בית המשפט המחוזי בחיפה גזר לאחרונה את עונשו של בחור שהורשע בביצוע עבירה של הצתה. הבחור, אשר מתגורר עם הוריו ואחיותיו במבנה מגורים בחיפה, הצית בשעת צהריים רהיט בסלון ביתו כשכל בני המשפחה היו נוכחים בדירה.


בעקבות ההצתה, השריפה התפשטה גם לקומות העליונות של מבנה המגורים וגרמה נזק לדירות השכנים. איש לא נפגע מלבד אב המשפחה ומספר אנשים מהקומות האחרות אשר שאפו עשן ואושפזו בבית החולים.


בתסקיר שירות המבחן עלה שהבחור היה קורבן להתעללות מצד אביו ולכן ניסה להצית אותו. לאחר מעשה, הבחור הביע אחריות וחרטה על ההצתה. למרות עובדה זו ועברו הנקי מפלילים, השופטת החליטה לגזור על הבחור שנתיים מאסר בפועל, נוסף למאסר על תנאי של שנה נוספת ופיצוי כספי לשכנים.


הבחור התגונן במשפט: לא ידעתי שזה יגרום כל כך הרבה נזק


בצהרי היום, בשעה שהיו רוב בני משפחתו בבית, לקח הבחור צנצנת עם חומר דליק, שפך את תכולתה על הספה שעליה שכב אביו והבעיר אותה בעזרת מצת. מלבד הנזק הרב שנגרם בעקבות השריפה לבית שהיה בקומה הראשונה, נפגעו גם ארבע הדירות העליונות של מבנה המגורים. 


השריפה התפשטה למעלה מהדירה עד הקומה החמישית של הבניין וגרמה לנזקי רכוש בעיקר, חריכות תריסים, מזגן וחלונות. מעבר לנזקים אלו, חלק מהשכנים ששהו בדירותיהם שאפו עשן ופונו לבית החולים. אביו של הבחור אושפז בבית חולים אחרי ששאף עשן גם הוא.


הבחור טען בבית המשפט שלפני המעשה וידא כי לכל תושבי הבית יש אפשרות להימלט במהירות. הוא הסביר שלא חשב שהנזק בעקבות ההצתה יהיה חמור כל כך, ולאחר שלקח אחריות על האירוע גם הצטער על מעשיו.


מייד לאחר ההצתה, הבחור התוודה על מעשיו והסגיר את עצמו למשטרה


בזמן ביצוע העבירה הבחור היה בן 29, רווק שגר אצל הוריו והצליח להשתקם לבד מהתמכרותו לאלכוהול ולסמים. שירות המבחן גלל את סיפורו ואת מערכת היחסים המורכבת שלו עם אביו. מהתסקיר שנכתב בעניינו עלה כי האב היה מכור לסמים והתנהג באלימות כלפי כל בני המשפחה.


עוד תואר בתסקיר כי הבחור עבר תאונת דרכים במתכוון תוך ניסיון להתאבד, זאת לנוכח הקשיים במשפחתו ותחושה מתמדת של חוסר אונים. אחרי התאונה ובמשך שנה שלמה ספג הבן התעללות נפשית מאביו ואף גילויי אלימות פיזיים, מכיוון שלא היה יכול לתרום לפרנסת הבית.


הבחור הסביר לקציני המבחן שמעשה ההצתה הפזיז נבע מתחושות כעס ותסכול כלפי האב. הוא הדגיש שלא רצה לפגוע בו ורק ניסה להרתיע ולהפחיד אותו. כמו כן הוא הביע חרטה על הנזק שנגרם לביתו ולשכניו ולקח על עצמו אחריות מלאה למעשה. שירות המבחן הזכיר לבית המשפט שהבחור לא השתהה אחרי ביצוע עבירת ההצתה, והלך מייד לתחנת המשטרה הקרובה כדי להסגיר את עצמו ולהתוודות על מעשיו.


למרות הנסיבות האישיות הייחודיות, השופטת גזרה על הבחור מאסר בפועל


עוד נאמר בתסקיר שירות המבחן כי הבחור הביע מוטיבציה לשיקום, אף על פי הסביבה הקשה שלא תמכה בו במצוקתו. מכיוון שהוא לא ביצע עבירות פליליות נוספות, קציני המבחן קבעו שרמת הסיכון לביצוע עבירות נוספות מצידו היא נמוכה.


מנגד, הקטגור הציג את טיעוני המדינה שלפיהם בעבירת ההצתה נפגעו ערכים מוגנים של שלום הציבור ורכושו. הוא ציין שהצתת מבנה מגורים מאוכלס באנשים היה יכול להסתיים בתוצאות חמורות מאוד, ואין להקל עם הבחור רק כי בנס לא נגרמו אבדות בנפש.


הסניגור טען מצידו שהמלצת שירות המבחן היא להפנות את הבחור לשיקום, מה שייטיב עם הרצון שלו לתקן את דרכיו. הוא הסביר שלנוכח גילו הצעיר, החרטה והמצב הנפשי הקשה שבו היה בזמן ביצוע העבירה, צריך להשית עליו עונש של עבודות שירות בלבד.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


השופטת בקביעתה הדגישה את חומרתן של עבירות ההצתה, בייחוד מפני שלא ניתן לדעת כיצד הן יסתיימו ומה היקפי הנזק שעלולים להיגרם בעקבותיהן. היא לא קיבלה את טענת הבחור שלפיה הוא לא חשב שייגרם נזק כה גדול, וקבעה כי כל אדם יכול לשער לעצמו את הפגיעה שתתרחש מהצתה בתוך בית מגורים.


לפיכך, היא השיתה על הבחור עונש של שנתיים מאסר בפועל, מאסר על תנאי למשך שנה נוספת אם יעבור כל עבירת אלימות אחרת במשך שלוש שנים ופיצוי של 10,000 שקלים לכל שכן שנפגע. הסכום הכולל לפיצוי עמד על סך של 40 אלף שקלים.

 


ת"פ 66550-07-19
 


עודכן ב: 19/12/2019