בית משפט השלום לתעבורה בבאר שבע עסק לאחרונה בסוגיית העונש לנהג בן 21 שהורשע בהתאם להודאתו בעבירה של גרימת מוות ברשלנות. הנהג איבד שליטה על רכבו, התנגש בעוצמה בעמוד תאורה וגרם למותה של בת זוגו שהייתה עימו ברכב באותה העת. בית המשפט קבע כי מותה של האישה נגרם עקב נהיגתו הפרועה וחסרת הזהירות של הבחור, והחליט כי רשלנותו מחייבת עונש מאסר בפועל.


התאונה אירעה בשעות הלילה כאשר הנהג נסע ברכבו עם חברתו. במהלך ניסיון עקיפה הבחור ביצע מעבר חד בין נתיבים, איבד שליטה על הרכב וסטה שמאלה לכיוון שטח הפרדה בנוי בכביש. בעקבות הסטייה מהנתיב, הרכב עלה על שטח ההפרדה והתנגש בעמוד תאורה שנפל מעוצמת הפגיעה. בעקבות התאונה הנהג נחבל קלות ואילו בת זוגו ספגה פגיעה קטלנית ונהרגה.


המדינה ביקשה עונש מאסר ממושך לנהג


המדינה טענה כי הנהג פעל באופן שסיכן את בת זוגו ואת משתמשי הדרך, בכך שיצא לעקיפה חדה ומיד לאחר מכן איבד שליטה ברכב וסטה שמאלה מנתיב הנסיעה. לגרסת המדינה התנהגותו של הבחור מלמדת על כך שרשלנותו הייתה גבוהה ולכן מוצדק להטיל עליו עונש מאסר בפועל לתקופה ארוכה.


עוד נטען כי יש לקבוע מתחם ענישה שינוע בין 14 לבין 24 חודשי מאסר בפועל, ולמקם את העונש בחלקו הנמוך של המתחם עקב הודאת הנהג, גילו הצעיר ועברו הנקי. כמו כן ביקשה המדינה מבית המשפט לפסול את רישיונו של הצעיר לתקופה של עשר שנים ולהטיל עליו מאסר על תנאי, תשלום קנס ופיצויים למשפחתה של בת זוגו.


ההגנה ביקשה להסתפק בעונש של עבודות שירות


ההגנה טענה כי רשלנותו של הנהג במקרה זה הייתה ברף הנמוך שכן למעט אובדן השליטה ברכב, לא יוחסו לצעיר עבירות של בריונות בכביש או נסיעה במהירות מופרזת. לדברי ההגנה מצבו הנפשי של הנהג החמיר בעקבות האירוע ולכן יש להסתפק בעונש מאסר בדרך של עבודות שירות כדי שיוכל להשתתף בהליך שיקום. במסגרת הסדר הטיעון בין הצדדים הוסכם על כך שמתחם הענישה יוגבל עד לתקופה מקסימלית של 14 חודשי מאסר.


השופט ציין כי במקרה של תאונה עם הרוגים הערך החברתי שנפגע הוא ערך קדושת החיים. הובהר כי תאונות דרכים קטלניות נחשבות למכת מדינה, ויש ליצור הרתעה שתתבטא בדרך של ענישה מחמירה לנהגים שמורשעים בגרימת תאונות מסוג זה.


הובהר כי הנהג הודה ונטל אחריות לתאונה במסגרת הסדר הטיעון, והבין שהוא צפוי לעונש לפי מתחם הענישה שנקבע בהסדר. השופט הסביר כי הצעיר לא הסכים למצב שבו המדינה תפעל בניגוד להסדר הטיעון ותבקש מתחם ענישה שמתחיל ב-14 חודשי מאסר.


השופט מתח ביקורת על בקשת המדינה לקבוע את מתחם העונש בין 14 לבין 24 חודשי והחליט שבכך היא חרגה מהסכמתה עם הנהג בהסדר הטיעון. לפיכך נפסק כי בית המשפט יאמץ את מתחם הענישה שסוכם בין הצדדים במסגרת הסדר הטיעון.


הצעיר נהג בפראות ולכן ירצה מאסר בפועל


בסוגיית הרשלנות של הנהג הוחלט כי היציאה לעקיפה גרמה לאובדן שליטה ברכב ולתוצאה הקטלנית של התאונה. נפסק כי לא מדובר ברשלנות רגעית של הצעיר, אלא בבחירה מודעת לצאת לעקיפה חדה ומסוכנת שגרמה למצב של חוסר שליטה ברכב. לפיכך הוחלט כי הבחור נהג בפראות ורשלנותו הייתה ברמה בינונית עד גבוהה.


עוד צוין בגזר הדין כי בהליך קביעת העונש הראוי לנהג יש לתת משקל גם לנסיבות שאינן קשורות לביצוע העבירה. השופט התייחס לכך שהצעיר הודה בעבירה, לעובדה שאין לו עבר פלילי או תעבורתי מכביד ולכך שהוא חש צער עמוק על מותה של בת זוגו. שירות המבחן המליץ להטיל על הבחור עונש מאסר שירוצה בדרך של עבודות שירות כדי שיוכל לקחת חלק בהליך שיקום.


הוחלט שלא לאפשר לצעיר לרצות את העונש באמצעות עבודות שירות לנוכח רשלנותו הגבוהה באירוע. נוסף על כך צוין שלנהג אין ותק רב בנהיגה ולכן לא עלה בידו להוכיח כי הוא נוהג בזהירות בדרך כלל.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


בסופו של דבר הוחלט לגזור על הבחור עונש מאסר בפועל למשך שמונה חודשים, תשעה חודשי מאסר על תנאי, פסילת רישיון נהיגה למשך שמונה שנים ותשלום פיצויים בסך של 10,000 שקלים למשפחת המנוחה.


גמר (ב"ש) 12268-03-18


עודכן ב: 19/12/2019