ביטוח רכב חובה כשמו כן הוא, חובה. בפקודת רכב מנועי, התש"ל 1970, נקבע כי אסור לנהוג ברכב שאינו מבוטח, או לתת לאדם אחר לעשות בו שימוש. החוק מציין חריגים בודדים לחובה זו, והם בעלי תפקידים בשירות המדינה והמשטרה שמחזיקים ברכבים אשר מהווים רכוש של המדינה.


עבור כל יתר האזרחים, נהיגה ברכב ללא ביטוח חובה היא עבירה פלילית והעונש לאדם שמבצע אותה יכול להגיע למספר חודשי מאסר בפועל, לעתים כולל קנס ושלילת הרישיון. מעבר לעבירה על החוק, תאונה עם רכב ללא ביטוח מעוררת שאלות הקשורות לתשלום פיצויים במידה שנגרמו נזקי גוף לנפגעים.


אז מה קורה לנפגעי תאונת דרכים של רכב שאינו מבוטח - אם אין ביטוח אז אין פיצויים?


חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מאפשר לכל אדם שנפגע בתאונה ונגרמו לו נזקי גוף בעקבותיה - לקבל פיצויים על הפסדי שכר לעבר ולעתיד, החזרי הוצאות וכן הלאה. ברוב המקרים, מי שמשלם את הפיצויים היא חברת הביטוח של הרכב שהיה מעורב בתאונה.


ואולם, לעתים ישנן תאונות דרכים שבהן מעורבים רכבים שאינם מבוטחים בביטוח חובה, אף על פי שהדבר אסור בחוק. אם כך, מה אמורים לעשות נפגעי התאונה, וממי הם אמורים לתבוע את הכסף שמגיע להם?


חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים מכיר בתאונות דרכים שבהן מעורבים כלי רכב ללא ביטוח חובה. לפי החוק קיימת קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים בשם "קרנית", ומטרתה לוודא כי נפגעים שזכאים לפיצויים יקבלו את זכויותיהם, גם ללא ביטוח חובה. לפיכך, התשלום שמגיע למעורבים באירוע יגיע מכספי הקרן אחרי הגשת תביעה נגדה.


מה הזכאות לקבל פיצויים בתאונת דרכים ללא ביטוח רכב חובה?


לפי סעיף 12 בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ישנם שלושה מקרים שבהם נפגעי תאונת דרכים ללא ביטוח רכב חובה יכולים לקבל פיצויים מ"קרנית":


"הנוהג האחראי לפיצויים אינו ידוע" - נפגע של תאונת דרכים שלא יודע מי פגע בו, לא יכול לתבוע את הביטוח של אותו אדם ולכן זכאי לכספים מהקרן. כך למשל הולך רגל שנפצע בעקבות תאונת פגע וברח יהיה זכאי לקבל פיצויים על נזקי הגוף שלו מ"קרנית".


"המבטח נמצא בפירוק" - במקרה שבו חברת הביטוח נמצאת בפירוק ולא יכולה לתת כספים למבוטחים שלה, הקרן יכולה לשלם את הפיצויים הנדרשים לנפגעי התאונה.


"אין לנוהג ביטוח" - לפי החוק, הקרן מחויבת לפצות את מי שנפגע בתאונת דרכים ואין לו ביטוח רכב חובה. עם זאת, כיוון שנהיגה ברכב שאינו מבוטח היא עבירה פלילית, יש להוכיח בתביעה את חוסר המודעות של הנהג לעניין, אחרת הוא לא יהיה זכאי לקבלת פיצויים מהקרן.


כיצד נהג יכול להוכיח שלא ידע שרכבו לא מבוטח?


כאמור, כדי לקבל פיצויים מהקרן המוזכרת בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, יש להוכיח שלא הייתה לנהג מודעות לכך שהרכב אינו מבוטח. כדי לבדוק אם קיימת זכאות לפיצויים, יש לבחון את המקרה הספציפי של הנהג ואת מידת הקשר שלו לרכב שבו השתמש בזמן התאונה.


יש מקרים שבהם הנהג הוא לא הבעלים הישיר של הרכב ולכן הניח שקיים לו ביטוח חובה. זה יכול להתקיים למשל בחברות השכרת רכב, ברכבי חברה ואפילו במסירת האוטו לתיקון כשמקבלים רכב חלופי. בכל הדוגמאות הללו ייתכן שביטוח החובה של הרכב כבר לא בתוקף, וזאת בלי שהנהג יידע על כך.


במקרים כאלה בית המשפט יכול לפסוק שלא סביר שהנהג היה בודק אם לרכב יש ביטוח חובה בתוקף, מתוך הנחת העבודה שלפי החוק כל רכב חייב להיות מבוטח. מתוך כך, הנהג יכול לתבוע את "קרנית" ויהיה זכאי לפיצויים על נזקי הגוף שנגרמו לו.


ידעתם שהרכב לא מבוטח? עדיין תוכלו לקבל פיצויים לפי פקודת הנזיקין


יש לציין שגם במקרה שבו נהג הרכב שאינו מבוטח היה מודע לכך למצב הרכב, הוא עדיין יכול לתבוע פיצויים אם נגרמו לו נזקי גוף בתאונה. ההבדל העיקרי הוא שהתביעה תהיה על בסיס פקודת הנזיקין ולא לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.


חשוב להדגיש כי פקודת נזיקין מחייבת את התובע להוכיח רכיבים נוספים מעבר לגובה הנזק, כמו הרשלנות של הנהג הפוגע ואשמתו בהתרחשות התאונה. לאחר שיוכח האחראי על התאונה, הוא יהיה מחויב בתשלום פיצויים על נזקי הגוף שנגרמו לבעל הרכב שנפגע, גם אם אינו מבוטח בביטוח חובה.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט


תאונת דרכים של רכב ללא ביטוח שבה אין צד פוגע, למשל תאונה עצמית שנגרמה מתוך שימוש בכלי הרכב, לא תזכה את הנהג בפיצויים על נזקי הגוף שנגרמו לו, אלא אם כן הצליח להוכיח שלא היה מודע לכך שהרכב ללא ביטוח חובה בתוקף - ואז יהיה זכאי לפיצויים מ"קרנית" לפי חוק.

 

 


עודכן ב: 19/12/2019