בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה תביעת פיצויים שהגישה אישה נגד העירייה לאחר שנפלה במהלך הליכתה על המדרכה. התאונה אירעה כאשר האישה נצמדה לצידה הימני של המדרכה כדי להתחמק מרוכב אופניים חשמליים שהגיח מולה, הסתבכה במערכת השקיה שהייתה במקום, נפלה ונחבלה.


השופטת קבעה כי העירייה לא פעלה כנדרש כדי להסיר את המפגע שיצר סיכון בלתי סביר כלפי משתמשי המדרכה, ולכן הפרה את חובת הזהירות שלה. לפיכך נפסק כי העירייה תשלם לנפגעת פיצויים בסך של 135 אלף שקלים על נזקי הגוף שנגרמו לה בעקבות התקרית.


האישה נתקלה בצינורות השקיה, נפלה ונחבלה ביד ובקרסול


לפי גרסת האישה, עקרת בית שהייתה בגיל 58 בעת האירוע, בעת שהתקרבה למעבר חצייה לפתע הגיח מולה רוכב אופניים חשמליים. היא נצמדה לצידה הימני של המדרכה, אשר גובל בשטח אדמה, ובעת שהמשיכה לצעוד שם רגלה נתקלה בצינורות השקיה משוחררים שבלטו מעל הקרקע. בעקבות זאת היא איבדה את שיווי המשקל, נפלה ונחבלה בקרסול ובכף היד.


לטענת עקרת הבית, התאונה אירעה לה בעקבות התרשלות העירייה שלא דאגה לתחזוקה נאותה של המדרכה והשטח שמסביבה באופן סביר.


מנגד, העירייה הכחישה את קיומו של האירוע וטענה כי צינורות ההשקיה במקום אינם נחשבים למפגע ואינם מטילים עליה אחריות לנזקים שנגרמו לאישה. העירייה הוסיפה וטענה כי אם יוכח שהאישה אכן נפלה עקב הסתבכותה בצינורות ההשקיה, הרי שנפילה זו נגרמה בשל פזיזותה בלבד.


עוד נטען כי עקרת הבית בחרה לצעוד בתוך החלקה הצמודה למדרכה שמיועדת לצמחיה, וייתכן שבהליכתה שם גרמה להשתחררות הצינורות של מערכת ההשקיה ולהרמתם מעל לקרקע.


עדותה של הנפגעת הייתה אמינה, הגיונית ועקבית


בבחינת נסיבות אירוע התאונה, השופטת ציינה כי עדותה של עקרת הבית הותירה עליה רושם אמין ביותר. לפי דברי השופטת, הנפגעת מסרה את הדברים בצורה כנה ללא התחמקויות ועדותה הייתה רצופה, הגיונית ועקבית. עוד צוין כי הנפגעת הודתה בפרטים שפועלים לרעתה, כמו העובדה כי המקום שבו נפלה היה מוכר לה וקרוב לביתה, דבר שהגביר אף יותר את אמינותה.


השופטת ציינה כי העירייה לא הציגה צילומים מטעמה, ולכן לא הצליחה לסתור את גרסתה של האישה לגבי נסיבות אירוע התאונה. לפיכך הוחלט לקבל במלואה את גרסת הנפגעת לגבי נסיבות המקרה, ונקבע שהיא אכן נפלה במהלך צעידתה במדרכה כאשר רגלה הסתבכה בצנרת ההשקיה הסמוכה למדרכה.


על העירייה לדאוג להסיר מכשולים שיכולים לסכן את הציבור


בסוגיית האחריות לתאונה השופטת הבהירה כי על כל רשות עירונית מוטלת חובת זהירות כלפי תושביה ולכן עליה לדאוג לבטיחות הדרכים שבשטחה, תוך הסרת מכשולים שעלולים להוות סיכון לציבור.


לאחר שנבחנו כלל הראיות והעדויות בתיק, הוחלט כי צינורות ההשקיה הצמודים למדרכה הם בגדר מכשול שיצר סיכון בלתי סביר כלפי הציבור. השופטת הדגישה כי למרות העובדה שהצינורות הונחו בשטח האדמה הצמוד למדרכה, חלקם היו מורמים וקרובים מאוד למדרכה.


נקבע כי הצינורות שהיו מונחים על פני הקרקע היו חשופים, משוחררים ולא הוטמנו בתוך האדמה כנדרש. עוד צוין כי שטח האדמה והמדרכה היו באותו הגובה, ולכן הימצאות הצנרת במקום הייתה עלולה לגרום לאנשים להיתקל במכשול, לאבד את שיווי המשקל וליפול, כפי שאירע לאישה.


השופטת פסקה כי העירייה לא הוכיחה שעשתה את מה שמצופה ממנה כרשות עירונית כדי להסיר את המפגע מהמקום. צוין כי העירייה לא הציגה דוחות ביחס לביקורות שבוצעו במקום לצורך בדיקת תקינותו, ולא מסרה מידע מהימן בנוגע לסיורים שבוצעו בשטח לאיתור מפגעים ותיקונם.


לפיכך הוחלט כי העירייה הפרה את חובת הזהירות שהייתה מוטלת עליה, וכי בעקבות הפרה זו נגרמו לעקרת הבית נזקי גוף.


האישה צעדה במקום סמוך לביתה ובאור יום


עם זאת השופטת הוסיפה כי האישה צעדה באור יום במקום שהיה מוכר לה היטב, וצוין כי היא הייתה יכולה לשים לב למפגע אם הייתה נזהרת יותר. על כן הוחלט לייחס לה אשם תורם לתאונה בשיעור של 25%.


בעקבות התאונה נגרמו לאישה שברים בקרסול ובשורש כף היד, והיא עברה ניתוח לקיבוע השבר בכף היד. מומחה רפואי מטעם בית המשפט קבע לה נכות קבועה בשיעור של 15% עקב הגבלה בתנועות כף היד.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


בסופו של דבר השופטת החליטה כי העירייה תשלם לנפגעת סך כולל של 135 אלף שקלים עבור כאב וסבל, עזרת צד שלישי לעבר ולעתיד והוצאות רפואיות. כמו כן נפסק שהעירייה תשלם לאישה סך של כ-35 אלף שקלים עבור שכר טרחת עורך דין והוצאות משפט.


ת"א 61286-01-17

 


עודכן ב: 23/12/2019