החוק אוסר על בעלי מקום ציבורי להפלות את המבקשים להיכנס בשעריו, אך בפועל במועדונים רבים ברחבי הארץ עדיין נפוצה תופעת הסלקציה.

 

חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000, בא להסדיר, בין היתר, את הכללים בעניין התנהגות בעלי מקום ציבורי בעניין הכנסת ציבור הבא בשעריו.

 

חוק איסור הפלייה לא טומן בחובו מנגנון אכיפה כלשהו, כלומר אין רשות (משטרה, פקחי עירייה וכו')שאחראית על אכיפתו, וכפועל יוצא מכך, מי שאמון על אכיפת החוק הינו האזרח אשר חווה על בשרו את התופעה המבישה. החוק מאפשר לאזרח הקטן את יומו בבית המשפט.

 

חלק גדול ממועדוני הלילה בישראל, ובמיוחד אלה שבהם מתקיימות מסיבות גדולות של מאות משתתפים, אימצו שיטה ייחודית (וייאמר מייד: שערורייתית) להכנסת הציבור המעוניין בבילוי במועדון. לפי שיטה זו, תוחם המועדון את הכניסה אליו בגדרות, ויוצר מסגרת מלבנית סביב פתח הכניסה. באי המועדון מתגודדים סביב הגדרות וממתינים להכנסתם.

 

מעבר לגדרות, במתחם המלבני שנוצר, ניצב אדם, המכונה סלקטור, שהוא ממונה מטעם המועדון,והוא הבוחר מי מבין המעוניינים להיכנס למועדון יכנס, ומתי, כתוצאה משיטה זו קהל רב נאסף בפתח המועדון, ממתין למוצא פיו של הסלקטור ולהחלטותיו.

 

הסלקציה הינה תופעה משפילה, המעמידה את קהל הממתינים במצב בו הם מנסים ללא הרף ללכוד את תשומת ליבו של הסלקטור – בקריאות, בבקשות, בהסברים, בהנפות-יד ובהתחננויות.

 

כל אחד מן הממתינים מנסה להציג את עצמו כאטרקטיבי,כבעל קשרים עם בעל המועדון או מקורביו, ככל שהוא יכול, ולמצוא חן בעיניו של הסלקטור, מתוך תקווה שהוא יהיה "בר המזל" שייבחר להיכנס למועדון. התופעה חמורה במיוחד במקרים בהם הסלקטור, בכוונה או אף שלא בכוונה, מפעיל קריטריונים גזעניים בתהליך המיון, ומכניס רק, או שמעדיף רק אשכנזים, יהודים, רוסים, או סתם כך את מי שעורו בהיר יותר.

 

ייחודה של מדינת ישראל בקיבוץ הגלויות, ובקליטת עלייה ממדינות רבות ,בהן תרבויות שונות ומגוונות. שלל תרבויותיה ועדותיה של האוכלוסייה במדינת ישראל מהווים את ייחודה וסמלה של מדינת ישראל.

 

רבים מאזרחי המדינה ואבות-אבותיהם עזבו את מדינות המוצא מתוך תחושה שבארץ ישראל, כל החוויות הקשות של האפליה,הגזענות והסלקציה אותן עברו בארצות מולדתן ימחקו מהתודעה במהרה מיד עם הגיעם למדינת ישראל המתוקנת והשוויונית. לאור כל האמור לעיל, יש להוקיע תופעה מכוערת זאת ולעקור אותה מהשורש לבל תתפשט.
  


עודכן ב: 18/01/2023