בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה תביעת פיצויים שהגישו בעלי דירה נגד חברת הבניה שמכרה להם את הנכס. בני הזוג הגישו את התביעה נגד החברה בעקבות בעיית איטום חמורה בדירתם, אשר גרמה לרטיבות בחלקים רבים ממנה. השופט קבע כי למרות התיקונים המסיביים שביצעה החברה בדירה, עדיין נמצאו בה ליקויי רטיבות ולכן עליה לפצות את בני הזוג.


לפי גרסת בעלי הדירה, מספר חודשים לאחר שנכנסו להתגורר בה, עם הופעת הגשמים הראשונים בחורף של שנת 2008 התגלו בנכס בעיות רטיבות. לפיכך, הם פנו אל חברת הבניה ודרשו ממנה לבצע תיקונים כדי לפתור את הבעיה. מהנדס מטעמם העריך את עלות תיקון הליקויים בסך של כ-96 אלף שקלים, וקבע כי בעיית הרטיבות בדירה נובעת מאיטום לקוי בכל רחבי הנכס.


חברת הבניה ביצעה תיקונים בנכס אך הם לא הועילו


נציגי חברת הבניה בדקו את הרטיבות בנכס והחליטו כי היא נגרמה בשל היעדר איטום נאות. על כן במשך 12 יום החברה ביצעה עבודות איטום יסודיות בכל קירותיה של הדירה, וכאשר סיימה אותן ביצעה בדירה עבודות צבע וטיח.


לטענת בעלי הנכס, הבעיה הופיעה שוב גם לאחר ביצוע התיקונים על ידי החברה, ולכן הם פנו למומחה לבעיות איטום ורטיבות שקבע כי עדיין קיימת בעיית רטיבות חמורה בדירה. לפיכך הדיירים פנו בשנית אל חברת הבנייה כדי שתתקן את הליקויים בנכס, אך החברה בחרה להתעלם מפניותיהם.


בעלי הדירה טענו כי חברת הבנייה ביצעה עבודה רשלנית


בהמשך פנו בני הזוג לחברת שמתמחה באיתור נזילות ושביצעה בדיקות מקיפות, וקבעה כי נמצאו בנכס בעיות רטיבות ונזילות מסיביות. מהנדס נוסף שבדק את הנכס העריך את עלות תיקון הליקויים בסך כולל של כ-110 אלף שקלים.


לפיכך טענו הדיירים כי בביתם קיימים פגמים וליקויים יסודיים שעומדים בניגוד לנורמות הבניה המחייבות ולתקנות, ושאינן עולות בקנה אחד עם תוכניות הבניה והתקנים המקובלים בענף. לגרסתם, חברת הבניה עשתה שימוש בחומרי בניה מאיכות נמוכה בבניית הבניין, וביצעה עבודה רשלנית תוך פיקוח לקוי על איכות העבודה.


בני הזוג הוסיפו כי בריאותם הגופנית והנפשית נפגעו קשות בעקבות הנזילות בביתם, ודרשו פיצויים בסך כולל של 50 אלף שקלים על עוגמת הנפש שנגרמה להם.


חברת הבניה טענה שנתנה מענה לכל פניותיהם של הדיירים


מנגד, חברת הבניה טענה כי בנתה את דירתם של בני הזוג לפי התוכניות ההנדסיות שצורפו להסכם המכר באופן מקצועי ומיומן באמצעות שימוש בחומרי בניה איכותיים בעלי תו תקן. לפי גרסת החברה, פניות הרוכשים טופלו על ידה באופן יעיל ומסור תוך תיקון כל הליקויים במהירות האפשרית. עוד נטען כי בעת מסירת החזקה בדירה לידי הרוכשים הם לא העלו טענות כלשהן ביחס לליקויים.


בשל פערים בין חוות הדעת ההנדסיות שהוגשו מטעם הצדדים, הוסכם ביניהם כי ימונה מהנדס מומחה מטעם בית המשפט שיבחן את הדירה ויעריך את עלות תיקון הליקויים בה. מומחה מטעם בית המשפט שבחן את הדירה קבע כי עלות תיקון הליקויים בדירה מסתכמת בסך של כ-45 אלף שקלים.


השופט קבע כי חברת הבניה מיצתה את זכותה לבצע תיקונים בנכס


השופט ציין כי חברת הבניה מיצתה את זכותה לתקן את הליקויים בדירה, מאחר שכבר ביצעה תיקונים מסיביים בנכס שגם אחריהם נמצאו בו ליקויים. על כן השופט קבע כי לפחות חלק מהתיקונים שביצעה החברה בוצעו באופן בלתי מקצועי.


עוד נקבע כי מאחר שחברת הבנייה טענה כי אין בנכס ליקויים כלל, עליה לפצות את רוכשי הדירה על עוגמת הנפש שנגרמה להם. השופט הוסיף כי יש להתחשב בכך שלאורך כל התנהלות ההליך המשפטי החברה הציעה לבני הזוג לבצע תיקונים נוספים בדירתם אך הם בחרו לדחות את ההצעה.


בעלי הדירה היו יכולים לצמצם את עוגמת הנפש שנגרמה להם


הובהר כי הרוכשים היו יכולים להביא לצמצום חוסר הנוחות שנגרם להם בעקבות הליקויים אם היו פועלים לתקן אותם על חשבונם. על כן נפסק כי בעלי הדירה יקבלו פיצוי בסך של 10,000 שקלים בלבד עבור עוגמת הנפש שנגרמה להם.


השופט קבע כי בדירה נמצאו ליקויים בהיקף רחב בניגוד לעמדת חברת הבניה, ולכן החברה מחויבת לפצות את הדיירים על ההוצאות שנדרשו לשלם עבור קבלת חוות דעת מטעם המומחים.


עם זאת הוחלט כי בעלי הדירה לא היו צריכים לפנות למספר מומחים, והיו יכולים להסתפק בחוות דעת מטעם מומחה יחיד כדי להוכיח את טענותיהם. על כן נפסק כי חברת הבניה תשלם לבעלי הדירה סך כולל של 5,900 שקלים בלבד עבור עלויות חוות דעת המומחים.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים


בסופו של דבר נפסק כי חברת הבניה תשלם לבעלי הדירה סך כולל של 61 אלף שקלים בתוספת שכר טרחת עורך דין בסך של 14 אלף שקלים.


ת"א 1394-08-15