לאחרונה בית המשפט המחוזי בחיפה, הכריע את גזר דינו של אדם שהואשם בשני מעשי שוד ומעשה גניבה. האדם עקב אחרי שתי נשים שונות באותו היום, ברחובות חדרה, התקרב אליהן בהפתעה, תלש את שרשראות הזהב אותן ענדו וברח מהמקום. בנוסף, האיש ביצע מעשה גניבה במסעדה. בעת ארוחה במסעדה, הוא הבחין כי אחד מהעובדים השאיר את המכשיר הנייד שלו ללא השגחה והחליט לגנוב אותו ולברוח.


האיש בעל עבר פלילי והתמכרות לסמים מגיל צעיר


האיש בן 40, אב לשתי בנות. בעל רקע פלילי, עוד בילדותו ריצה 9 מאסרים שארכו תקופה ממושכת, בגין עבירות שונות. הוא גדל בצל אב המכור לסמים ומשפחתו סבלה מקשיים כלכליים. בגיל 15 בלבד, הוא נחשף לראשונה לסמים מסוג גראס ומאז החל בשימוש קבוע ואינטנסיבי בסמים.


הוא סיפר כי עבר טיפול לגמילה מסמים ונטל תחליף סם במשך 16 שנים. במסגרת המעצר, הפסיק האיש לנטול את תחליף הסם כדי לאפשר הזדמנות לשינוי משמעותי בחייו. בתסקיר הראה הגבר נכונות ורצון לשיקום ושינוי התנהגותו. הוא לקח אחריות מלאה על מעשיו והביע אמפתיה וצער כלפי הנשים שאותן שדד.


מדיווח מבית הסוהר עלה כי הוא נמצא בתוכנית גמילה במשך שלושה חודשים, בדיקות הסמים שעשה יצאו שליליות והוא אף ביצע תפקיד חשוב בכלא, ודווח כי הוא עושה זאת בצורה חיובית.


שירות המבחן התרשם כי הסיבה לביצוע העבירות היא ההתמכרות הקשה של האיש לסמים. עם זאת, טען כי למרות הצהרותיו לערוך שינוי בחייו, הוא אינו מסוגל לבצע זאת בעת הנוכחית. לכן, שירות המבחן היה סבור כי בשל רמת הסיכון הקיימת לא היה ניתן לקדם תהליך שיקומי מחוץ לכותלי בית הסוהר. אומנם, הוא המליץ כי במידה שהאיש יקבל מאסר בפועל, הוא ישלבו יחד עם טיפול שיקומי.


שירות המבחן המליץ על תשלום פיצויים משמעותיים לאישה שנשדדה


האישה בת ה-60 עברה אירוע טראומתי ומטלטל שהשאיר אותה מלאת חרדה ופחד. האישה סבלה מחוסר בטחון בעקבות המקרה וחוסר אמון כלפי העולם כמקום בטוח. בנוסף, היא נותרה סובלת מכאבים עקב השוד, ולנוכח גילה, קשה לה להתמודד עם הכאבים.


שירות המבחן המליץ כי בשל הפגיעה הבריאותית שעברה האישה, ואובדן השרשרת שהייתה בעלת משמעות עבורה, וגם בשל הרצון להעניק לאישה הכרה בפגיעה שחוותה באירוע, האיש יצטרך לשלם לה סכום פיצויים משמעותי.


האם יש להתייחס למקרי השוד והגניבה כאירועים נפרדים?


המאשימה החליטה לבחון כל אחד מן האירועים בנפרד, היות שאלו אירועים שונים שהתרחשו בזמנים ובמקומות שונים. היא טענה כי הבחירה בקורבנות מוחלשים מהווה מעשה חמור ביותר. אומנם, לא בוצעו מעשי אלימות כלפי הנפגעות, אך הנשים נותרו מלאות חרדה ופחד ועם נזק ממוני בשל גניבת השרשראות ואי החזרתם. המאשימה ביקשה לדון את הבחור לעונש המרבי.


מצד ההגנה, נטען כי יש להתייחס לסך העבירות כמכלול אחד, מכיוון שהן בוצעו באופן סמוך האחת לשנייה, באותו היום באותה העיר וכלפי קורבנות אקראיים. בנוסף, ההגנה ביקשה כי במידה שיוחלט להסתכל על כל מקרה בנפרד, העונש יהיה אחיד וכולל עבור כל המקרים.


ההגנה הוסיפה כי הבחור הודה באשמה, ובכך חסך בזמן השיפוט ולא היה צורך בהעלאת עדים לדוכן. יתר על כן, הוא הודה בטעותו ולקח אחריות מלאה על המעשה. עוד נטען מצד ההגנה כי עבירות השוד היו עבירות קלות, ללא תכנון מראש, ללא שימוש בנשק ולא נגרמה פגיעה לנשים מלבד כאבים בצוואר שאחת מהן חשה.


ההגנה ציינה את נסיבות החיים הקשות של הבחור, את ההתמכרות לסמים, את הניסיון והמאמצים הרבים שהשקיע במטרה להיגמל ואת תקופת המעצר הארוכה שבה נמצא האיש. ולכן, ביקשו להתחשב בתקופת המעצר ולהפעיל עונש מאסר על תנאי בצורה חופפת לעונש המאסר בפועל שייגזר עליו, זאת כדי שהוא ימשיך בהליך השיקומי שהתחיל.


הגבר ניצל את היותן נשים מבוגרות בכדי לשדוד אותן


בית המשפט קבע כי יש להסתכל על כל אחת מהעבירות בנפרד, כפי שהמאשימה הציעה. זאת משום שמעשה שוד אחד היה בשעות הבוקר והמעשה השני, אומנם אירע באותו היום אך בשעות הערב, ומעשה הגניבה אירע שעתיים לאחר מעשה השוד השני. בנוסף, בכל אחד מן האישומים נפגע אדם אחר.


מעשי השוד גרמו לפגיעה בערכים חברתיים חשובים ביניהם ערך הכבוד, בטחון ושלום גופני ונפשי. מעשה הגניבה גרם לפגיעה בזכות לקניין ובזכות לפרטיות משום שהיום מכשירים סלולריים ניידים מכילים מידע אישי ולעיתים אף רגיש של בעל המכשיר.


עבירות השוד בוצעו כלפי נשים מבוגרות. האיש ניצל את העובדה שהוא צעיר והשתמש בכוחו כלפי אותן נשים. לכן, יש להתייחס לשוד כעבירה המבוצעת על קשישים וחסרי ישע ולשפוט בחומרה.


אומנם האיש אינו תכנן את מעשי השוד, אך הוא עקב אחרי הנשים במהלך הרחוב וחיכה לרגע המתאים לתקוף אותם. בנוסף, הוא שדד את הנשים בעודו מושך מצווארן את השרשראות. מעשה המשיכה הותיר את הנשים עם כאבים בצוואר.


מכורח הנסיבות וגם בעקבות העובדה כי הגבר בעל עבר פלילי עשיר, בית המשפט דן אותו למאסר בפועל של 30 חודשים, למאסר על תנאי של 17 חודשים למשך 3 שנים והפעלת המאסר המותנה לכ-6 חודשים. סך הכול הוא ירצה תקופה של 36 חודשים בפועל בניכוי ימי מעצרו.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בנוסף קבע בית המשפט כי על האיש לשלם פיצויים על סך 6,000 שקלים לכל אחת מן הנשים הנפגעות ופיצויי של כ-1,000 שקלים לבחור ממנו גנב.

 

ת"פ 20636-01-20