לצעוד לכיוון המסעדה ונפלה לבור ביוב פתוח. עקב הנפילה רגלה נתקעה בתוך הבור ולאחר שזעקה לעזרה, מנהל המסעדה הגיע למקום והעניק לה סיוע ראשוני.


האישה טענה כי העירייה הפרה את חובת הזהירות שלה כלפיה, ומאחר שבורות הביוב הם רכוש הרשות המקומית, עליה לדאוג לתחזק אותם ולדאוג לתקינותם. לגרסתה, פקודת העיריות מטילה על העירייה אחריות בלעדית בכל הקשור לתקינות בורות הביוב בתחומה.


עוד נטען כי גם במקרה שבו בור הביוב נמצא בשטח פרטי, העירייה נדרשת לתחזק אותו ולוודא את תקינותו. נוסף על כך, הנפגעת טענה כי שוכר המסעדה התרשל בכך שלא דאג לטפל בבור הביוב הפתוח, אף על פי שהיה מודע לבעיה.


העירייה מצידה טענה כי השטח שבו אירעה התאונה הוא שטח פרטי והפנתה לנסח הטאבו של המקום. לפי גרסת העירייה, הנפילה לא אירעה בחנייה ציבורית אלא בשטח פרטי המשמש כחניון עבור דיירי הבניין הסמוך והעובדים במקום. העירייה הוסיפה כי במקרה שקיימת בעיה כלשהי בשטח, האחריות לטפל בה היא של הבעלים.


שוכר המסעדה טען שמדובר בתאונת דרכים


שוכר המסעדה טען כי אירוע הנפילה נחשב לתאונת דרכים כיוון שהרכב בו נסעה האישה עלה על מכסה הבור וגרם לפתיחתו. לאחר יציאתה מהרכב, היא נפלה לבור הפתוח ונחבלה ברגלה. לפיכך נטען כי היה עליה להגיש תביעה נגד נהג הרכב בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ונגד החברה שביטחה את הרכב בביטוח חובה.


לפי גרסת שוכר המסעדה, אם ייקבע שהאירוע אינו בגדר תאונת דרכים, הרי שהאחריות לנזקי האישה היא אך ורק של בעל שטח החניון. לדבריהם, הבעלים שילם על בניית בורות הניקוז במקום ולכן הוא נושא באחריות לתקינותם ולאחזקתם. לפיכך הוגשה לבעל השטח הודעה לצד שלישי כדי לצרפו לדיון בתביעה ובשביל שתיקבע אחריותו לאירוע ולנזקי הנפגעת.


בעל החניון הטיל על שוכר המסעדה את האחריות לאירוע


הבעלים של שטח החניון והמסעדה טען כי שוכר המסעדה פנה אליו כדי שיסדיר את בעיית הניקוז במקום ואת הצפת המסעדה שנגרמה בעקבותיה. לגרסתו, הוא דאג לבצע עבודת ניקוז באזור החניון ולחבר את תשתית הניקוז למערכת הביוב בבניין. לפיכך נטען כי שוכר המסעדה נושא באחריות לנזקי הנפגעת כיוון שליווה את העבודות והיה עליו לוודא שהקבלן המבצע לא הותיר במקום מפגעים.


השופט ציין בפתח דבריו כי האישה לא צירפה לתביעתה חוות דעת רפואית והתבססה אך ורק על תיעוד רפואי שקיבלה. הוחלט לקבל את גרסת הנפגעת לגבי נסיבות הנפילה שאירעה לה בחניון, תוך דחייה של טענת הבעלי המסעדה כי מדובר בתאונת דרכים. הובהר כי מיקום בורות הביוב בסמוך למדרכה תומך בכך שהאירוע אינו נחשב לתאונת דרכים מאחר שהתרחש לאחר שהנפגעת יצאה מהרכב והלכה מספר צעדים.

 

 

העירייה אחראית לדאוג לתקינות מכסי הביוב בתחום שיפוטה


נקבע כי העירייה לא טיפלה כראוי בבור הביוב שנמצא בתחום השיפוט שלה ולכן היא הפרה את חובתה מכוח חוק הרשויות המקומיות. על כן הוחלט כי היא נושאת באחריות לנזקי הנפגעת כיוון שהפרה את חובת הזהירות המוטלת עליה.


בסוגיית אחריותם של בעל השטח ושל שוכר המסעדה נפסק כי שניהם הפרו את חובת הזהירות שלהם כלפי הנפגעת. הודגש כי הם יכלו לצפות את הנפילה ואת הנזק שנגרם לה, לנוכח עבודות הביוב שבוצעו בשטח לפני האירוע ובשל ההצפות החוזרות באזור.


הנפגעת קיבלה פיצוי של 38 אלף שקלים מבלי שנקבעה לה נכות


השופט החליט שלא לייחס לנפגעת נכות תפקודית כלשהי לנוכח העובדה שלא צירפה לתביעתה חוות דעת רפואית. עוד נקבע כי היא זכאית לקבל פיצוי גלובלי עבור אובדן השתכרות בעבר ובעתיד בסך של 18 אלף שקלים.


בהמשך השופט פסק לנפגעת פיצוי בסך של 20 אלף שקלים בגין כאב וסבל, לנוכח העובדה שנפלה לבור ביוב ובהתחשב בכך שנגרמה לה עוגמת נפש בעקבות הפציעה.


הוחלט שלא לייחס לאישה רשלנות תורמת עקב הנזק שנגרם לה, מאחר שנפגעה בשעות החשיכה מבלי שהכירה את המקום או הייתה מודעת לסכנה בדמות בור הביוב הפתוח.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


בסופו של דבר הוחלט כי סכום הפיצוי יתחלק לשלושה חלקים כך שהעירייה תשלם לנפגעת סך של 10,000 שקלים, שוכר המסעדה ישלם לה סך של 10 אלף שקלים ובעל השטח ישלם לה 18 אלף שקלים. כמו כן נפסקו לטובת האישה שכר טרחת עורך דין בסך של כ-9,000 שקלים והוצאות.


ת"א 46388-06-17

 


עודכן ב: 19/12/2019