בית משפט השלום בכפר סבא גזר לאחרונה את עונשה של אישה בת 57 לאחר שהורשעה בעבירת תקיפת קטין חסר ישע, ובעבירת גרימת חבלה של ממש.


ביום האירוע, הייתה האישה ביום עבודה שגרתי כמנקה בגן שעשועים בתוך פארק עירוני. המתלוננת שהתה בפארק באותו זמן עם משפחתה הקרובה, בהם שני ילדיה הקטנים. היא סיפרה כי הילדים שיחקו בארגז החול כאשר עובדת הניקיון הגיעה והוציאה אותם בכוח מהאזור.


לטענת המנקה היא הייתה אחראית על ניקיון השטח במסגרת תפקידה, וכאשר ראתה שהילדים מלכלכים את ארגז החול החליטה להוציא אותם משם. האם סיפרה כי עובדת הניקיון לא הסתפקה רק בהוצאת הילדים, אלא אף היכתה אותם וגרמה לפעוט אחד לדמם כשהשליכה עליו צעצוע גדול.


בית המשפט גזר על עובדת הניקיון עונש מאסר בפועל של שלושה חודשים, ומאסר על תנאי של ארבעה חודשים במידה ותבצע עבירת אלימות נוספת. כמו כן הוא חייב אותה לשלם פיצויים בסך 5,000 שקלים לאם שהתלוננה.


האם טענה כי לילדיה נגרמו נזקים גופניים ונפשיים בעקבות התקיפה


הילדים שנפגעו, שני פעוטות כבני שנתיים, שיחקו עם צעצועיהם בארגז החול של משחקיית הפארק העירוני. לדברי האם, עובדת הניקיון נטלה מהם את הצעצועים, זרקה אותם הצידה ולאחר מכן תפסה את הילדים בכוח והוציאה אותם מהארגז.


לטענתה, המנקה אף היכתה את הקטינים בידיהם, מה שגרם להם לפרוץ בבכי. האם העידה כי ניגשה מיידית אל עובדת הניקיון ואמרה לה שאסור לגעת ככה בילדים, אך האישה ענתה בתגובה שאסור להם לשחק באזור זה ואף קיללה אותה.


תוך כדי הוויכוח ניסתה האם למצוא את המנהל של העובדת, והרחיקה את ילדיה מהאזור. היא סיפרה שמיד לאחר מכן, המנקה תפסה מכונית צעצוע גדולה מסוג בימבה וזרקה אותה בכוח לעבר האם והקטינים שישבו לצידה. המכונית פגעה במצחו של אחד מהם והוא החל לדמם. הקטין פונה על ידי אמבולנס של מגן דוד אדום כדי לקבל טיפול רפואי.


האם טענה כי בעקבות התקיפה נגרמו לילדיה נזקים גופניים ונפשיים. היא תיארה כיצד הם מתקשים להירדם בלילה וסובלים מסיוטים בעקבות המקרה. כמו כן, עורכת הדין של האם הדגישה כי האירוע פגע בערכים של שלמות הגוף והנפש והביטחון האישי, פגיעה חמורה כשמדובר בפעוטות קטנים שרק מגבשים את זהותם.


מתסקיר שירות המבחן עלה כי עובדת הניקיון מתקשה לשלוט בהתנהגותה


תסקיר ראשון שהוגש לבית המשפט תיאר כי האישה רווקה בת 57, לא סיימה 12 שנות לימוד ולכן מתפרנסת מעבודות מזדמנות בעיקר בתחום הניקיון. עוד נכתב כי התגוררה עם הוריה עד שנפטרו, ומותם היווה עבורה אובדן גדול שהשפיע משמעותית על תפקודה היום יומי.


שירות המבחן טען כי נראה שהמנקה נקלעה למצב של מצוקה רגשית שגרם לה להתנהג באופן אגרסיבי ותוקפני, ללא יכולת לשלוט ברגשותיה ובמעשיה. מתסקיר שני שבוצע עלה כי עובדת הניקיון מצויה בקשיים אישיים לצד קשיים כלכליים בשגרת חייה, מה שמשפיע על התנהגותה כלפי הסובבים אותה.


כמו כן נכתב בתסקירים כי משיחה עמה נראה שהיא לא הבינה את חומרת התנהגותה בתקיפת הילדים, ולכן סירבה לקחת אחריות מלאה על האירוע. שירות המבחן הדגיש כי היא אמנם הביעה רגשות הזדהות עם הקטין שנפצע, אך לא חשבה שהתנהגותה הייתה קיצונית או פסולה.


בשל העובדה שלא הבינה את חומרת מעשיה, שירות המבחן קבע שאין טעם לשלוח את האישה לתוכנית טיפול משקמת כיוון שזו כנראה לא תועיל. מנגד, הוא הציע להטיל עליה עונש מרתיע שיגרום לה להימנע מלעשות דבר דומה בעתיד, וכן המליץ על פיצוי לאם שהתלוננה.


למרות שלא לקחה אחריות על המעשה, שירות המבחן סבר שהמנקה אינה מסוכנת לסביבתה


בתסקיר המסכם קצין המבחן טען כי ההליך המשפטי הרתיע את האישה באופן כזה שהסיכון שתבצע עבירות דומות בעתיד הוא קטן. עורכת הדין של האם התנגדה לסברה זו, והדגישה כי עובדת הניקיון לא לקחה אחריות על מעשיה ולא הבינה מדוע הם פסולים, כך שקיימת אפשרות סבירה שתבצע דברים כאלה שוב בעתיד.


סניגורה של האישה טען מנגד כי התסקיר אינו מדויק, הדגיש שהיא לקחה אחריות מלאה על מעשיה ורק התנגדה לטענה שלפיה התכוונה לפגוע בילדים. הוא הזכיר שהאישה בגיל מתקדם ומצויה במצב רגשי וכלכלי שמקשה על חייה, ולכן ביקש מהשופט לאמץ את המלצת שירות המבחן באופן חריג.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


השופט קבע כי העבירה חמורה בעיקר מכיוון שהפעוטות קטנים כל כך ולא יכלו להתגונן מול התקיפה. עם זאת, הוא התחשב בכך שלאישה המבוגרת יש נסיבות חיים קשות ושהודתה במעשה עוד בחקירה הראשונית, מה שחסך זמן משפטי רב.


לפיכך הוא גזר על עובדת הניקיון מאסר בפועל למשך שלושה חודשים, ומאסר על תנאי של ארבעה חודשים נוספים אם תבצע בשלוש השנים הקרובות עבירת אלימות כלשהי. נוסף על כך, הוא חייב אותה לשלם פיצויים של כ-5,000 שקלים לאם הילדים שנפגעו.

 


ת"פ 30265-10-17


עודכן ב: 19/12/2019