בית משפט השלום בירושלים דן לאחרונה בסוגיית העונש הראוי לצעיר בן 24 שהודה והורשע בחמש עבירות של סחר בסמים ובעבירה של ניסיון להדחת קטין לסם.


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, שוטר שהתחזה לקטין בן 15 פנה אל הצעיר וביקש ממנו לקנות סמים. השניים סיכמו את פרטי העסקה ולאחר מספר ימים הבחור נפגש עם השוטר ומכר לו קנאביס.


כעבור מספר ימים הצעיר שוב מכר לשוטר הסמוי סם מסוג קנאביס ובהמשך נפגש עימו שוב ומכר לו 28 כדורי אקסטזי וחשיש במשקל של 97 גרם. בעקבות המעשים הללו הצעיר הואשם בעבירה של ניסיון הדחת קטין לסם ובחמש עבירות של סחר בסמים. הוא הודה בכל העבירות שיוחסו לו והורשע בהתאם להודאתו.


הצעיר סבר שהוא מוכר סמים לקטין בן 15


המדינה ציינה כי מעשיו של הצעיר הם חמורים מאוד מכיוון שהוא סבר שהוא מוכר סמים לקטין בן 15. עוד נטען כי העבירות נחשבות קשות לנוכח סוגי הסמים שנמכרו והכמויות הגדולות. בעקבות זאת, המדינה ביקשה לקבוע מתחם עונש שהולם את מעשיו של הצעיר לתקופה שבין 24 לבין 48 חודשי מאסר.


עם זאת, המדינה התייחסה לנסיבותיו האישיות של הצעיר ולכך שאין לו עבר פלילי או הרשעות קודמות. לפיכך ביקשה למקם את העונש בחלקו התחתון של מתחם הענישה, ולגזור עליו 24 חודשי מאסר בתוספת מאסר על תנאי ותשלום קנס.


הסנגור של הצעיר טען כי הוא לא נחשב לסוחר סמים, מכיוון שהמעשים שביצע קרובים יותר להגדרה של תיווך לנוכח הרווח הנמוך שהפיק כתוצאה מהעסקאות. לדבריו, סוכן המשטרה הוא שפנה אליו וביקש ממנו שימכור לו את הסמים.


לפי גרסת הסנגור, לא מדובר במקרה של הדחת צעיר לסם מכיוון שהשוטר היה בגיר בעת המעשים, גם אם אמר לצעיר כי הוא בן 15 בלבד. עוד נטען כי הבחור מתפקד באופן תקין ונורמטיבי בעבודתו.


הצעיר פנה לשופט וטען כי הוא לא עבריין אלא עובד ומתפרנס בכוחות עצמו מעבודת כפיים כטבח, וברצונו להביא לישראל את ארוסתו שגרה בחו"ל, להתחתן איתה ולנהל חיים נורמטיביים.


הצעיר ביצע את העבירות כדי להפיק רווח מהיר


שירות המבחן ערך תסקיר בעניינו של הצעיר וציין במסגרתו שלפני מעצרו הצעיר תפקד באופן תקין ונורמטיבי, עבד בתפקיד טבח ונשא בעול פרנסת המשפחה. הערכת שירות המבחן הייתה כי הבחור רצה להפיק רווח קל ומהיר בעקבות המצב הכלכלי הקשה של משפחתו ולכן ביצע את העבירות.


עוד צוין כי הצעיר נטל אחריות על מעשיו, התחרט עליהם ואמר כי הוא מבין את חומרתם ואת הפסול שבהם. לפי הערכת שירות המבחן הוא אינו זקוק לשיקום מכיוון שתפקודו לפני המעצר היה נורמלי ותקין. לפיכך, המלצת השירות הייתה לגזור עליו עונש מאסר תוך התחשבות בגילו הצעיר ובכך שאין לו עבר פלילי.


עבירות הסמים גורמות לפגיעה חברתית אנושה


השופט ציין כי הבחור מכר סמים לשוטר שהתחזה לנער בן 15 בחמש הזדמנויות שונות, ולכן קבע שיש להתייחס למכלול המעשים כאל אירוע עברייני אחד לצורך קביעת מתחם הענישה. הובהר כי עבירות סמים גורמות לפגיעה חברתית אנושה ולנזקים בלתי הפיכים.


לפיכך נקבע בפסיקה כי בית המשפט נדרש להעביר מסר חד משמעי וברור ביחס לחומרתן של עבירות הסמים תוך הטלת עונשים חמורים ומרתיעים על המבצעים.


מכירת סמים לקטינים נחשבת לעבירה חמורה במיוחד


השופט קבע כי עבירות של מכירת סמים לקטינים הן חמורות מאוד מכיוון שגופם ונפשם מצויים בתהליכי התפתחות, ולכן הנזק שעלול להיגרם להם עקב שימוש בסמים הוא קריטי ומשמעותי.


בקביעת מתחם העונש הראוי השופט התחשב בסוגי הסם שנמכרו, בשווי הכספי של הסמים ובכמויות שסופקו לשוטר שהתחזה לנער בן 15. על כן, נקבע מתחם ענישה שנע בין 18 חודשי מאסר לבין 45 חודשי מאסר.


לאחר שבחן את נסיבות המקרה ואת נתוני הצעיר שאינם קשורים לביצוע העבירה, כפי שהובאו על ידי שירות המבחן, השופט החליט כי מכלול השיקולים פועלים לזכותו של הצעיר.


לפיכך נקבע כי העונש לצעיר ימוקם ברף הנמוך של מתחם הענישה. עם זאת הובהר שלא ניתן לחרוג מהמתחם לטובת הבחור, כיוון שהוא בחר לבצע עבירות סמים חמורות כדי להפיק רווח מהיר.


יש לך שאלה?

פורום סמים


בסופו של דבר נגזרו על הצעיר 18 חודשי מאסר בפועל ושישה חודשי מאסר על תנאי שיופעל אם הוא יבצע עבירת סמים במהלך תקופה של שלוש שנים לאחר שחרורו מהמאסר.


ת"פ (י-ם) 57642-05-19


עודכן ב: 19/12/2019