בית משפט השלום בתל אביב יפו עסק לאחרונה בסוגיית העונש הראוי לאדם שהורשע בעבירות זיוף מסמך ובניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. האיש הורשע בעבירה נוספת של בידוי ראיות בעקבות המעשה, כיוון שהמסמכים שזייף הוגשו לבתי משפט בהליכים שונים.


ירושה היא עניין רגיש מאוד שלרוב נידון בבתי משפט לענייני משפחה. אם אחד היורשים חושד במהימנות של מסמך הצוואה או טוען שהסידור שנקבע בו אינו הוגן, אז הוא רשאי להגיש לרשם הירושות התנגדות לצוואה ולאחר מכן לפרוש את טיעוניו בפני השופט או השופטת.


לעתים היורש אינו מרוצה מהצוואה אך לא רוצה להגיש התנגדות מסודרת מסיבותיו שלו. במקרים אלה היורש הנואש עלול לפנות אל דרך לא חוקית כדי לזכות בנכסים שלדעתו מגיעים לו בזכות. כך הובאו לבתי המשפט במהלך השנים מקרים רבים של זיוף מסמכים, חתימות ואפילו צוואות שקריות שלמות.


הפסיקה נוטה להחמיר עם עבירות כאלה, ולא רק בשל הזיוף שבוצע כדי להשיג במרמה כסף או נכסים מהצוואה. מבחינת החוק, כיבוד ומילוי רצונותיו של אדם מת בנוגע לשאריו ולנכסים שהוא מותיר אחריו הם ערכים מרכזיים, ולכן זיוף כדי להשיג עיזבון של אדם במרמה הוא חמור מאוד.


בעקבות סכסוך משפחתי האב החליט שלא להוריש לבנו את נכסיו 


הרקע לזיוף המסמכים בידי הבן היה נישולו מהירושה של אביו על רקע סכסוך משפחתי. טרם פטירתו, האב ניתק קשר עם בנו ובשל כך כנראה גם הסיר אותו מצוואתו. לאחר שנפטר האב, הבן ניהל הליכים משפטיים מול אחיו על הנכסים שקיבל בירושה במסגרת העיזבון.


מעובדות כתב האישום עלה כי הבן זייף שרשרת מסמכים שלמה, כולל את חתימתו של אביו עליהם, סביב תביעת בעלות על שני נכסים בירושה. המסמכים המזויפים הוגשו לבית המשפט בארבעה מקרים שונים במשך שמונה השנים שלאחר מות המוריש.


לפי המסמכים המזויפים, האב התכוון לכאורה לתת לבנו זכויות בנכסים שהיו ברשותו. באותו הליך משפטי שבו הוגשו המסמכים, הבן טען שנתן לאביו כסף עבור טיפול והשקעה באותם נכסים, וגם לכך צירף טפסים שקריים שלכאורה מוכיחים זאת.


מעשיו של הגבר הוגדרו לפי החוק כעבירות של זיוף מסמכים וניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. יתרה מכך, הוא הואשם גם בבידוי ראיות כיוון שהגיש את המסמכים המזויפים לבית המשפט בתביעה כנגד אחיו. עבירה של בידוי ראיות היא כל ניסיון להציג עובדות שקריות בפני מערכת המשפט, אם בעדות שקר או בהגשת ראיה בדויה ביודעין.


שירות המבחן קבע כי הבן זייף את המסמכים כתוצאה ממצוקה קשה


עורך הדין של הנאשם תיאר בפני בית המשפט את הרקע לביצוע העבירה. לטענתו, הגבר ואחיו היו מסוכסכים שנים רבות, ובעקבות כך האח הפריד בינו לבין אביו וגרם לנישולו מהירושה. הגבר העיד כי ייתכן שיחסיו עם אביו היו נשארים טובים לולא האח הסית אותו נגדו.


עוד הוסיף עורך הדין שהגבר מתמודד עם מצב בריאותי לא פשוט ואף נדרש לטפל בבת זוגו החולה. צוין כי הסכסוך המשפטי בין האחים עדיין עומד בעינו, ומצבו הכלכלי של הגבר אינו מיטבי. מתסקיר שירות המבחן עלה כי הגבר בן 64 ומובטל כבר 15 שנה בגלל בעיות רפואיות.


קציני המבחן ציינו כי אף על פי נסיבות חייו המורכבות והקשיים שבהם הוא מצוי, הם התרשמו שהגבר לא בר שיקום. הם הסבירו שהוא אימץ דפוסי מרמה בעייתיים, ולא הצליח לשכנע אותם שהוא מתחרט על מעשיו, כיוון שלא מסר להם את מלוא המידע על אודותיו ופעל במניפולטיביות.


המדינה טענה כי המעשים חמורים ופגעו בקניין הפרט כמו גם בשלטון החוק


שירות המבחן סיכם בתקצירו כי הליך טיפול שיקומי אינו רלוונטי לנאשם, ולכן יש להטיל עליו ענישה קונקרטית שתרתיע אותו מביצוע עבירות בעתיד. עוד צוין כי הוא נעדר כל עבר פלילי אחר. הקטגור טען שמעשי הזיוף של הגבר פגעו גם בזכות הקניין הפרטית של האח, אך גם בשלטון החוק ובמעמד הרשות השופטת, כיוון שהגיש מסמכים כוזבים כראיה בהליכים משפטיים.


השופט הדגיש את החומרה של מעשיו, ובייחוד את הפגיעה במלאכת השפיטה - משום ששלטון החוק מהווה רכיב עיקרי במשטר דמוקרטי. הוא הזכיר כי בחקיקה העונש על העבירה שביצע הגבר הוא חמש שנות מאסר.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


עם זאת, השופט הסביר שיש להתחשב בנסיבות האישיות של הגבר, ובייחוד בקרע המשפחתי שגרם לו להיות מנושל מירושת אביו, באופן לא צודק לתחושתו. הוא ציין כי הנאשם הוא אדם מבוגר, בלי עבר פלילי, מובטל שנאלץ לטפל באשתו אף על פי שמצבו הבריאותי אינו טוב.


לפיכך הוא גזר על הגבר תשעה חודשים של עבודות שירות, נוסף על חצי שנה מאסר על תנאי במידה ויבצע עבירה נוספת, וקנס בסך 10,000 שקלים.

 


ת"פ 15215-12-16